کد خبر: ۱۲۲۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۶
سلیمی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

عدم جذابیت سخنرانان در مساجد، جوانان را به سمت كافه‌ها می‌کشاند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «علیرضا سلیمی»، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات بر این باور است كه عدم جذابیت سخنرانان در مساجد، قائل نشدن نقشی برای جوانان در مساجد و همچنین ناتوانی ائمه جماعات در مدیریت مساجد موجب شده جوانان به سمت كافه‌ها كشانده شوند.

ماهنامه مدیریت ارتباطات- اسفندماه 89- پرونده‌ای دارد به نام کافه و کافه‌نشینی. در این پرونده تاریخچه کافه‌نشینی ذکر شده، کافه‌های معروف تهران معرفی شده، ابعاد مختلف کافه‌نشینی سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و گفت‌و گو‌های خواندنی با علی دهباشی، جهانگیر هدایت، خسرو سینایی، صدیق سروستانی، نعمت‌الله فاضلی و علیرضا سلیمی منتشر شده است.

خبرنگار از وی پرسیده: از نظر شما آیا نشست‌ها در کافه‌ها موجب شکل‌گیری گفتمان سیاسی می‌شود یا اینکه مخفی بودن آنها این فرصت را سلب می‌کند؟

سلیمی پاسخ داده: اینگونه نشست‌ها با وجود آنکه موجب تضارب آرا می‌شوند اما به نظر من نمی‌توانند در سطح جامعه موج‌آفرینی کرده و نمی‌توانند یک گفتمان اساسی را در اجتماع نهادینه کنند، چرا که این نشست‌ها را می‌توان همچون نشست‌های خانه‌های تیمی دانست که هیچگاه نتوانسته‌اند گفتمان سیاسی خاصی را در کشور نهادینه کنند. از نظر من برای نهادینه کردن یک گفتمان سیاسی در کشور، اعلام صریح مواضع به مردم نیاز است اما به علت مخفی‌کاری‌های این نوع گروه‌ها و نشست‌ها، خروجی آنها نمی‌تواند به صورت یک گفتمان مطرح شود.

وی در مورد این سؤوال که کافه‌نشینی‌های سیاسی را بیشتر مختص چه گروه‌هایی می‌دانید؟ گفته است: گروه‌های مختلفی در حال حاضر از این روش استفاده می‌کنند که به‌طور عمده برخی احزاب که مجوز آنها در حال حاضر زیر سؤال است با برگزاری اینگونه نشست‌ها و حتی تورهای تفریحی به صورت غیر قانونی اهداف خود را پیگیری می‌کنند. برخی از گروه‌هایی که در مورد اصالت آنها ابهام وجود دارد نیز به این صورت عمل می‌کنند، هرچند در برخی مواقع مشاهده می‌شود گروه‌های شناسنامه‌دار هم به علت برخی از ملاحظات سیاسی از این روش استفاده می‌کنند.
وی در مورد عواقب اینگونه نشست‌ها گفته: مردم ایران، مردمی منسجم و با بصیرت هستند که به احزاب هیچ‌گونه وابستگی ندارند. از سوی دیگر، احزاب نتوانسته‌اند در کشور ما جایگاه خود را باز کنند و علت این ناکامی را هم می‌توان در این نکته بیان کرد که عمدتاً احزاب به دنبال منافع گروهی و حزبی خودشان هستند و به همین علت نیز مردم به عملکرد احزاب خوشبین نیستند. می‌توان گفت در موج‌هایی که گاهاً در کشور ایجاد می‌شود، احزاب با سوء‌استفاده سوار این امواج می‌شوند نه اینکه خود به وجود آورنده موج‌های اجتماعی باشند. اینگونه نشست‌ها معضلی بر سر راه مردم نیست، به علت اینکه مردم کشور ما با بصیرت بوده و به عملکرد احزاب بدبین هستند و از همه مهم‌تر آنکه گفتمان رایج در کشور را مقام معظم رهبری تبیین می‌کنند که همین گفتمان هر ساله با یک عنوان مشخص سرلوحه همه فعالیت‌ها در کشور بوده و خواهد بود. با وجود آنکه گاهی اوقات برخی افراد قصد داشته‌اند یک گفتمان تحمیلی را به فضای جامعه وارد کنند، اما این نوع گفتمان‌ها نتوانسته جایی را برای خود در کشور باز کند. از همین رو به نظر نمی‌رسد این نشست‌ها با توجه به اینکه اصول نظام ما کاملاً تعریف‌شده و ساختارشکنانه است، بتوانند وارد آن شوند و خطری برای کشور ایجاد کنند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤوال که: به نظر شما چرا بخشی از جوانان کشور ما به جای آنکه جذب مساجد یا سایر پایگاه‌های مذهبی شوند، جذب کافه‌ها می‌شوند و اینگونه مكان‌ها را ترجیح می‌دهند؟ اینگونه پاسخ داده است: این نکته مهمی است که اگر ما در ایجاد جاذبه ناتوان باشیم، جوانان ما به دلیل شور و حرارتی که دارند، قطعاً جذب مکان‌های دیگری خواهند شد. مساجد، پایگاه‌های اصلی نظام و به تعبیر امام سنگر هستند و مدیریت مسجد بر عهده امام مسجد است.
 
اما در حال حاضر امام جماعت مسجد تنها امام جماعت هستند نه امام مسجد که در نتیجه در مدیریت مساجد ناتوان هستند و حتی در ترکیب هیأت امنای مساجد نیز از جوانان استفاده نمی‌شود. در نتیجه جوانان ما در مدیریت مساجد هیچ نقشی ندارند. از سوی دیگر، گاهی اوقات مشاهده می‌شود سخنرانان مساجد جاذبه‌های لازم برای جوانان را ایجاد نمی‌کنند و برنامه‌های مساجد نیز برنامه‌های دقیق و تبیین‌شده‌ای نیست که در نتیجه باعث می‌شود، شاهد خروجی مورد انتظار از مساجد نباشیم. جوانان نیز به دلیل پرشور و آرمان‌گرا بودن و به دلیل اینکه در مساجد زمینه فعالیت را نمی‌بینند، به سمت دیگری کشیده می‌شوند که برخی افراد نیز در همین مسیر با فرصت‌طلبی از جوانان ما استفاده می‌کنند و آنان را در مسیرهای دیگر قرار می‌دهند. معتقدم این موضوع باید رصد شده و ما باید با دقت در زمینه حفظ و نگهداشت جوانان و پایگاه‌های اصیل دینی، با برنامه‌ریزی‌های مدون اقدام کنیم.

وی از دانشگاه‌ها و مدارس به عنوان مکان‌هایی نام برده که جز مساجد، برای گردهمایی‌های سیاسی مناسب است.

خبرنگار ماهنامه مدیریت ارتباطات می‌گوید: شما دانشگاه‌ها را برای گردهمایی‌های سیاسی مثال زدید اما این در حالی‌است که در برخی دانشگاه‌ها با اینگونه نشست‌ها با حساسیت برخورد می‌شود که در نتیجه دانشجویان نیز به سمت کافه‌نشینی ترغیب می‌شوند. نظر شما چیست؟

سلیمی پاسخ می‌دهد: دانشگاه بستری است که مقام معظم رهبری مکرراً تأکید کرده‌اند باید فعالیت‌های سیاسی در آن حاکم باشد. ایشان بر سیاسی بودن دانشگاه‌ها تأکید فراوان داشته‌اند. به بیانی دیگر، برای سیاسی شدن دانشگاه‌ها نیاز است که در این محیط فعالیت‌های سیاسی شکل بگیرد و گروه‌های مختلف نیز باید در این محیط فرصت عرض‌ اندام داشته باشند اما گاهی شاهد بودیم که برخی ساختارشکنان از محیط دانشگاه‌ها سوء‌استفاده‌هایی کرده‌اند که ما باید راه را بر ساختارشکنان و کسانی که قصد براندازی دارند، ببندیم. گروه‌های قانونی باید فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون و در فضای کشور انجام دهند و بهتر است این کافه‌نشینی از حالت مخفی بیرون بیاید.

مشروح این گفت‌وگو در دهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین