کد خبر: ۱۲۲۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷

حاشیه‌هایی از اجلاس خبرگان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرآنلاین نوشت: پژو پارس های خاکستری رنگ یکی یکی اعضای مجلس خبرگان را وارد محوطه مجلس سابق می کنند. 

حجج اسلام باریک بین، علوی، هریسی از ماشین های خود پیاده می شوند و با گام‌های آرام از قسمت حفاظتی رد می شوند و وارد حیاط مجلس می شوند.

آیت الله مصباح یزدی در همان حال که در حال تحویل وسائل خود هستیم از قسمت حفاظتی عبور می کند. یکی از ماموران دو دستی به او احترام می کند و او سلامی می کند و رد می شود.

کمی بعد از حضور او، ماشین دیگری آیت الله امامی کاشانی را به مقصد می رساند. آیت الله چند لحظه ای مکث می کند و بعد از خودرو پیاده می شود. مامور حفاظت از ما می خواهد تا از جلوی در رد شویم تا اعضای مجلس خبرگان اذیت نشوند.

روبوسی سال قبل

از خبرنگاران دعوت می شود به مجلس وارد شوند. سال قبل در زمان ورود خبرنگاران، آیت الله مهدوی کنی و هاشمی رفسنجانی در راهرو با هم روبوسی کردند و رد شدند؛ حالا خبری از هیچ کدام نیست.

داخل ساختمان قدیم مجلس، محدوده مجلس را به اندازه تعداد اعضای خبرگان تنظیم کرده اند و قسمت دیگر را با یک دیوارپوش طلایی رنگ پوشانده اند. به جای میکروفن‌های دستی قدیمی میکروفن هایی را در روی هر یک از میزهای قهوه ای رنگ تنظیم کرده اند.

نائب رئیس تنها

آیت الله یزدی تنها چهره هیات رئیسه است که در جایگاه قرار گرفته و از همان بالا با اعضا خوش و بش می کند و بعد مشغول قرآن خواندن می شود.

آیت الله مصباح یزدی در قسمت انتهای سمت راست مجلس در اولین صندلی ورودی مجلس نشسته است. او معمولا در اجلاس خبرگان تقریبا در همان محدوده می نشیند. با ورود آیت الله جنتی، آیت الله مصباح یزدی برای او جا خالی می کند و جنتی روی صندلی مصباح یزدی می نشیند.

خوش و بش های علمایی شروع می شود و صدای شاترهای عکاسان هم بلند می شود.

حسن روحانی بعد از وارد شدن به سراغ واعظ طبسی که قبل از او آمده و ردیف های جلو نشسته است می رود و با او یک دقیقه ای خوش و بش می کند.

آیت الله آملی لاریجانی در قسمت وسط صندلی های مجلس آرام نشسته است و اوراقی را بررسی می کند، البته این دفعه برخلاف اجلاس قبلی از لب تاپش خبری نبود.

صندلی‌های خالی

با ورود آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله یزدی به احترام او بلند می شود و در ادامه آیت الله هاشمی شاهرودی، احمد خاتمی و دری نجف آبادی به عنوان اعضای هیات رئیسه در جایگاه قرار می گرند.

با نواخته شدن زنگ توسط هاشمی، مجلس خبرگان رسمیت می یابد. هاشمی تعداد اعضای حاضر در نشست خبرگان را 60 نفر اعلام می کند. 20 صندلی خبرگان که بر روی هر کدام شماره ای قرار دارد، خالی است.

هاشمی به عنوان رئیس خبرگان سخنان خود را آغاز می کند. شباهت ها و تفاوت های انقلاب اسلامی و انقلاب های رخ داده در کشورهای اسلامی، نقدی بر وضعیت کشور، جایگاه ولایت فقیه و هزینه کردن برخی افراد و گروه ها از رهبری و در نهایت توضیح درباره انتخابات هیات رئیسه چند محور سخنان هاشمی در نطق 50 دقیقه ای اوست.

تاخیری‌ها

آیت الله خزعلی، علم الهدی و علی فلاحیان چهره های هستند که در میانه سخنان هاشمی رفسنجانی وارد صحن مجلس می شوند و در جایگاه های خود قرار می گیرند.

هاشمی که در بخش اول سخنان خود به انقلاب های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت، وقتی به حوادث لیبی اشاره می کند بدون نام بردن از سرهنگ قذافی می گوید: در برخی کشورها.

دو بخش آخر سخنان هاشمی اهمیت بیشتری دارد؛ آنجا که هاشمی با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در کشور تاکید کرد: خیلی از افراد و نهاد ها از رهبری زیاد هزینه می کنند در حالی که رهبری مال همه است.

کاندیدای غایب

صحبت های هاشمی تمام می شود اما هنوز خبری از آیت الله مهدوی کنی نیست. عکاسان به سمت راست بالکن می روند چون خبرها می گوید قرار است مهدوی کنی از این در وارد شود.

هاشمی که می گفت در صورت کاندیداتوری مهدوی کنی نامزد نمی شود تا به گفته خودش «خبرگان از این تفرقه نجات دهیم» در پایان نطقش از اینکه آیا آقای مهدوی کنی وارد جلسه شده سوال می کند.

نطق هاشمی تمام می شود و طبق آیین نامه خبرگان رهبری برای نطق های اعضا،خبرنگاران باید جلسه را ترک کنند. عکاسان همچنان منتظر ورود مهدوی کنی هستند اما باز هم خبری نیست.

یکی از افراد مسئول امور خبرنگاران در همان حال که مشغول نوشتن اسم خبرنگاران حاضر است درباره اینکه آقای مهدوی کنی رسیدند می گوید: در محوطه مجلس هستند و تا چند لحظه دیگر وارد می شوند.

نطق های اعضا شروع می شود...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین