کد خبر: ۱۱۶۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

آیت‌الله جنتی: بنده متهم به مخالفت با دولت نیستم اما باید در مملکت شایستگی حاکم شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خطیب نماز جمعه این هفته تهران، از مواضع دبیر شورای امنیت ملی در نشست ژنو تقدیر و تشکر کرد و گفت:‌ آقای جلیلی در این نشست از موضع بالا صحبت کرده و به طرف غربی اعلام کرد چون ایران از مسأله هسته‌ای گذر کرده دیگر جای بحثی برای حقوق مسلم ملت ایران وجود ندارد. 

آیت‌الله احمد جنتی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، همه را به تقوا دعوت کرد و افزود: اگر باران می‌خواهیم، اگر می‌خواهیم توطئه‌ها محکوم شود و انقلاب مردم ما عزیز شود، همه باید تقوا داشته باشند. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران ترور شهید شهریاری را مصیبت و فاجعه‌ای برای ملت و نظام دانست و گفت: این دانشمند بزرگوار از نیروهای تخصصی ما در زمینه انرژی هسته‌ای بود و هم از نظر عبادی از افراد برجسته و زبده‌ای بود و شهادت ایشان برای ما یک فاجعه محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: این اجلاس برای ما برگ برنده‌ای بود که در آن رسماً عزت اسلام، مسلمین و نظام جمهوری اسلامی به غربی‌ها ارائه شد چرا که آنها عادت کرده‌ بودند همیشه خود را ارباب فرض کرده و دیگران را فرمان‌بر بدانند و با فشار ارعاب همه را تسلیم کنند. اما دیگر متوجه شده‌اند که این سیاست کارایی لازم را ندارد و اقدامات آنها مردم ما را ایستاده‌تر و مقاوم‌تر کرده است. 

آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: آنها خیال می‌کنند با ترور می‌توانند که ما را تسلیم کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ما را متوقف کنند اما دبیر شورای امنیت ملی در اول مذاکرات اعلام کرد که به احترام شهید شهریاری یک دقیقه سکوت کنند که این اقدام برای آنها گران تمام شده و جو جلسه را شکست. 

دبیر شورای نگهبان افزود: آقای جلیلی بعد به آنها گفت خون دانشمند هسته‌ای ما بر گردن شما است چرا که در قطعنامه صادره اسامی دانشمندان ما را اعلام و به تروریست‌ها اجازه داده‌اید که دانشمندان ما را ترور کنند. 

خطیب این هفته نماز جمعه تهران ضمن تقدیر و تشکر از مواضع دبیر شورای امنیت ملی اظهار کرد: آقای جلیلی در این نشست از موضع بالا صحبت کرده و به طرف غربی اعلام کرد چون ایران از مسأله هسته‌ای گذر کرده دیگر جای بحثی برای حقوق مسلم ملت ایران وجود ندارد و بهتر است بر سر مسائل مشترکی مانند جلوگیری از سلاح‌ هسته‌ای و خلع سلاح صحبت کنیم. 

وی با بیان اینکه در این نشست جایگاه ایران بالا رفته و طرف غربی در موضع منفعلانه قرار گرفت ادامه داد: آنها هر شیوه‌ای را که استفاده کرده‌اند متوجه شده‌اند که راه به جایی نخواهند برد. آنها از گروهک منافقین که 13 هزار نفر از مقامات و مردم ایران را ترور کرده؛ بی‌شرمانه حمایت می‌کنند. در کدام کشور ترور، دولتی را ساقط کرده و دولت دلخواه شما را بر سر کار آورده است؟ با ترور مطهری‌ها و بهشتی‌ها به کجا رسیده‌اید؟ 

جنتی خطاب به دشمنان نظام جمهوری‌اسلامی ایران گفت: اگر تمام قدرت‌های دنیا جمع شوند این ملت تحت لوای رهبری هیچ‌گاه تسلیم نخواهند شد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران درادامه به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 63 اشاره کرد و افزود: امام بزرگوار با این ابتکار خود نشان داده‌اند که علاوه بر انقلاب سیاسی، کشور نیاز به انقلاب فرهنگی دارد تا این فرهنگ ساخته شده توسط غربی‌ها را عوض کند. 

دبیر شورای نگهبان به بیان سیر فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شورا که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند خلاقیت بیشتری یافته، اما هنوز کارهای نکرده بیشتر از کارهای انجام داده شده است. 

وی بر تغییر برخی از محورهای انقلاب فرهنگی تاکید کرد و گفت: باید بر روی فرهنگ عمومی کار شود و این کار شرعی و دینی که وظیفه الهی است بر گردن ما است. 

جنتی با بیان اینکه در فرهنگ عمومی باید بیشتر از گذشته بر قناعت توجه کرد، ادامه داد: مردم ما باید قناعت کرده و پرهیز از اسراف را یاد بگیرند. چرا مصرف گاز ما باید از همه کشورها بیشتر باشد و چرا باید به خاطر ارزان بودن بنزین این‌همه ریخت‌وپاش کنیم. 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: زمانی که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود مردم متوجه خواهند شد که چگونه با صرفه جویی می‌توانند از انرژی استفاده کنند. 

وی همچنین بر لزوم توجه به فرهنگ ایثارگری و قانون‌گرایی تاکید کرد و گفت: مردم باید معتقد به قانون باشند. در زمان گذشته که قانون‌ها به‌نفع مردم نبود، ملت از قانون‌شکنی خوش‌شان می‌آمد اما درحال حاضر که قانون اسلامی بوده و نمایندگان خود مردم آنها را تصویب کرده و شرعی بودن آن نیز از طریق شورای نگهبان به تایید رسیده است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

آیت‌الله جنتی در بخشی دیگر از سخنانش، رعایت انضباط اجتماعی، خودباوری، داشتن روحیه کار جمعی و سخت‌کوشی را از نیازهای امروز جامعه دانست. 

خطیب موقت تهران به عنوان نصیحه لائمة المسلمین گفت: بنده که این سخن را می‌خواهم بگویم نه متهم به مخالفت با دولت، نه رئیس‌جمهور هستم و همیشه هم از ارزش‌ها دفاع کرده‌ام اما باید در مملکت شایستگی حاکم شود چرا که در غیر این‌صورت بسیاری از مسائل به هم می‌خورد. 

وی از اینکه جوانی کم سن را که تجربه مدیریتی ندارد به استانداری برگزیده‌اند، انتقاد کرد و گفت: جوانی را استاندار یک استان بزرگ و دارای مسائل اقتصادی و اختلافی کرده‌اند که کمترین تجربه مدیریتی را در کارنامه خود ندارد، آیا این اقدام درست است؟ مگر حساب و کتاب در کار نیست؟
جنتی ادامه داد: آیا زمانی که حزب‌اللهی تسلیم نمی‌شوند باید درو یا طردشان کرد؟ ما سنگ حزب‌الله را بر سینه می‌زنیم و هرچه داریم از حزب‌الله است. اگر هر جایی ببینیم حزب‌الله در حال تضعیف است قطعاً در مقابل آن خواهیم ایستاد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه اگر می‌توانستم از راه‌های دیگر جلوی فسادها را بگیرم حتماً این کار را می‌کردم، اظهار کرد: در یک منطقه آزاد فردی بدون شایستگی بر سر کار گذاشته شده است که در یک معامله انجام شده، بیش از 400 میلیارد تومان از مال مردم، نادیده گرفته شده است و زمینی را ارزن فروخته و این مقدار به او تخفیف داده‌اند. این را باید به چه کسی گفت؟ 

دبیر شورای نگهبان افزود: به برادر خوبم آقای رئیس‌جمهور باید بگویم که هرچند شما به دنبال اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بوده و تلاش شبانه‌‌روزی دارید و نیروهای خوب و وزرایی را انتخاب کرده‌اید که با برخی از وزرای گذشته قابل قیاس نیست اما از شما انتظار می‌رود که همه کارهای شما درست بوده باشد و هیچ نقطه ضعفی نداشته باشید. 

آیت‌الله جنتی در خطبه اول نماز این هفته تهران نیز ضمن پرداختن به مسأله عاشورا گفت: حادثه عاشورا نتیجه فراموش کردن غدیر بود و زمانی که غدیر فراموش شد حضرت علی (ع)، امام حسن (ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسین (ع) کشته شدند. 

وی با بیان اینکه اگر مسأله ولایت فراهم نشود همه چیز بر باد خواهد رفت ادامه داد: اگر امروز می‌بینید روح اسلام‌خواهی و شهادت‌طلبی در جامعه ما زنده شده است و برای ائمه، عزاداری انجام می‌شود به برکت مسأله ولایت است. 

دبیر شورای نگهبان گفت: اگر می‌خواهید عزیز باشیم و اسلام و قرآن زنده بماند باید جایگاه ولایت را حفظ کنیم و ولی فقیه است که هرکجا که نظام و مردم به مخاطره می‌افتند، با تدابیر خود به داد نظام ومردم خود می‌رسد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران هم چنین به حوادث سال گذشته در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: این حادثه تلخ را هیچ‌گاه نمی‌توان فراموش کرد. عده‌ای که از نظام، اسلام، انقلاب و ولی فقیه عقده داشتند زمانی که دیدند زمینه برای‌شان فراهم شده است دست به چنین کارهایی زدند. 

جنتی خاطرنشان کرد: با توجه به اغتشاشات انجام شده در سال گذشته برخی باور کرده‌ بودند که نظام در سراشیبی افتاده است. آنها نمی‌خواستند باور کنند که دیگر مسأله انتخابات و ولایت نیست بلکه موضوع اصل نظام و اسلام است. 

وی مسأله براندازی را به معنای مخالفت با اسلام عنوان کرد و افزود: خداوند آنها را به دست خودشان بی‌آبرو کرد. زمانی که غبار فتنه همه جا را فرا گرفته بود، افرادی حقیقت را نمی‌یافتند اما زمانی که به پرچم امام حسین (ع) هتاکی و عزاداران حسین را به سنگ بسته‌اند، غبار فتنه فرو نشست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین