کد خبر: ۱۱۸۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۱

برنامه سازمان بهداشت جهانی برای مهار نوع جدید مالاریا

مالاریای مقاوم ممکن است جان میلیون‌ها نفر را با خطر مواجه کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از گسترش بیماری مالاریای مقاوم در برابر داروهای جدید، از جنوب شرقی آسیا به آفریقا تلاشی جهانی را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که این نوع مالاریا ممکن است جان میلیون‌ها نفر را با خطر مواجه کند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حدود صد و هفتاد و پنج میلیون دلار در سال نیاز دارد تا شیوع این بیماری را مهار و از گسترش جهانی آن جلوگیری کند.

این نوع مالاریا که در برابر تازه‌ترین داروها مقاومت نشان داده است، از سال 2007 و در امتداد مرز کامبوج و تایلند ظهور کرد.

اکنون ظن آن می‌رود که نوع مقام بیماری به مناطق دیگر کامبوج، برمه، تایلند و ویتنام سرایت کرده باشد.

بر اساس گزارش‌ها صندوق پولی که سازمان بهداشت جهانی راه‌اندازی کرده است برای ساخت داروهای جدیدتر و خرید ابزار لازم برای تشخیص بیماری مصرف خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی می گوید با در دسترس بودن این ابزار به‌طور همگانی این امکان به‌وجود می‌آید که نوع مقام مالاریا ردیابی شود.

مارگارت چن، سرپرست سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه (12 ژانویه)، گفت: "اغراق نیست اگر بگویم که عواقب گسترش مالاریای مقاوم در برابر داروی جدید که حاوی ماده آرتمیسینین است، می‌تواند واقعه‌ای فاجعه بار باشد."

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای جهان مصرانه خواسته است تا برنامه‌ای را برای نظارت بر موارد ابتلا به مالاریای مقاوم راه‌اندازی کنند و گفته است که در سال 2010 از 75 کشور فقط 31 کشور به طور منظم تاثیرگذاری داروهای مالاریا را تحت نظر داشته اند.

خانم چن گفت: "ظهور مالاریا مقاوم در برابر آرمتیسینین یک هشدار بوده است. ما اکنون یک دلیل قانع کننده دیگر داریم که تدابیر کنترل کننده فعلی را با اضطرار بیشتر دنبال کنیم."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین