کد خبر: ۱۲۱۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶
رئیس مركز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

مردم در ٢٢ بهمن، حمایت خود را از حرکت‌های آزادی‌خواهانه در منطقه اعلام کرده بودند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مركز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  به بیان تحلیل خود از تحولات اخیر خاورمیانه، سیاست‌های اخیر آمریكا و كشورهای اروپائی و تظاهرات ۲۵ بهمن پرداخت .

متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:
 
ارزیابی شما ازتحولات اخیر در خاورمیانه چیست؟ 

تحولات اخیر در خاورمیانه از دو جنبه قابل بررسی و ارزیابی است. جنبه نخست که به ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای این تحولات بر می‌گردد، نمایان شدن نشانه‌های شکست سیاست‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها در منطقه است. همانگونه که امام راحل، نظام جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از جریان‌های حق‌طلب در منطقه از سال‌ها قبل بر آن تأکید می‌کردند، این سیاست‌ها به دلیل اینکه متضمن ظلم‌های آشکار بر مردم منطقه و به ویژه مردم فلسطین بود از آغاز محکوم به شکست بود. تحولات اخیر در واقع نشان داد که این سیاست‌ها که مهمترین ارمغان آن تثبیت استبداد داخلی به همراه وابستگی خارجی بود توسط مردم منطقه دیگر تحمل نخواهد شد. از جنبه دیگر، که به نظر من از اهمیت بیشتری برخوردار است، این تحولات به مردم منطقه نوعی خودباوری و اعتماد به نفس بخشیده است که انقلاب اسلامی سی سال پیش به مردم ایران بخشید. این تحولات مردم منطقه را به این باور رسانده است که با اتکا به توانمندی‌های خود و وحدت همه گروه‌ها می‌توانند به رغم فشارهای داخلی و محدودیت‌های خارجی به اهداف خود دست یابند. در این رابطه نکته قابل توجه این است که انقلاب اسلامی ایران در هر دو جنبه یعنی ظلم‌ستیزی و خودباوری مهمترین الگوی کشورهای منطقه به شمار می‌آید. 

حرکت انقلابی مردم منطقه به‌ویژه حرکت پرشور مردم مصر، شکست جدیدی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی و حکومت‌های استبدادی منطقه بود. آمریکا در سال 1357 مهمترین پایگاه خود در خلیج فارس یعنی ایران را از دست داد و در سال 1389 نیز در حال از دست دادن پایگاه‌های دیگر خود در خاورمیانه و شمال آفریقا است. گرچه مردم مصر در روز ٢٢ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران با سقوط مبارک به اولین پیروزی خود در این حرکت دست یافته‌اند، ولی تا پیروزی نهایی راهی طولانی در پیش دارند که باید همه مسلمانان و آزادی‌خواهان از ادامه حرکت انقلابی مردم مصر حمایت کنند. سرنگونی مبارک بعد از 30 سال حکومت استبدادی و نوکری آمریکا و اسرائیل، یک پیروزی بزرگ برای مردم مسلمان مصر بود. همانگونه که مقام معظم رهبری حتی پیش از سرنگونی مبارک به آن اشاره کردند، این جنبش راهی جز پیروزی نداشت. امیدواریم مردم مسلمان منطقه بتوانند به تمامی اهداف بزرگ خود دست یابند. 

سیاست‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در این رابطه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

به نظر من آمریکا و کشورهای اروپایی در حال حاضر تمامی توان خود را برای مصادره این حرکت به نفع خود به کار گرفته‌اند. این کشورها پس از آنکه متوجه شدند نمی‌توانند با این موج خودجوش مقابله کنند برای آنکه منافع خود را در منطقه بیش از این از دست ندهند تلاش کردند تا با اعلام حمایت از این حرکت‌ها اولاً نقش خود را به عنوان مهمترین حامیان این دولت‌های استبدادی در گذشته به فراموشی بسپارند و ثانیاً تا حدود زیادی از سمت‌گیری این حرکت‌ها علیه خود و همچنین رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند. البته مطمئناً مردم مصر و تونس هیچگاه گذشته را فراموش نخواهند کرد. 

با توجه به اینکه مردم ایران خود آغازگر چنین حرکت‌هایی بودند، در قبال این حرکت منطقه‌ای چه وظیفه‌ای دارند؟ 

مردم ایران در روز 22 بهمن با راهپیمایی شکوهمند خود در سراسر کشور که انصافاً حماسۀ بزرگی را آفریدند، به‌خوبی از مردم مصر و تونس و حرکت‌های آزادی‌خواهانه در سراسر منطقه حمایت نمودند و انصافاً مردم در این زمینه سنگ تمام گذاشتند. قبل از آن هم در نماز جمعه شکوهمند تهران، مقام معظم رهبری مدظله العالی ضمن حمایت از حرکت مردم مصر، رهنمودهای مهمی را در این زمینه ارائه نمودند. مهمترین تلاش ما در روزهای اخیر باید این باشد که نشان دهیم حرکت‌های آزادی‌خواهانه در این کشورها بدون حمایت باقی نمی‌ماند. مسأله مهم این است که در این برهه از زمان ما با وحدت و همدلی، حمایت خود را از حرکت‌های مردمی در این منطقه نشان دهیم. هرگونه تفرقه در اعلام حمایت می‌تواند به نفع کسانی تمام شود که خواهان شکست این حرکت‌ها هستند. 

نظر شما از تظاهرات عده‌ای روز 25 بهمن در تهران چیست؟ 

در روز 25 بهمن عده معدودی به بهانۀ حمایت از مردم مصر و تونس به خیابان‌ها آمدند که اتفاقاً در شعارهای آنها حمایتی از مردم مصر و تونس به چشم نمی‌خورد و متاسفانه با شعارهای ضد انقلابی، موجبات خوشحالی و بهره‌برداری آمریکا، رژیم صهیونیستی و ضدانقلاب را فراهم آوردند و موجب ناراحتی قاطبۀ مردم شریف ایران شدند. در واقع این حرکت ضداسلامی و ضدملی، از یک سو می‌خواست فریاد قاطعانه ملت ایران در روز ٢٢ بهمن را تحت‌الشعاع قرار داد و از سوی دیگر وسیله‌ای برای انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و شکست اخیر آنان گردد. در حالی که مردم در روز ٢٢ بهمن به شکلی کاملاً با شکوه حمایت خود را از حرکت‌های آزادی‌خواهانه در منطقه اعلام کرده بودند، اقدامات نابخردانه و فتنه‌گرانه صورت گرفته در روز ٢٥ بهمن تنها به نفع استکبار و ضد انقلاب بود. به دنبال این موضوع متأسفانه ما شاهد بودیم که رسانه‌های خبری در سطح جهانی به‌جای توجه دادن به رویدادهای مهم منطقه که بیش از همه برای آمریکا و اسرائیل نگران کننده بود، توجه مردم جهان را به سمت رویداد کوچکی جلب کردند که بیش از همه موجبات خشنودی آمریکا و اسرائیل را فراهم ‌کرده بود. 

حرکت 25 بهمن گروهی فریب خورده کاملاً محکوم است و قوه قضاییه باید براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضدانقلابی اقدام نماید.

در این شرایط حساس منطقه‌ای که خیزش‌های مردمی با الگوگیری از انقلاب اسلامی مردم ایران آغاز شده است، هوشیاری و وحدت و انسجام مردم شریف ایران و در صحنه بودن آنان و اطاعت از رهنمودهای ولایت امر و رهبری نظام و مراعات نظم و قانون از همیشه بیشتر مورد انتظار است، که بحمدالله مردم مثل همیشه به بهترین وجه با هوشیاری و انسجام کامل در صحنه حضور دارند و گوش به فرمان مقام معظم رهبری می‌باشند. 

دشمنان قسم خورده و ضربه دیده از انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم‌ رهبری در اوج حرکت خود است، در هر فرصتی به دنبال انتقام از انقلاب هستند و می‌خواهند در وحدت مردم و نخبگان و مسئولین نظام شکاف ایجاد کنند و عظمت و ابّهت نظام اسلامی را خدشه‌دار نمایند. بیداری، ایستادگی، متانت و گوش به‌ فرمان رهبری ملت بزرگ ایران، پاسخی قاطع و کوبنده به توطئه‌های استکبار خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
3
1
درود بر بصیرت آقای روحانی...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین