تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۳
پیشگیری از ایدز در میان برترین‌ها

10 موفقیت علمی برتر سال 2010

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجله علمی ساینس در واپسین روزهای سال 2010 به معرفی و طبقه‌بندی 10 موفقیت علمی برتر این سال پرداخت.

مجله علمی "ساینس" همه ساله در ماه دسامبر به طبقه بندی 10 موفقیت علمی سال می پردازد. امسال نیز بر طبق سنت دیرینه خود به معرفی بهترین‌های علم در سال 2010 پرداخت.

1- اولین ماشین کوانتومی- دانشمندان کالیفرنیا در سانتا باربارا اولین دستگاه کوانتومی را ایجاد کردند که از یک لایه نازک فلز که با چشم غیر مسلح نامرئی است تشکیل شده است. زمانی که این محققان ورقه فلزی را تا رسیدن به پایین‌ترین حالت انرژی ممکن سرد کردند توانستند این ماشین را در حالت مکانیک کوانتوم حرکت دهند. این دستگاه، درواقع اولین نمایش تجربی از اثرات کوانتومی در حرکت یک شیء ایجاد شده به دست انسان است.

آدریان چو، یکی از سردبیران مجله ساینس در این خصوص توضیح داد: "در سطح مفهومی، نتایج این تحقیق علمی بسیار چشمگیر است چرا که این اولین دستگاهی است که بر مبنای قوانین مکانیک کوانتوم عمل می‌کند."

2- بیولوژی سنتزی- گروهی از محققان موفق شدند اولین ژنوم مصنوعی (سنتزی) را ایجاد و از آن برای تغییر هویت بک باکتری به روشی که بتواند انواع جدیدی از پروتئنی‌ها را تولید کند استفاده کردند. این روش می‌تواند برای تولید سوختهای زیستی، داروها و سایر ترکیبات شیمیایی کاربرد داشته باشد.

3- ژنوم انسان اولیه- تکنیک‌های جدید توالی‌نویسی موفق شدند توالی ژنوم انسان اولیه را از استخوان‌های سه انسان اولیه زن که بین 38 هزار تا 44 هزار سال قبل در کراوتی می‌زیسته‌اند به‌دست آورند. این متد جدید به دانشمندان اجازه می‌دهد که اولین مقایسات مستقیم را میان ژنوم انسان مدرن و ژنوم انسان‌های اولیه انجام دهند.

4- پیشگیری از HIV- محققان موفق شدند نوعی ژل پیشگیری ازHIV را ایجاد کنند. این ژل محتوی "تونوفویر"، یک داروی ضد ایدز است که می‌تواند به میزان 39 درصد خطر ابتلا به این ویروس را در زنان و به میزان 8/43 درصد در مردان کاهش دهد.

5- توالی نویسی اگسوم‌ها/ ژن‌های بیماری‌های نادر- اگسوم‌ها بخش‌هایی از ژنوم هستند. با توالی‌نویسی اگسوم‌های یک ژنوم، گروهی از دانشمندان کشف کردند که برخی از بیماری‌های نادر ژنتیکی تنها با یک ژن ارتباط دارند اما مطالعه آنها با متدهای رایج بررسی‌های بیماری‌ها یعنی بررسی ژنوم والدین بسیار دشوار است.

6- شبیه سازیهای مولکولی دینامیک- شبیه‌سازی چرخش پروتئین‌ها به مدت ده‌ها سال به دلیل پیچیدگی فرایند ترکیب، مسأله‌ای غامض بود. اکنون گروهی از محققان با کمک یکی از پرقدرت‌ترین ابررایانه‌های دنیا موفق شدند حرکات چرخشی پروتئین‌ها را بازسازی کنند.

7- شبیه‌ساز کوانتومی- محققان متدی را برای ایجاد شبیه‌سازهای کوانتومی ارائه کردند. با استفاده از این متد جدید می‌توان به مسائل پیچیده فیزیک نظری پاسخ داد.

8- ژنومیک نسل آینده- دانشمندان در پروژه‌ای با عنوان "1000 ژنوم"، تکنیک‌های توالی‌نویسی سریعتر و ارزانتری را برای انجام مطالعات وسیع‌تر ارائه کرده‌اند. پروژه هزار ژنوم تاکنون بسیاری از تغییرات ژنتیکی را شناسایی کرده است. این پروژه می‌تواند اطلاعات مهمی درباره بیماری‌های مختلف ژنتیکی در اختیار دانشمندان قرار دهد.

9- برنامه نویسی دوباره RNA- برنامه‌نویسی دوباره سلول‌ها، یک تکنیک استاندارد در بررسی توسعه سلولی و بیماری‌ها است. با استفاده از این تکنیک می‌توان چرخه حیات سلول را به عقب بازگرداند و سلول‌های بنیادی به‌دست آورد. در سال 2010 گروهی از دانشمندان متد جدیدی را یافتند که با استفاده از RNA سنتزی می‌توان سلول‌ها را دوباره برنامه‌نویسی کرد. مقایسه این متد جدید با متدهای قبلی نشان می‌دهد که این تکنیک جدید سریع‌تر و 100 برابر موثرتر و ایمن تر از روش‌های پیشین است.

10- بازگشت موش صحرایی- موش‌ها پر استفاده‌ترین حیوانات آزمایشگاهی هستند. اما در بسیاری از تحقیقات، موش‌های صحرایی می‌توانند بسیار مفیدتر و موثر از موش‌ها باشند، چراکه موش‌های صحرایی از نظر فیزیولوژیکی شباهت‌های بیشتری به انسان دارند. این درحالی است که متدی که برای خاموش کردن ژنها در موش‌ها استفاده می‌شود در موش‌های صحرایی کاربرد ندارد. در تحقیقاتی که امسال انجام شد دانشمندان متدی را یافتند که می‌تواند به محققان کمک کند که از موش‌های صحرایی در تحقیقات آزمایشگاهی استفاده کنند.