کد خبر: ۱۱۶۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۵

سالانه 3 هزار و 175 ایرانی به پیوند کلیه نیاز دارند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون تحقیقات و فن‌آوری گفت:سالانه 3 هزار و 175 ایرانی به پیوند کلیه یا دیالیز نیاز دارند و هرسال حدود 1000 تا 1700 مورد پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود. 

به گزارش از"وب‌دا"، مصطفی قانعی گفت: در حال حاضر تشخیص‌های قبل از تولد بیماری‌های شایع کشور، از جمله بیماری‌های خونی تالاسمی، هموفیلی و بیماری‌های عضلانی نظیر بیماری عصبی دوشن، سندرم وردینگ هافمن و سایر بیماری‌ها در قالب تقریباً 100 آزمایش تشخیصی قابل انجام است و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا بیش از 4000 آزمایش تشخیص ژنتیک در حال اجرا است. 

معاون تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور ایران با اجرای طرح‌های منسجم تولید وگردآوری دانش و تبدیل دانش به فنآوری و ثروت در زمینه تشخیص بیماری‌های ژنتیک می‌تواند به عنوان یکی از مراکز مهم منطقه خاورمیانه در پیشگیری و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی از جمله تالاسمی پیشرو باشد. هزینه نگهداری بیماران ژنتیک، سالیانه حدود ده میلیون تومان به ازای هر نفر برآورد شده است که این مسئله یک بار مالی بزرگی را جدای از بار اجتماعی و مشکلات خانوادگی، به دولت و جامعه تحمیل می‌کند. 

او با اشاره به این که فنآوری‌ پیوند اعضا صرفه‌جویی و درآمد قابل توجهی را برای کشور در پی داشته است، افزود: پیوند اعضا، اقدامی حیاتبخش در مبتلایان به نارسایی پیشرفته اعضا بوده و یکی از پویاترین و کاربردی‌ترین دستاوردهای علم پزشکی درجهان است. توانایی پیوند موفق اعضا از نشانه‌های مهم ارتقاءسطح دانش پزشکی و توانمندی‌های علمی وفنی یک کشور در پزشکی تلقی می شود و سالانه 3 هزار 175 ایرانی به پیوند کلیه یا دیالیز نیاز دارند و هرسال حدود 1000 تا 1700 مورد پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود. 

قانعی در پایان تأکید کرد:در حال حاضر در مراکز رشد وابسته به وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی 16 طرح تولید داروهای ژنریک پیگیری می‌شوند و در طول دوسال آینده حدود 200 میلیون دلار، صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت. همچنین در یک برنامه سه تا پنج ساله و با اختصاص 600 میلیارد تومان بودجه در نظر است تا همه داروهای وارداتی در داخل تولید شده و بدین ترتیب بیش از خروج 600 میلیون دلار از ارز بابت واردات دارو در هر سال در کشور کاسته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین