کد خبر: ۱۲۲۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۷

یک سوم ناجا کمربند سبز دارند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: معاون تربیت و آموزش ناجا با بیان اینکه پلیس ما یک پلیس مسلح است و در تمام صحنه‌ها می‌تواند تیراندازی کند، افزود: اگر پلیس در صحنه‌ای وارد شد، تیراندازی نکرد و از فنون رزمی استفاده نکرد، به این معناست که نیت استفاده از این موضوع را ندارد و تدبیر آن است که درگیر نشود. 

سردار محمد تقی عصار روز شنبه در نشستی با خبرنگاران، اظهار کرد: مردم ما از پلیس توقع دارند که ماموریت خود را با دقت انجام دهد، یکی از ماموریت‌هایی که از پلیس توقع دارند این است که نقطه اتکاء باشد.

وی با بیان اینکه ارتقای وضعیت کارکنان ناجا از جمله موضوعاتی است که در نیروی انتظامی به آن پرداخته می‌شود، افزود: ورزش در نیروی انتظامی بسیار با اهمیت است و تلاش ناجا آن است که آمادگی جسمانی کارکنان خود را بهبود ببخشد و آن‌ها را برای انجام ماموریت‌های خود بدون عیب و نقص آماده کند.

معاون تربیت و آموزش ناجا ادامه داد: در برخی اوقات پلیس درگیر می‌شود و باید چاقو و قمه را از دست اشرار و هنجارشکنان و قانون‌شکنان بگیرد و گاهی در ماموریت‌های پلیس نیاز است که برخورد فیزیکی انجام شود که این موضوع آمادگی فیزیکی مطلوب را می‌طلبد و آمادگی دفاع شخصی یکی از موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: در پنج سال گذشته حدود 90 درصد کارکنان ناجا پایه‌های دفاع شخصی و رزم با قانون‌شکنان را آموزش دیده است، همچنین حدود یک سوم کارکنان ناجا دارای کمربند سبز هستند، این در حالی است که فنون یک‌هزار و 234 تکنیک در بخش‌های مختلف رزمی استفاده شده است.

به گفته عصار در پلیس‌های تخصصی آموزش‌های لازم و خاص این پلیس‌های تخصصی داده شده است، همچنین گروه‌های ویژه‌ رهایی گروگان بالاترین سطح دفاعی در فنون‌های رزمی را دارند و در این راستا توقع داریم که این ماموران، ماموریت‌های خود را به صورت موفق انجام دهند.

وی با بیان اینکه مردم باید به پلیس اعتماد داشته باشند، افزود: زمانی که در صحنه‌های مختلف پلیس درگیر نمی‌شود شاید بر اساس برخی اقتضائات صحنه و لزوم نگهداشتن صحنه مورد نظر و کشف سرنخ‌های دیگر و غیره باشد.

معاون تربیت و آموزش ناجا اضافه کرد: پلیس ما، پلیس مسلحی است و تیراندازی هم در تمام صحنه‌ها می‌تواند انجام دهد و نیازی نیست که در یک یا دو متری باشد که تیراندازی کند، نیروی انتظامی در هر صحنه‌ای که وارد می‌شود باید آخرین حرف را بزند و اگر در صحنه‌ای وارد شد و تیراندازی نکرد یا از فنون رزمی استفاده نکرد، نیت استفاده از این موضوع را ندارد و تدبیر آن است که درگیر نشود.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش یکصد هزار نفری دفاع شخصی اظهار کرد: این رزمایش یکصد هزار نفری دفاع شخصی به صورت یک روزه در سراسر کشور انجام خواهد شد که هدف از برگزاری این رزمایش نشان دادن توانایی پلیس و آمادگی نیروی انتظامی است.

عصار ادامه داد: در این رزمایش بخشی از نیروی انتظامی که شامل یکصد هزار نفر هستند، به صورت همزمان در سراسر کشور این رزمایش را به نمایش خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه پلیس ما، پلیسی مقتدر است خاطر نشان کرد: این که بگوییم ما بهترین پلیس در سطح دنیا هستیم، این گونه نیست و به لحاظ آمادگی بدنی و فیزیکی بهترین در دنیا محسوب نمی‌شویم، اما اگر سطح‌بندی کنیم، پلیس ایران در بخش پلیس‌های خوب و بهترین‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون تربیت و آموزش ناجا افزود: پلیس ما یک پلیس مردمی است و تلاش داریم که در کنار مردم و با مردم باشیم و هیچگاه هم فکر نکرده‌ایم که کسی که روبروی ما قرار گرفته است، دشمن ما است.

وی تاکید کرد: پلیس ایران تا آنجایی که منافع و جان مردم در مخاطره قرار نگیرد، شدت عمل به خرج نخواهد داد و دستگیری‌هایش به دور از درگیری باشد، پلیس مثل جراحی است که می‌خواهد بخشی از مغز را که تومور دارد عمل کند و باید مواظب باشد که به بخش‌های دیگر آسیبی نرسد.

عصار ادامه داد: حساس بودن ماموریت‌های پلیس باعث می‌شود که در انجام این ماموریت‌ها خیلی دقت کنیم، البته جایی که نیاز است نیز به شدیدترین نحو عمل خواهیم کرد و جایی که جان کسی در خطر است، به شدت وارد عمل می‌شویم.

وی درباره وقوع حوادثی همچون میدان کاج و اقداماتی که در این رابطه به منظور و جلوگیری از وقوع چنین حوادثی اظهار کرد: حوادث به تصویر کشیده ‌شده، بخشی از واقعیت است و جمع واقعیت نیست و هر چقدر هم تلاش کنیم و آمادگی‌های خود را بالا ببریم و جلوی آسیب‌ها را بگیریم باز هم قدرت اطلاع‌رسانی آنقدر زیاد است که ممکن است در میان انبوهی از اطلاعات منتشر شده این گونه موضوعات مطرح شود.

معاون تربیت و آموزش ناجا با بیان اینکه ‌در تلاش هستیم به عنوان یک رویکرد مردم را از آمادگی‌های بالای پلیس مطلع کنیم افزود: پلیس با تدابیر اتخاذی در صحنه‌ای وارد و در صحنه‌ای دیگر وارد نمی‌شود، اما در صحنه‌هایی که اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد چه بخواهیم و چه نخواهیم، پلیس منفعل موضوعاتی است که منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: مردم اگر مطمئن شوند که پلیس آمادگی فیزیکی و دفاعی بالایی دارد، درباره صحنه‌های منتشره، خود قضاوت خواهند کرد.

عصار در عین حال تصریح کرد: این یک واقعیت است که علی‌رغم تلاش‌های بسیاری که در عرصه‌های مختلف در نیروی انتظامی انجام می‌شود، این گونه نیست که عیبی به ناجا وارد نباشد، در مجموع عمده ماموریت‌های ما به دقت انجام می‌شود، اما در برخی از این تلاش‌ها عیب‌هایی هم هست و گاهی می‌بینیم که آنچه که باید، اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: وقتی ماموران پلیس در میان انبوهی از مردم قرار می‌گیرند، بسیار مهم است که عکس‌العمل درستی را انجام دهند.

معاون تربیت و آموزش ناجا خاطر نشان کرد: پس از وقوع حادثه میدان کاج، درس‌هایی مانند مدیریت جمع و شرایط کنترل استرس را در آموزش‌های‌مان پر رنگ‌تر کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر روند استانداردسازی رفتار پلیس هم گفت: توقعی که مردم از ما دارند توقع بالایی است که این توقع درستی هم است شاید در کشورهای پیشرفته مردم پلیس خود را می‌بینند و می‌گویند که از این هم بهتر نمی‌شود، اما در جامعه ما مردم به دنبال پلیس آرمانی هستند.

عصار ادامه داد: در استانداردسازی رفتار اگر بگویند پلیس را در دو کلمه تعریف کن، می گویم پلیس مقتدر و مهربان.

وی اظهار کرد: در آموزش استانداردسازی رفتار پلیس در تلاش هستیم که به نقطه خوبی برسیم و ا گر امروز بخواهیم به خود نمره دهیم، نمره قابل قبولی می‌دهیم اما فاصله بین نمره قابل قبول و نمره خوب وجود دارد.

معاون تربیت و آموزش ناجا با تاکید بر اینکه همه پلیس را در کشور آرمانی می‌بینند و در کشورهای غرب به پلیس به صورت آرمانی نگاه نمی‌شود، افزود: در حال حاضر پلیس نسبت به گذشته در نقطه خیلی خوبی قرار گرفته است و با پنج سال پیش قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تا نقطه آرمانی در پلیس خیلی مانده است، افزود: استانداردسازی و تعالی رفتار در پلیس باید سرعت بیشتری داشته باشد.

عصار در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر لزوم آموزش برای رویارویی با جرایم رایانه‌ای در فضای مجازی، اظهار کرد: در حال حاضر آموزش‌های زیادی در دانشگاه‌ها و آموزش درجه‌داران در رابطه با این موضوع به اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: موضوع آموزش در این حوزه پیچیده است، بطوری که یک پلیس فضای مجازی باید هم تکنیک‌های روانی، تئوری‌های جنگ نرم و فنون کامپیوتر را بداند و هم پلیس باشد. 

معاون تربیت و آموزش ناجا خاطر نشان کرد: برای دادن درجه در پلیس فتا در تلاش هستیم که آموزش‌های خاص خود را بدهیم و این افراد دوره‌های خاصی را بگذرانند و به پلیس به صورت حرفه‌ای نگاه می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین