کد خبر: ۱۲۲۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۱
واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه تاکید کرد:

پرهیز روحانیت از ورود به اختلافات سیاسی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه سیاست‌ورزی عقلانی را یکی از مولفه‌ها و شاخصه‌های وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: در انقلاب اسلامی پیوند ضروری میان روحانیت و سیاست را پذیرفته‌ایم و پذیرش نسبت منطقی بین دیانت و سیاست از ویژگی‌های نظام ما به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: ورود روحانیت در منازعات سیاسی و جناح‌بندی‌ها این قشر را تخریب می‌کند و سیاست‌ورزی عقلانی روحانیت در این است که روحانیت را در 3 دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کنند.

وی افزود: روحانیت تراز اول ما مراجع به عنوان مرکز ثقل اخلاقی جامعه هستند، بخش دوم روحانیت عهده‌دار فعالیت‌های علمی و معرفتی هستند و بخش سوم نیز روحانیتی است که فعال سیاسی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: درجه ورود این طبقات مختلف روحانیت در سیاست متفاوت است، اما جایی که اصل نظام و ولایت و کیان جامعه اسلامی در خطر است تمامی روحانیت باید ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد: جایی که اختلافات سیاسی بوجود آمده نیازی نیست که روحانیت تمام قد حضور پیدا کند.

وی برون‌گرایی و جهانی‌نگری را یکی دیگر از مشخصه‌های ارتباط روحانیت و انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: انقلاب ما بعد جهانی دارد و پیام خود را به سوی امت‌های اسلامی گشوده و روحانیون باید کلام خود را برای ارتباط با جهان اسلام آماده کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: روحانیت مادامی که در لاک خود فررود و رسالت خود را در مرزهای ایران ببیند نمی‌تواند به وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی واصل شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در نظام اسلامی ولایت فقیه عمود خیمه نظام سیاسی به شمار می‌رود و از این رو رسالت مطلوب روحانیت در ولایت‌مداری است. 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی در همایش روحانیت و انقلاب اسلامی افزود: باید ترسیم روشنی از هویت روحانیت داشته باشیم که چه اموری این قشر را از سایر اقشار متمایز کرده و ویژگی‌های خاصی را برای آن‌ها تعریف می‌کند.

وی رویکرد توصیفی و عمل‌گرایانه به کارکردهای روحانیت را به عنوان یکی از نگاه‌ها به عملکرد روحانیت ذکر کرد و ادامه داد: این رویکرد شامل خصوصیتی است که به صورت عینی وضعیت روحانیت در انقلاب را نشان می‌دهد و فراز و فرودهای روحانیت و عملکرد روحانیت در 3 دهه انقلاب را می‌توانیم در قالب آن بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: دیگر رویکرد به کارکرد روحانیت نگاهی هنجاری به عملکرد روحانیت و سنجش وضعیت این قشر و انقلاب است لذا نباید تنها به وجه توصیفی کارکرد روحانیت اکتفا کنیم و باید وجوه غایت‌مدارانه و ارزشی را نیز لحاظ کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این ارزش‌ها صورت وضعیت مطلوب نسبت به انقلاب اسلامی را ترسیم می‌کند و با نگاه مبناگرایانه و ارزش‌گرایانه می‌توانیم به استراتژی و راهبرد مطلوب برسیم چراکه هنگامی می‌توانیم از دل یک بحث علمی الزاماتی بیرون بکشیم که نگاه ارزشی و غیرت‌مدارانه و مبنا‌گرایانه داشته باشیم.

وی افزود: درتعیین نسبت بین روحانیت و انقلاب اسلامی نیازمند روشی تلفیقی هستیم، هم باید به وجوه توصیفی و وضع موجود روحانیت و انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم و هم باید صورت وضعیت مطلوب تعامل میان روحانیت و انقلاب اسلامی بپردازیم که مشتمل بر چه ارزش‌هایی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی افزود: منابع دینی ما برای عالمان دینی رسالت‌هایی را تعیین کرده است و دراین منابع تعیین شده که عالم چه جایگاهی دارد و منابع دینی ما از یک عالم وارسته چه انتظاراتی دارند. 

وی ابرازداشت: می‌باید به واقعیت‌های موجود توجه داشته باشیم و ببینیم که روحانیت امروز جهان تشیع با چه امکاناتی در چه جایگاهی قرار گرفته است و برای تعیین وضعیت مطلوب باید نیم نگاهی به مقدورات و ظرفیت‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی مولفه‌ها و شاخصه‌های وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی گفت: مولفه اول اصول‌گرایی و اسلام مداری روحانیت است که این قشر علیرغم همه تلاطم‌های اجتماعی باید در همه جال اصول‌گرا بوده و برای گسترش معنویت و اخلاق اسلامی تلاش کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: مولفه دوم روشن‌بینی و اصلی بودن وتمایل به پاسخ دهی به پرسش‌های زمان یا همان روشن‌فکری حوزوی است و عالم دینی که می‌خواهد با انقلاب نسبت برقرار کند باید روشن فکری حوزوی باشد. 

وی به تمایز بین روشن فکری حوزوی و روشن فکری دینی اشاره کرد و افزود: روشن فکری حوزوی با دیگر اشکال روشن فکری در شعارهای عام که جریان روشن فکری دینی نیز مطرح می کند وجه تمایز چندانی ندارد.

وی افزود: تعهد به چارچوب معرفتی خاص و استراتژی و راهبرد کلان مواجهه با مسایل اصلی روشن فکری حوزوی را از روشن فکری دینی متمایزمی کند.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی دیگر مولفه و شاخصه وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی را تولید فکر دینی متناسب با نیازهای جامعه و نظام ذکر کرد و افزود: روحانیت ما باید نسبت به مسأله نیازهای کلان نظام و جامعه اسلامی احساس تعهد کند و خود را در موضع مولد فکر دینی بداند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: علوم انسانی اسلامی و علم دینی در این چارچوب معنا و مفهوم پیدا می‌کند و یکی از نیازهای عاجل ما رسیدن به وفاق در تلقی از علوم انسانی اسلامی است. 

وی ابرازداشت: روحانیت می‌باید آزاد اندیشی متعهدانه داشته و بدنبال تولید علم و محتوای دینی متناسب با نیازهای زمان فراهم بودن فضای آزاداندیشی باشد.

وی ادامه داد: می‌باید در حوزه‌های علمیه مجالی برای آزاداندیشی وجود داشته باشد تا با بروز هر ایده جدید برخورد تخریبی و دور از منطق علمی صورت نگیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اهل فکرمی باید در میان روحانیت آزادی داشته باشند و در محافل علمی نقطه‌نظرات خود را بیان کنند.
 
وی تاکید کرد: سنت نقد عالمانه باید در حوزه‌های دینی ما رواج پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین