کد خبر: ۱۱۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۵

معضل دپیلمات های ربوده شده ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : در این رابطه هر از چند گاهی یکی از مقامات وابسته به احزاب و گروههای سیاسی متمایل به ایران در لبنان مساله ای مطرح کرده و افکار عمومی خانواده گروگان ها و ایرانیان را به خود جلب می کنند در صورتی که شواهد امر حکایت از این واقعیت دارد که بسیار از مسایلی که در این ارتباط عنوان می شود تهی از واقعیت بوده و صرفا برای نزدیکی به تهران اعلام می گردد. 

از آخرین اخباری که درباره وضعیت 4 دیپلمات ایرانی اعلام شده می توان به سخنان یکی از مقامات ارشد حزب الله لبنان اشاره کرد که مدعی شده 3 نفر از 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی زنده هستند. 

وی در دیدار با دانشجویان ایرانی که پی گیر سرنوشت این 4 نفر هستند و چندی پیش به لبنان سفر کرده اند گفته که بر اساس منابع اطلاعاتی حزب الله، 3 نفر از 4 دیپلمات ایرانی زنده اند و در یکی از زندان های اسراییل با هویت مشخص به سر می برند. 

وی ضمن خودداری از ذکر جزئیات یاد آوری می شود که علاوه بر منابع اطلاعاتی، چند نفر از اسیران آزاد شده لبنانی نیز این 3 ایرانی را در یکی از زندان های اسراییل دیده اند. 

آنچه درباره 4 دیپلمات ایرانی عنوان شده به هیچ وجه قابل اتکا نبوده و نمی توان به استناد این گفته ها که دارای منبع مطمئن نیستند درباره سرنوشت آنها قضاوت کرد. 

یکی از دلایل اصلی پیدایش چنین وضعیت ابهام آمیزی برای دیپلمات های ایرانی، برخورد مسامحه آمیز و سست وزارت خارجه و سفارتخانه ایران در بیروت بوده که سبب گردیده همه چیز به فراموشی سپرده شده و یا فقط از جانب خانواده های آنها پیگیری شود. 

دیپلمات های ایرانی که در حقیقت مسئولین سپاه محمد رسول الله سپاه پاسداران در لبنان بودند در جریان جنگ داخلی این کشور توسط فالانژیست ها ربوده شده و به مقر این گروه انتقال داده شده اند. زمانی که این حادثه روی می دهد مسئولیت نیروهای امنیتی فالانژها که کنترل بخش مسیحی نشین شرق بیروت را در اختیار داشتند بر عهده ایلی جبیقه بود. 

او در زمان حیات خود مدعی بود که ایرانی ها توسط نیروهای سمیر جعجع دیگر فرمانده فلانژ دستگیر و بلافاصله تیرباران شده اند. در حالی که سمیر جعجع مدعی است که آنها را پس از بازداشت تحویل ایلی جبیقه داده است. در این میان مشخص نشده که توسط فالانژ ها چه بلایی برسر این 4 نفر آمده و چه فعل و انفعالی بر روی آنها صورت گرفته است. 

البته برخی منابع غیر موثق نیز اعلام می دارند که ایرانی ها پس از دستگیری تحویل مقامات اسرائیلی شده و به زندان های اسرائیل انتقال یافته اند. ولی آنچه در این میان واقعیت دارد این است که 4 دیپلمات ایرانی توسط فالانژها دستگیر شده اند در حالی که اطلاعاتی درباره وضعیت آنها پس از بازداشت در دست نیست به همین دلیل تمامی مسایلی که درباره انتقال آنها به اسراییل، تیر باران کردنشان و یا زنده بودنشان از سوی منابع مختلف عنوان می شود واهی و غیر واقعی بوده و قابل استناد نیستند. 

در طول این سالها متاسفانه اگر اطلاعات و اسنادی وجود داشته از بین رفته ویا دست اندرکاران از بین برده اند ولی در این میان اگر جه سمیر جعجع یکی از فرماندهان فالانژیست ها هنوز زنده بوده و اخیرا از زندان آزاد شده اما ایل جبیقه که مسئولیت نیروهای امنیتی را عهده دار بوده چند سال قبل در حادثه ای جان خود را از دست داد که همین مساله نیز سئوال برانگیز است. 

ولی به جرات باید اعلام کرد که سستی وزارت خارجه و سفارت خانه ایران در بیروت در این ارتباط قابل چشم پوشی نیست زیرا همگان به این مساله اعتراف دارند که سرنخ اصلی ماجرا در دست ایلی جبیقه بوده است و او اطلاع دقیقی از وضعیت و سرنوشت ایرانی ها داشته اما از آنجا که او در چرخشی 360 درجه به سوریه گرایش یافته و با حمایت دمشق در کابینه های لبنان عضویت یافت، از یک حاشیه امنیتی برخوردار شد که راه دستیابی به ایل جبیقه را مسدود کرده و از آنجا هم که دست اندر کاران دیپلماسی خارجی ما و سفارتخانه ایران در بیروت در ارتباط با مسایل لبنان تابع سیاست های دیکته شده از جانب دمشق بودند اجازه بازجویی و یا حتی گفت و گو با ایلی جبیقه درباره سرنوشت ایرانی ها را نیافتند. 

او نیز که از حاشیه امنیتی برخوردار بود هرگاه مشکلی در این ارتباط پیش می آمد و یا سوالی مطرح می شد سمیر جعجع را عامل بازداشت و یا مرگ ایرانی ها معرفی می کرد. در نهایت در پی مرگ مشکوک ایلی جبیقه، همه واقعیت ها و حقایق هم به او به گور رفت. در صورتی که اگر ایران در آن دوران علاقمند به سرنوشت دیپلمات ها بود می توانست قاطع تر عمل کرده و حتی از طریق مجامع بین المللی ایلی جبیقه را به پای میز محاکمه بکشد. 

در مقطع کنونی هیچ توجیهی برای این سستی و اهمال وجود ندارد و خانواده گروگانهای ایرانی نیز در حقیقت پس از مشخص شدن سیاسی کاری و ناتوانی دستگاه دیپلماسی خارجی، خود راسا اقدام کرده و به پی گیری قضیه پرداخته اند. اما آنها باید بدانند به هیچ وجه به آنچه از سوی حزب الله و امثالهم عنوان می شود نمی توانند اتکا کرده و آن را ملاک قرار بدهند زیرا بسیاری از این مسایل برای جلب رضایت تهران صورت می گیرد و واقعیت ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین