کد خبر: ۱۱۶۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰

گامبیا بعد از قطع رابطه: مقصد سلاح‌ها ما نبودیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گامبیا روز پنجشنبه این ادعا كه گفته می‌شود مقصد سلاح‌های قاچاق شده از ایران به نیجریه، گامبیا بوده است را رد كرد و كشور سنگال را به «دامن زدن به نفرت» متهم كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از كشف و ضبط سلاح و مهمات قاچاقی در نیجریه، سنگال اعلام كردكه مقصد نهایی این محموله، كشور گامبیا بوده است. 
حتی گزارش شد كه قطع روابط دیپلماتیک میان گامبیا و ایران، ناشی از همین مساله بوده است.
 
دولت گامبیا روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای كه از تلویزیون دولتی این كشور پخش شد، این ادعا را قویا رد و رییس‌جمهوری سنگال را به عنوان مسئول طرح این اتهام معرفی كرد. 

در بیانیه دولت گامبیا آمده است: «اگر مقصد این سلاح‌ها و مهمات گامبیا بود، هیچ‌چیز جلوی ما را نمی‌گرفت كه با دولت نیجریه وارد مذاكره شده و این سلاح‌ها را آزاد كنیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «متاسفانه رییس‌جمهوری سنگال بدون توجه به حقایق و فقط به دلیل نفرت از گامبیا، ادعاهایی را مطرح كرده است. وی محموله قاچاق سلاح و مهمات از سوی ایران به نیجریه را دستاویز اهداف خود و مقابله با گامبیا قرار داده است.»

گامبیا اوایل آذر ماه سال جاری روابط خود را با ایران قطع كرد. وزارت خارجه سنگال هم روز سه‌شنبه نسبت به سلاح‌هایی كه در نیجریه كشف و ضبط شده «ابراز نگرانی» كرد و بار دیگر گفت كه مقصد نهایی این سلاح‌ها، گامبیا بوده است. 

مطبوعات و رسانه‌های سنگال گزارش دادند كه داكار از این مسأله هراسان بوده كه شاید مقصد این سلاح‌ها، شورشیان جدایی‌طلب در جنوب سنگال باشد كه گفته می‌شود مركز این گروه در گامبیا است.
 
در همین زمینه، سنگال هم روز سه شنبه سفیر خود را از تهران فراخواند چرا كه «تهران پاسخ قانع كننده و كافی در مورد محموله سلاحی كه در نیجریه ضبط شد، ارائه نكرده بود.»

گامبیا هرگونه وجود مركز جدایی‌طلبان و مخالفان سنگال در گامبیا را رد كرده است. 

دولت گامبیا می‌گوید به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد كه به عنوان پایگاهی برای عده‌ای كه فقط «به فكر براندازی» هستند، مورد سوءاستفاده قرار گیرد. 

مقام‌های نیجریه روز ۲۶ اكتبر سال جاری اعلام كردند كه یک كشتی حامل سلاح‌های ارسالی ایران را در بندر لاگوس ضبط كرده‌اند. 

این محموله كه در ۱۳ كانتینر جاسازی شده بود شامل گلوله‌های توپ، خمپاره و سایر سلاح‌ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه‌های آن خورده بود.
 
دولت نیجریه پس از ضبط این محموله ادعا كرد دولت ایران در ارسال این تسلیحات به نیجریه دست داشته است و این در حالی است كه به موجب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی، «خرید، فروش یا ارسال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه سلاح یا تجهیزات مربوطه» از خاك ایران و یا از طریق ایرانیان، ممنوع است.

دولت ایران به سرعت منوچهر متكی، وزیر وقت خارجه را به لاگوس فرستاد و منوچهر متكی در آن زمان گفت این محموله شامل موشک‌های صد و هفت میلی‌متری است كه توسط دولت ساخته نشده و برای یک كشور آفریقای غربی ارسال شده است.
 
نیجریه این موضوع را به شورای امنیت گزارش داد و هنوز خبرهای آن ادامه داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین