کد خبر: ۱۱۷۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۷
۱۷۰ فقره آتش‌سوزی در ‏جنگل‌های استان مازندران

تاسف‌ "ناجا" از نابودی جنگل‌ها به‌خاطر ندادن بالگرد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرمانده یگان حفاظت جنگل‌های استان مازندران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا پایان آذر ۱۷۰ فقره آتش‌سوزی در ‏جنگل‌های این استان رخ داده است، گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های بهشهر در محدوده‌ای به مساحت ۵ ‏هکتاری شعله‌ور شده است. 

سرهنگ عبدالله سیار ‏روز پنج شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی به جنگل‌های شمال کشور گفت: ۲۲۸ هکتار از ۱۷۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها صورت گرفته است. ۱۳۶ هکتار مرتع آتش گرفته است که علت ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها عدم بارندگی، نبود رطوبت و وجود برگ‌ها در کف جنگل است. 

وی همچنین به عوامل انسانی مثل فعالیت چوپان‌ها، شکارچیان، دامداران اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده و تنها ۵ درصد آتش‌سوزی‌ها درختان ایستاده و تنومند را طعمه خود کرده است. 

سیار با تاکید بر اینکه نبود بارندگی در ۳۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است اضافه کرد: با هماهنگی مدیریت بحران استان و با حضور به‌موقع در محل حریق آتش‌سوزی‌ها تا امروز مهار شده است. 

وی افزود: در ماه گذشته ۸۶ فقره آتش‌سوزی در مازندران رخ داد که ۱۹۱ هکتار جنگل را طعمه خود کرده است و در این مدت آتش‌سوزی تنها یک بار از بالگرد استفاده شده چرا که استان هنوز نتوانسته بالگردی را به خدمت بگیرد و تنها نیروهای انسانی اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند. 

سیار با تاکید بر اینکه پایگاه حفاظت از جنگل نیاز ضروری مازندران است اظهار داشت: تجوز امکانات حفاظتی، پد فرودگاه‌ها و امکانات حفاظتی در مازندران احساس می‌شود. چرا که در این مدت مردم روستاهای مختلف در حین مهار آتش آسیب دیده‌اند و در طول آتش‌سوزی‌های اخیر ۱۰ نفر زخمی شدند که ۸ نفر از آنها اهالی روستاهای جنگلی هستند. 

وی با تاکید بر اینکه نیاز به عزمی ملی برای کنترل و مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌های شمال وجود دارد گفت: جنگل های هیرکانی از هیرکن کشور آذربایجان تا گله داغی بجنورد ادامه دارد و این خط ۸۰۰ کیلومتری بهترین درختان پهن برگ و صنعتی جهان هستند که ۹۸ درصد آن در ایران واقع است. 

سیار با اشاره به قدمت جنگل‌ها تاکید کرد: جنگل‌های هیرکانی از ۲٫۵ میلیون سال تا ۶۰ میلیون سال قدمت دارند و از کل جنگل‌های شمال یک میلیون و یکصد هزار هکتار آن در استان مازندران واقع است که ۵۶ درصد از جنگل‌های شمال را شامل می‌شود. 

وی با اشاره به برآورد ۱۲ میلیارد تومان خسارت برای آتش‌سوزی جنگل‌های شمال گفت: ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده و برگهای سطح جنگل سوخته‌اند و این خسارت تنها برای ۵ درصد درختان، نهال‌ها، فرسایش خاک عوامل زیست محیطی و آلودگی هوا را شامل می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین