کد خبر: ۱۲۱۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۰
جنگ با مالاریا پایان ناپذیر است؟

هراس دانشمندان از کشف گونه جدید پشه ناقل مالاریا!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته دانشمندان یک گونه پشه جدید در آفریقا کشف شده که می‌تواند مبارزه برای کنترل مالاریا را پیچیده‌تر کند. 

محققان فرانسوی که به جمع‌آوری پشه‌های تالاب‌های نزدیک دهکده‌های بورکینافاسو در غرب آفریقا می‌پردازند اظهار کرده‌اند که نوعی پشه از زیرگروه آنوفل گامبیائه را شناسایی کرده‌اند که شباهتی با انواع ثبت شده پیشین ندارد. 

این پشه بسیار مستعد عفونی شدن با انگل مالاریا بوده، تمایل به ماندن در فضای خارجی به جای فضای داخلی دارد و به همین جهت می‌تواند از دام بیشتر اقدامات کنونی کنترلی بگریزد. 

این گونه پشه توسط مرکز ملی فرانسه برای تحقیقات علمی در پاریس شناسایی شد. 

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند مشخص کنند که این گونه جدید پشه مسئولیت انتقال چه میزان مالاریا را بر عهده دارد، اما هراس آنها از این مساله است که ممکن است این جانور عاملی اصلی باشد. 

مالاریا نوعی بیماری عفونی است که توسط پشه‌ها که نیمی از جمعیت جهان را تهدید می‌کنند منتشر می‌شود. بیشتر قربانیان این بیماری کودکاشن زیر پنج سال در مناطق فقیر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند. 

در آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری مالاریا آمده که در دهه‌های اخیر پیشرفت‌هایی در زمینه مقابله با این بیماری صورت گرفته است. 

در پژوهشی که در مجله ساینس به چاپ رسیده آمده است که به گفته دانشمندان فرانسوی این پشه که به تازگی شناسایی شده شبیه هیچ کدام از پشه‌های پیشین نیست. این امر احتمالا به این دلیل است که نمونه‌های پیشین از فضاهای داخلی محل زندگی انسان‌ها انتخاب شده بودند. 

سازمان جهانی بهداشت که خواستار تحقیقات سریع‌تر و ساخت داروهای جدید ضد مالاریا شده سال گذشته اعلام کرده بود که در صورت سرمایه‌گذاری گسترده، جامعه بین‌المللی تا سال 2015 مرگ و میر توسط بیماری مالاریا را متوقف خواهد کرد اما با کشف این نمونه‌های جدید ظاهرا جنگی پایان ناپذیر علیه این بیماری ادامه خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین