کد خبر: ۱۱۴۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۹

حكم شلاق یک هنرمند درپی انتقاد از یک مدیر جزء!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت آینده نوشت: عبدالله شاه سیاه، نویسنده و كارتوگراف با ارسال پیامی، از محكومیت خود در پی انتقاد از یكی از مدیران میانی میراث فرهنگی اصفهان انتقاد كرد.

در نامه وی آمده است: من، عبدالله شاه‌سیاه، با صرف 3 سال وقت و هزینه‌ای هنگفت، نقشه تاریخی اصفهان را از نو طراحی و اطلاعات متن آن را با تحقیقات وسیع میدانی و كتابخانه‌ای احیاء نموده‌ام كه مورد تأیید كار شناسان میراث و دانشگاه اصفهان قرارگرفته و به ثبت كتابخانه ملی هم رسیده ولی به‌خاطر تنگ‌نظری‌ و كارشكنی‌ها ناچار آن را با استقراض و هزینه شخصی به چاپ رسانده‌ام كه هم اكنون در دانشگاه‌های داخل و خارج از كشور به عنوان یک مرجع مهم مورد استفاده است. اخیراً هم به زبان انگلیسی ترجمه شده، كه آماده چاپ است. علاوه‌بر این، دارای آثار و تألیفات متعددی هستم كه تاكنون 6 عنوان كتاب و ده‌ها مقاله ادبی، نقد سینما و ادبیات و اسطوره‌شناسی نشر داده؛ راهنمای گردشگری شهرستان‌های استان را در 9 مجلد تدوین نموده‌، برای 10 شهر استان، نقشه‌های كارتوگرافی طراحی و چاپ كرده‌ام. ضمناً در اقدامی بدیع، نقشه بافت قدیم شهر نایین را بر روی سنگ با ابعاد60×100 و نقشه بافت قدیم آران و بیدگل را بر روی سرامیک 60×60 چاپ نموده‌ام كه اولی در موزه نایین و دومی در خانه تاریخی بنی‌طباء آران و بیدگل نگه‌داری می‌شوند.

به گفته شاه سیاه: «این سوابق و تجربیات یكی از مدیران میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان را برآن داشت تا در آبان‌ماه 1386 رسماً از من دعوت كند تا نقشه‌های محدوده شهر اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخی، از دوره قبل از اسلام تا دورة پهلوی دوم را طراحی كنم، كه شامل ده نقشه تاریخی و یک نقشه از وضع موجود شهر می‌شد. مقرر بود در نقشه هر دوره تاریخی، محل دقیق كلیه آثار موجود و نابود شده آن دوره تاریخی، جانمایی و توضیحات كاملی درباره آنها، در حاشیه نقشه درج شود. همچنین باید كلیه نقشه‌ها، تصاویر، گراورها و اطلاعات مربوط به اصفهان را گردآوری و از آنها كتابی تدوین می‌شد كه در عمل، گنجینه عظیمی از داده‌های تصویری و ترسیمی و كلامی از تاریخ و آثار تاریخی این شهر فراهم می‌آمد.

ایشان با شور و حرارت مدعی بودند: «..شما تنها كسی هستید كه می‌تواند این‌كار را انجام بدهد ..و....و.. كه البته درست هم می‌گفت. اما طمع و جاه‌طلبی همه‌جا وجود دارد! ایشان هم با آورده شدن امضای من زیر نقشه‌ها مخالفت می‌كردند! كه از لحاظ علمی و فنی امضای طراح الزاماً باید زیر نقشه‌ها بیایید، وانگهی، حقوق معنوی اثر تا ابد متعلق به پدیدآورنده بوده و قابل واگذاری نیست، حتی اگر اثر سفارشی باشد (ماده13 قانون حمایت از مؤلفین و مصنفین)! علیهذا ایشان به مدت دوسال مرا سردوانده و از عقد قرارداد خودداری می‌نمود و با اتلاف دوسال وقت و نیروی من، زیان زیادی به من وارد ساخت. در حالی كه من به شدت در مضیقه مالی قرار گرفته بودم. اما ایشان از این امر استفاده كرده بود تا مرا تحت فشار قرار دهد. هرگاه هم قصد می‌كردم برای یافتن كار، به شهرها و استان‌های دیگر مراجعه كنم، ایشان با یادآوری تعهد اخلاقی برای تهیه نقشه‌های دوره‌های تاریخی اصفهان، مانع می‌شد!

پس از دو سال ناگهان ایشان به صورت یكجانبه طرح قبلی را كنار نهاده و طرح جدیدی با دستمزدی بسیار ناچیز مطرح نمود،كه بیشتر به یک اهانت همانند بود! بنابراین دیگر صبوری را جایز ندانسته؛ و از آنجا كه پایگاه‌های میراث فرهنگی، مجموعه‌های اداری كوچكی هستند كه اخیراً برای شهرها و سایت‌های تاریخی تعیین شده و مستقیماً زیر نظر معاونت حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی(با هماهنگی سازمان‌های استانی) عمل می‌كنند، طی نامه‌ای طولانی خطاب به آقای مهندس علوی معاون آقای بقایی، از عملكرد و رفتار ناشایست مدیر مذكور و برخوردی كه با من داشته به‌شدت انتقاد نموده و به خاطر دوسال مزاحمت و ضرر و زیانی كه متوجه من نموده شكایت كردم.

این نامه با شماره 8080/50/881 به تاریخ 26/10/88 در دبیرخانه معاونت حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است. در این نامه با شواهد و مدارک نشان دادم كه ایشان در كارهای اداری خود مرتكب اشتباه‌های فاحشی می‌شود از جمله در دو نامه مختلف به من، مرا مدیر سازمان استان خطاب كرده است! در جای دیگری از نامه خود با ارائه ادله، عدم احساس مسئولیت ایشان نسبت به میراث ملی را اعلام كرده‌ام و.. كه ... به هر حال، نامة من یک نامه اداری با رویكردی كاملاً انتقادی بود. اما ایشان نامه اداری را (كه یک نسخه از آن برای خود ایشان ارسال شده بود) مدرک و مستند شكایت قرارداده و از من به دادگستری شكایت و علاوه بر ماده 609 و 608، حتی تقاضا كردند كه «طبق تمام مواد قانونی» مرا مجازات كنند!

...بدین ترتیب ابر و باد و مه خورشید و وكیل و ... و همه به کمک آقای مدیر شتافتند و عاقبت برای من حكم 50 ضربه شلاق كه به پول تبدیل شده، صادر گردید!

و این پاداش من به‌خاطر یک عمر زحمت و حسرت داشتن یک زندگی عادی و آرزوی یک روز بدون دغدغه كرایه خانه و هزینه زندگی سخت و پریشان و ابتلا به آرتوروز به‌خاطر طراحی نقشه شهرهای استان و از دست دادن چشمان به‌خاطر طراحی نقشه تاریخی شهرم بود!

حكم شلاق یه هنرمند فقط به خاطر انتقاد از یک مدیر جزء!

گفتنی است در حكم دادگاه وی به اتهام توهین و افترا به ترتیب به پرداخت یک میلیون ریال و نیز 2 میلیون ریال بدل از 50 ضربه شلاق محكوم شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
0
1
واقعا مایه شرمساری است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین