کد خبر: ۱۲۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰

تعداد دلفین‌های تلف شده آب‌های جاسک به 10 رسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست از مرگ دهمین دلفین بینی بطری در آب‌های جاسک هرمزگان خبر داد و گفت: روز جمعه هفته گذشته 6 دلفین به گل نشستند و متاسفانه سه دلفین دیگر نیز بعد از 24 ساعت که نجات پیدا کرده بودند دوباره به ساحل جاسک برگشته و تلف شدند.

محمد باقر نبوی با اشاره به اینکه آموزش‌هایی به افراد محلی داده شده تا بعد از به گل نشستن دلفین‌ها و گونه‌های بزرگ جثه دریایی آنها را به دریا برگردانند ولی با این وجود سه دلفین نجات یافته بعد از 24 ساعت به همان ساحل آمده و تلف شدند.

وی تاکید کرد: دلفین‌ها به دلیل زندگی گله‌ای بسیار به رهبر و رئیس گروه وابسته‌اند و در صورتی تلف شدن رئیس گروه بقیه نیز تلف می‌شوند و هنوز در تمامی دنیا در مورد مرگ آنها دلیل مشخصی ارائه نشده است. با این حال روز شنبه آینده با بررسی تمامی احتمالات علت مرگ 10 دلفین تلف شده در جاسک اعلام می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه 6 دلفین در روز جمعه تلف شدند و تعدادی نیز نجات یافتند افزود: احتمالات زیادی در مورد مرگ دلفین‌ها مطرح است که نمی‌توان به طور قطع هیچ کدامشان را اعلام کرد و باید ‌آزمایش‌های متعددی در اینباره انجام شود.

عوامل تهدید کننده مخاطرات حیات دلفین‌ها بر اساس اعلام IUCN فعالیت‌های صیادی، آلودگی‌های دریایی با منشا خشکی و غیرخشکی، شکار، تخریب زیستگاه‌ها و مانورهای نظامی و انتشار امواج الکترونیکی است.

در همین رابطه مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: بر اساس گزارشات کارشناسان احتمال اختلال در ناوبری می‌تواند عامل مرگ دلفین‌ها باشد.

مجید وفادار در نشستی در مورد علل مرگ دلفین‌ها در خور جاسک تاکید کرد: بر اساس گزارشات واصله از اداره محیط زیست بندر جاسک، لاشه 9 قطعه دلفین اول بهمن ماه در محل خور مرکزی شهرستان جاسک توسط مردم محلی گزارش شد.

وفادار اظهار داشت: طی بررسی‌های انجام شده و با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضعیت ظاهری دلفین‌های تلف شده هیچ‌گونه اثری از زخم و یا جراحت ناشی از برخورد حیوان با شناور یا اسارت در تورهای صیادی مشاهده نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین