کد خبر: ۱۱۵۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۲

نمک‌نوردی 11 ساعته یک مدیر!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی با هدف نشان دادن عمق فاجعه خشكی دریاچه ارومیه، فاصله بیش از 45 كیلومتری بندر رحمانلو در شرق تا بندر حیدرآباد در غرب این دریاچه را با پای پیاده طی كرد. 

در این اقدام نمادین كه با هدف نشان دادن عمق فاجعه خشكی دریاچه ارومیه و كمبود آب این ذخیره و تالاب بین‌المللی انجام شد، نقی كریمی مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی به همراه كارشناس روابط عمومی این شركت، بیش 11 ساعت مسافت 45 كیلومتری غرب و شرق دریاچه ارومیه را پیاده‌روی كردند.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیاست كه متاسفانه به دلیل بروز خشكسالی، كاهش نزولات آسمانی، عوامل انسانی، استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی و عدم استفاده از سیستم از روش‌های كشت مدرن كشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه از سال 76 شروع به خشك شدن كرده است و امروز این تالاب در بحرانی ترین شرایط زیست محیطی قرار گرفته است.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این اقدام نمادین گفت: دریاچه ارومیه به خشكترین و كم آب ترین میزان خود طی 100 سال گذشته رسیده كه در این راستا توجه جدی عمومی و مردم و بخصوص كشاورزان در جهت استفاده بهینه از منابع آبی ضروری است.

نقی كریمی اظهار داشت: دریاچه ارومیه اكنون نیازمند دعای مردم برای بارش نزولات آسمانی بوده و با اینكه دولت اقدامات فراوانی برای احیای این دریاچه در حال اجرا دارد با اینحال تنها راه نجات آن بارش است.

وی با اشاره به اینكه مصرف نادرست و غیر اصولی در زمینه كشاورزی باعث هدر رفت شدید آب می شود، خاطر نشان كرد: برداشت اضافی از منابع آب زیر زمین به مرور باعث كاهش نفوذپذیری خاك و سفره های زیرزمینی و جایگزینی آبهای شور در این بسترها شده و ضرر اصلی آن در آینده متوجه همه و كشاورزان می شود.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی انتقال بین حوزه ای، بارورسازی ابرها، تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه های منتهی به این تالاب، آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی كشت محصولات كشاورزی منطقه را از مهمترین اقدامات انجام شده و در دست اقدام توسط شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی با همكاری نهادهای مرتبط همچون سازمان جهاد كشاورزی و حفاظت از محیط زیست دانست.

نزدیك به 100 سال گذشته نیز آب دریاچه ارومیه به كمترین میزان خود رسیده بود كه با ادامه بارش سطح این دریاچه طی سالهای اول دهه 70 هجری شمسی با بالاترین میزان خود رسید.

دریاچه ارومیه بزرگ ترین‌ دریاچه‌ ایران بوده كه در ارتفاع ‌هزار و 267 متری‌ از سطح‌ دریا واقع ‌شده و طول‌ آن 130 تا 140 كیلومتر و عرض ‌آن‌ از 15 تا 50 كیلومتر متغیر است‌، عمق‌ متوسط ‌این دریاچه تا شش متر و عمق آب در عمیق ترین قسمت ها تا 25 متر در تراز عادی رسیده و شورترین دریاچه دنیا بعد از بحرالمیت به شمار می‌رود.

دریاچه‌ ارومیه‌ دارای 102 جزیره و شبه‌جزیره‌ بوده كه ‌از اهمیت‌ گردشگری‌، جغرافیایی، بیولوژیكی و اكولوژیكی قابل توجهی‌ برخوردار و مهمترین آنها جزیره كبودان‌، اشك‌، اسپیر و آرزو است.

ازسال آبی 75 – 74 تا كنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا كرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر كاهش داشته است كه نیاز به یك عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اكوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 12 سال پیش تا كنون نمودار تراز آب پارك ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه كه با همكاری بانك جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا كمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی‌های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به‌شمار می‌رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و كوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570هزار هكتار است. با به‌خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه‌های با ارزش و نادر كشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر خواهد افتاد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین