کد خبر: ۱۱۷۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۳

نادران: عملیات انتحاری کردم، رحیمی به اندازه زندانی‌ها استحقاق محاکمه را دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه قوه قضائیه اعلام داشته که اراده انجام محاکمه رحیمی را دارد گفت: رحیمی حتماً حداقل در حد افرادی که تا به حال در زندان بودند، استحقاق این محاکمه‌ها را دارد و باید این محاکمه‌ها انجام شده تا مردم مطلع شوند.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در خصوص "هدفمند کردن یارانه‌ها " که عصر دیروز یکشنبه 5 دی ماه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سؤال که پرونده معاون اول رئیس‌جمهور چرا کند پیش می‌رود؟ گفت: در این خصوص باید از قوه قضائیه سؤال کنید. من اخبار محرمانه‌ای ندارم. بنا بود عملیات انتحاری انجام دهم تا این پرونده به نقطه‌ای برسد که قابل دفاع کردن نباشد.

نادران خاطرنشان کرد: قوه قضائیه نیز اعلام داشته که اراده انجام این کار را دارد و اطلاعاتی که من دارم طبیعتا اطلاعاتی نیست که قابل استناد قضایی باشد اما این نکته تاکید شده که رحیمی حتما حداقل در حد افرادی که تا به حال در زندان بودند، استحقاق این محاکمه‌ها را دارد و باید این محاکمه‌ها انجام شود تا مردم مطلع شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استدعای من از قوه قضائیه این است که این محاکمه‌ها را علنی انجام دهد تا مردم در جریان آنها قرار گیرند و مطمئنا باشند که هر چه مردم از این اتفاق‌ها بیشتر مطلع شوند بیشتر اعتمادشان به سلامت مدیران نظام اسلامی و سلامت و استقلال دستگاه قضائی جلب شده و مطمئن خواهند شد که نظام اسلامی با احدی رودربایستی نداشته و خرده حساب با هیچ‌کس ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به دانشجویی در خصوص آخرین اخبار طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، گفت: به اعتقاد من به دلیل نارسایی موجود در نظام سیاسی کشور و انتخابات و نحوه انتخابات نمایندگان مجلس متاسفانه فوریت این طرح رای نیاورد.

وی افزود: تا آنجا که اطلاع دارم کمیسیون اصل 90 به صورت جدی پیگیر این طرح بوده است اما هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح را به کمیسیون آئین‌نامه ارجاع داده، البته چنین امری در اختیارات هیئت رئیسه مجلس است و باید از هیئت رئیسه پرسیده شود که چرا طرح نظارت بر نمایندگان به کمیسیون آئین‌نامه مجلس رجوع پیدا کرده است؟

نحوه و سیستم انتخاب نمایندگان را باید اصلاح کنیم

نادران خاطرنشان کرد: احتمالا این کمیسیون در پاسخ اعلام خواهد داشت، چون این امر مربوط به وظیفه نمایندگی و در حیطه اختیار نمایندگان است باید در کمیسیون آئین‌نامه مطرح شود ولی من فکر می‌کنم ما باید عمیق‌تر مسأله را دنبال کنیم و آن اینکه نحوه انتخاب نمایندگان و سیستم انتخاب نمایندگان را باید اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: امروز به وضوح تفاوت میان نمایندگان تهران را با نمایندگانی از شهرستان‌های کوچک می‌بینیم. در تهران 30 نماینده با هزینه‌های شخصی یا پشتیبانی مالی افراد نمی‌توانند رای مردم تهران را جمع‌آوری کنند.

عضو کمیسییون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مردم تهران به یک گرایش سیاسی یا اعتماد می‌کنند و یا اعتماد نمی‌کنند و در این خصوص مسئولیت‌پذیری این نمایندگان در قبال منافع ملی و مسائل کشور بسیار جدی‌تر است اما دغدغه نمایندگان شهرهای کوچک متاسفانه محدود است.

نادران اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی برای رفع این عارضه پیشنهاد استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شده و این طرح چند بار رفت و برگشت داشته و آخرین اطلاعی که دارم این است که این طرح در کمیسیون شوراها و امور داخلی مطرح شده و کلیات آن تصویب و بخش بسیاری از جزئیات آن نیز مورد تصویب قرار گرفته است و اکنون در حال بازنگری هستند تا بتوانند رای پخته‌ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند تا متوجه رای منفی نمایندگان مجلس نشوند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بر همه افراد جامعه طرح نظارت به صورت جدی واجب است، گفت: قانون اساسی نظارت را به غیر از رهبری بر کس دیگر مستثنی نکرده و به همین دلیل هیچ دلیل موجه قانونی و عذر اجتماعی وجود ندارد که نمایندگان مجلس خود را از این طرح مستثنی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که قوه قضائیه هرگاه در جاهایی احساس کند نمایندگان مجلس از وظایف نمایندگی تخلف می‌کنند برخورد می‌کنند اما آن چیزی که مورد انتظار دوستان ما در طرح نظارت بر نمایندگان بود این است که زمینه بروز هرگونه مناسبات غلط میان نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی و خصوصی مرتفع شود.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اولین سالگرد حماسه 9 دی گفت: ملت ایران در حماسه غرورآفرین 9 دی پاسخ جریان فتنه را دادند.

وی افزود: با توجه به اتفاقات سال 88 و بصیرتی که ملت ایران نشان دادند، مشخص شد بنیان‌های دینی حکومت و مردم ایران مستحکم‌تر از آن است که عده‌ای بازی خورده بر این بنیان‌ها اخلال ایجاد کنند.

نادران با بیان اینکه امیدوارم پیوند عمیق حاکمیت و مردم ایران حفظ شود و با مسئولیت‌پذیری مسئولان کشور این پیوند ادامه یابد، خاطرنشان کرد: اصل بحث هدفمندی یارانه‌ها در قالب پرداخت‌های نقدی و کمک‌های غیرنقدی، ارتقاء بهره‌وری، بهبود جاده‌ای، حمل و نقل ریلی و مجموعه اقدامات فنی مجموعه بسته‌های اقتصادی بودند که از سال 68 مورد نظر مسئولان بود و در متن قوانین و اظهارنظر مسئولان دیده می‌شد.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در مقاطع مختلف رئیس‌جمهور و مسئولان اقتصادی تاکید بر اجرایی شدن این طرح داشتند و در سال 77 که طرح ساماندهی اقتصادی کشور تنظیم شد، محور اصلی این طرح، هدفمندی یارانه‌ها بود.

نادران به ذکر دلایل عملی نشدن طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت‌های گذشته پرداخت و گفت: در دولت‌های گذشته طرح عملی برای هدفمندی یارانه‌ها تنظیم نشده بود و سازوکار و نحوه توزیع و بازتوزیع یارانه‌ها پیش‌بینی نشده بود و از سوی دیگر به اعتقاد من به دلیل پیچیدگی طرح هدفمندی یارانه‌ها جسارت عملی کردن این طرح در دولت‌های قبلی وجود نداشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه خاتمی در دوره آخر ریاست‌جمهوری خود اعلام داشت که "آرزو داشتم طرح هدفمندی یارانه‌ها را عملی کنم "، خاطرنشان کرد: مشکلی که در بحث هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد این است که علیرغم مزایای مثبت و اینکه سرمایه‌گذاری به سطح مطلوب خواهد رسید، این مزایای مثبت در میان مدت و بلندمدت پاسخ می‌دهد.

وی افزود: باید توجه داشت حداقل یک تا سه و یا پنج سال بهره‌وری ارتقا پیدا خواهد کرد و مصرف‌کنندگان خود را با این طرح تطبیق خواهند داد اما عوارض تورمی این طرح آنی است و مصرف‌کنندگان در ابتدا آثار منفی این طرح را خواهند دید.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: دولت و مجلس سعی داشته‌اند با یک تنخواه‌گردان به مردم اطمینان دهند که خسارات ناشی از این طرح را به حساب‌شان واریز می‌کنند اما باید توجه داشت که همه اقشار در وضعیت مساوی نیستند و ممکن است افرادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم نتوانند پوشش داده شوند و در این خصوص طبق برآوردها سعی شده تا کمترین خسارت‌ها به اقشار ضعیف جامعه وارد شود.

نادران در ادامه گفت: آنچه که قانون مصوب کرده، این است که حداکثر انعطاف‌پذیری در اجرا به دولت داده شود تا دولت در واکنش‌های اجتماعی اختیاراتی داشته باشد و در این خصوص در هفته گذشته به محض اینکه قیمت گازوئیل واکنش‌هایی ایجاد کرد، دولت هدف‌گذاری در خصوص این حامل انرژی را تعدیل کرده و سعی کرد در این خصوص بر بازار مسلط شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت این امکان را دارد که با توجه به شرایط، تعدیل‌هایی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: ارزیابی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن این طرح نیاز به زمان دارد و نمی‌توان در طی یک هفته از اجرای این طرح اعلام کنیم که طرح هدفمندی یارانه‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

وی اظهار داشت: در ارزیابی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن طرح هدفمندی یارانه‌‌ها نیاز به زمان داریم و باید ارزیابی خوبی در حوزه‌های مختلف کشور انجام شود. من به اتفاقات بدبین نیستم اما به دوستان دولت اعلام می‌کنم که در ارزیابی‌های خود بدبینانه‌ترین اتفاقات را برای خود تجسم کنند تا بتوانند موارد پیش‌رو را به خوبی حل کنند.

پاشنه ‌آشیل طرح هدفمندی یارانه‌ها نظام بانکی کشور است

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاشنه ‌آشیل طرح هدفمندی یارانه‌ها نظام بانکی کشور است، گفت: نظام بانکی به دلیل اینکه زیرساخت‌های کاملی برای مطالبات مردم ندارد دچار کاستی‌هایی می‌شود و نقصان‌های سیستم بانکی شکل می‌گیرد.

وی افزود: امروز برخی از سیستم‌های بانکی نمی‌‌توانند به مردم پاسخگو باشند به دلیل اینکه خود را برای این طرح آماده نکردند که در این خصوص باید چاره‌ای اندیشیده شود.

نادران با تأکید براینکه حداقل تا یک ماه آینده به صورت واقع‌بنیانه واکنش‌هایی نسبت به طرح هدفمندی یارانه‌ها بروز خواهد کرد، تصریح کرد: با توجه به این واکنش‌ها می‌توان موفقیت این طرح را به صورت کارشناسی ارزیابی کرد و در این خصوص برخی دوستان دولت اذعان دارند که در بحث گاز،‌ حمل‌ونقل و صنعت مشکلاتی وجود خواهد داشت که باید دولت نسبت به آنها چاره‌ای بیندیشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: طرح هدفمندی یارانه‌ها اکنون کلید خورده و باید به انجام برسد و نباید مانع از انجام این طرح شویم و در عین حال برای اینکه بتوان از قشر محروم بیشتر پشتیبانی کرد دولت باید مرتب به آسیب‌شناسی این طرح بپردازد.

نادران تأکید کرد: طرح هدفمندی یارانه‌ها به حدی در اقتصاد ملی و حوزه‌های اجتماعی کشورمان وسعت دارد که رسانه‌های بیگانه و آنهایی که امنیت ملی ما را هدف قرار داده‌اند امید داشتند با این طرح کشور دچار آشوب اجتماعی شود و آشوب‌های خیابانی اتفاق بیفتد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: دراین خصوص یکی از افراد موثر در فتنه سال گذشته که اکنون در زندان به سر می‌برد و من اکراه دارم که وی را سران فتنه بنامم چون این افراد بازی خورده هستند سؤال کرده بود که آیا این طرح انجام شده یا خیر؟ و آیا واکنش‌‌هایی به همراه داشته است؟ و هنگامی که در پاسخ شنیده بود طرح هدفمندی یارانه‌ها بدون هیچ واکنش اجتماعی اجرایی شده بسیار مأیوس شده بود.

وی با بیان اینکه با درایت مردم و تصمیمات مسئولان مشاهده کردیم که واکنش‌های اجتماعی در پی اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه انجام نشد، گفت: همه کسانی که در موقعیت‌های اجتماعی و مجموعه‌های مردم ‌نهاد فعالیت دارند باید نسبت به اجرا شدن این طرح همکاری کنند و اگر در نحوه اجرا و در یکی از اجزای آن ایرادی دارند باید با هدف اصلاح مسائل خود را مطرح کنند تا دولت به حل آنها بپردازد.

نادران اظهار داشت: حتی آنان که با طرح هفمندی یارانه‌ها زاویه سیاسی دارند باید به دلیل حفظ امنیت ملی به موفقیت‌آمیز بودن این طرح کمک کنند تا این طرح در روند مستقیم خود حرکت کند.

در ادامه این نشست جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی آغاز شد و یکی از دانشجویان از نقش نظام بانکی کشور در بحث هدفمندی یارانه‌ها پرسیک که نادران پاسخ داد: در بحث‌ نظام‌های بانکی مذاکراتی را با دولت داشتیم و آن این بود که قبض‌های آب، برق و گاز پس از مصرف جهت تسویه حساب به مردم داده می‌شود و ممکن است در این خصوص مردم مبالغ دریافتی خود را که از دولت دریافت کرده‌اند خرج کنند و لذا از پرداخت این قبوض استنکاف کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از سیاست‌های مکمل که در دوره بعد باید در بحث هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ شود، سیستم پرداخت بانکی است و در این خصوص کارآمدی سیستم بانکی باید ارتقا پیدا کند.

نادران در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه ارزیابی وی در مورد طرح هدفمندی یارانه‌ها، تأکید کرد: در این خصوص شاخص‌های مختلفی وجود دارد و حوزه‌های اثرگذاری هدفمندی یارانه‌ها روشن است که باید در بهره‌وری، تولید و ارتقای صنعت و کشاورزی تأثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید نسبت به طرح هدفمندی یارانه‌ها ارزیابی داشته باشند و ارزیابی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی را در این خصوص به اطلاع مردم برسانند، تصریح کرد: میزان موفقیت این طرح موکول به چند مؤلفه است که یکی از آنها ارزیابی دولت نسبت به واکنش‌های اجتماعی و دیگری همراهی مردم، اصناف، بخش کشاورزی، بخش حمل‌ونقل و... در طرح هدفمندی یارانه‌هاست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر استقبال مردم از این طرح صورت نگیرد و اصناف در بخش‌های حمل‌ونقل همکاری لازم را نداشته باشند طرح شکست می‌خورد و در این خصوص باید دید دود آن به چشم چه کسی خواهد رفت؟

نادران تصریح کرد: اگر این طرح شکست خورده و دولت عقب‌نشینی کند چه خواهد شد؟ مسلماً مردم آسیب خواهند دید پس باید صادقانه با مردم صحبت کرد و بدون اغراق نسبت به طرح‌های مثبت‌ هدفمندی‌یارانه‌ها با مردم مسائل را در میان گذاشت.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث زیرساخت‌ها اگر بنا بر این بود که فرضاً جاده‌ها را اصلاح هندسی کنیم و سیستم‌‌های بانکی را به حدی برسانیم که پاسخگو باشند یک دور باطل صورت می‌گرفت و مجموعه این اقدامات در سال حدود 10 هزار میلیارد تومان هزینه می‌برد.

وی با بیان اینکه باید اصلاح در حین اجرا انجام شود و این انعطاف‌پذیری به دولت داده شده تا اصلاح زیرساخت‌ها را فراهم کند، تأکید کرد: اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرده است، سبب نخواهد شد شکاف طبقاتی ایجاد شود و برعکس فاصله طبقاتی را اصلاح می‌کند و در این خصوص دولت پیگیر است تا با مدیریت صاحبان سرمایه افزایش بیش از حد معمولی را نداشته و به بهانه هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت نداشته باشند.

این نماینده مجلس افزود: طی هفته گذشته دولت توانست اقداماتی را لحاظ کند تا بازار با این طرح همراه شود و افزایش قیمت‌ها ایجاد نشود. اما اگر مانند سال 73 و 74 میزان افزایش قیمت‌ها از دست دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خارج شود فاصله‌های طبقاتی تشدید خواهد شد.

نادران خاطرنشان کرد: دولت در این خصوص جلساتی را با اصناف برگزار کرده و مدیریت‌های صنفی، قول‌های مساعدی دادند که در شرایط موجود افزایش قیمت‌ها صورت نگیرد.

سهام عدالت مستقل از طرح هدفمندی یارانه‌ها است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که سهام عدالت آیا با هدفمندی یارانه‌ها تناقضاتی دارد یا خیر؟ بیان داشت: بحث سهام عدالت مستقل از طرح هدفمندی یارانه‌ها است. هنگامی که آزادسازی و خصوصی‌سازی مطرح شد اعلام شد که سهم مردم از رانت‌های نفتی تجمیع شده باید پرداخت شود که در این خصوص مقام معظم رهبری موافقت کردند دو دهک پایینی یعنی 14 میلیون نفر با داشتن سهام کارخانه‌های مختلف در مقابل افزایش‌ قیمت‌ها خود را بیمه کنند.

نادران در پاسخ به این سؤال که خوشه‌بندی مطرح شده در طرح هدفمندی یارانه‌ها آیا به فراموشی سپرده شده است؟ گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس دولت به این سؤال پاسخ داد و اعلام شد که بهتر است در اصلاح ساختارها از سیستم‌های دیگر استفاده شود و واکنش‌ها مهار شود.

وی افزود: دولت تأکید داشت تا خوشه‌بندی در این طرح اجرایی شود اما شاخصه‌ها و ابزارهایی که برای راستی‌آزمایی خانوارها ایجاد شده بود قابل اعتماد نبود و دولت به موقع متوجه شد که در بحث خوشه‌بندی‌ها اشتباه کرده و آن را اصلاح کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت بنزین گفت: دولت در خصوص قیمت‌گذاری بر برخی‌ حامل‌های انرژی و به خصوص بنزین به این جمع‌بندی رسید که افزایش قیمت بنزین برای مردم قابل پذیرش خواهد بود و به نظر من نیز افزایش قیمت بنزین واکنش‌هایی را ایجاد نمی‌کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ‌دولت قصد داشت تا مبالغ یارانه‌ خوبی را به مردم اهدا کند و در این خصوص مجبور بود برخی از حامل‌های انرژی را افزایش قیمت دهد اما نگرانی ما بیش از بنزین نسبت به گازوئیل و چند حامل انرژی دیگر است.

نادران در پاسخ به این سؤال که در فضای سیاسی موجود کشور آیا اجرا شدن این طرح مناسب بود یا خیر؟ گفت: فضای سیاسی کشور تنش جدی و یا استعداد آشوب ندارد و یک فضای قابل قبول از جهت اجرای قانون است. البته آنچه که انجام می‌شود و پیامدهای اجرای این طرح در آینده رخ می‌دهد باید مرتب آن را رصد کرد.

وی با بیان اینکه در سطح کشور عارضه سیاسی فوق‌العاده موجود نیست، خاطرنشان کرد: پس از فتنه سال 88 کشور به سطح فوق‌العاده آرام و سطح تعاملات سیاسی رسید و در مجلس شورای اسلامی نیز گروه‌های مختلف اعم از اقلیت و اکثریت با طرح هدفمندی یارانه‌ها مخالفتی نداشتند.

برخی عزل و نصب‌ها از نظر من غیرطبیعی نیست

این نماینده مجلس گفت: در خصوص برخی اتفاقاتی که در دولت افتاده و برخی عزل و نصب‌ها، از نظر من غیرطبیعی نیست البته نمی‌گویم که اقدام خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد شبیه برخوردی که با متکی کرد با سایر وزرای برکنار شده نیز مشاهده کرده‌ایم و این اقدامات در اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها نمی‌تواند آسیب وارد کند و به همین دلیل است که قوه قضاییه فضا را مناسب می‌بیند تا معاون اول رئیس جمهور را برای پاره‌ای از توضیحات احضار کند و احساس می‌کنم احضار وی ضربه‌ای به این طرح نخواهد زد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که شما در ابتدا مخالف این طرح بودید اما اکنون موافق این طرح هستید گفت: نظرات کارشناسی در هر مقطع تفاوتی با یکدیگر نخواهد داشت. تا قبل از اجرای این طرح نظرات خود را ارائه می‌کردم اما وقتی قانون آن تصویب شد اجازه نداریم نسبت به آنچه قبلاً می‌گفتیم اصرار داشته باشیم و امروز موافقیم چون کلیت طرح هدفمندی یارانه‌ها را قبول داریم.

نادران در پایان خاطرنشان کرد: در این خصوص نسبت به تقدم و تأخر قیمت‌ها بحث‌ داریم و دولت باید ظرفیت‌های پذیرش در حوزه اجتماعی را فراهم کند و نباید فقط به ظرفیت‌های اجرایی توجه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین