کد خبر: ۱۲۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۲
حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی؛

وزارت نفت در موضوع انتقال گاز پارس‌جنوبی به میدان آغاجاری شفاف عمل نمی‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدعماد حسینی با بیان این که قانون جامع نفت و گاز در هفته جاری در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود، تصریح کرد: این قانون یک قانون جامع و پیش نیاز برای اساس‌نامه شرکت ملی نفت است. 

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با توضیح این که قانون جامع نفت و گاز 13 ماده دارد، گفت: کار بررسی این قانون در کمیسیون انرژی مجلس حدود 5 ماه به طول انجامید. 

وی افزود: در راستای بررسی قانون نفت و گاز در کمیسیون انرژی و کارگروه ویژه رسیدگی به این قانون شورایی برای صیانت از مخازن هیدروکربری تشکیل شده است که این شورا به کلیات قانون نفت و گاز رسیدگی می‌کند. 

حسینی با بیان این که میدان نفتی آغاجاری یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های نفتی ایران است، اظهار کرد: این میدان به علت این که در نیمه دوم عمر خود قرار دارد، با افت زیاد فشار و در نتیجه کاهش تولید نفت‌روبه‌رو شده است؛ از همین رو برای برطرف کردن این مشکل به اجرای طرح‌های صیانتی و افزایش ضریب بازیافت همچون تزریق گاز به مخزن نیاز دارد. 

وی با بیان این که گاز مورد نیاز برای تزریق به میدان نفتی آغاجاری از طرح توسعه فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی تأمین می‌شود، یادآور شد: اجرای طرح انتقال گاز ترش از این 3 فاز به منطقه آغاجاری و تزریق آن به این میدان نفتی قدیمی، با کندی روبه‌رو است و وزارت نفت گزارش عملکرد شفافی در اجرای این پروژه ارائه نمی‌کند. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: در این شرایط این سئوال به وجود می‌آید که چرا وزارت نفت، در اجرای طرح انتقال گاز پارس‌جنوبی و تزریق آن به میدان نفتی آغاجاری، شفاف عمل نمی‌کند. 

به منظور افزایش ضریب بازیافت تولید نفت از میدان نفتی آغاجاری، طرح تزریق روزانه 2 هزار میلیون فوت‌مکعب گاز ترش به این میدان برای دستیابی به تولید 300 هزار بشکه در روز اجرا شده است؛ گاز مورد نیاز این طرح از فازهای 6، 7 و 8 پروژه پارس جنوبی تأمین و از طریق خط لوله بیش از 500 کیلومتری از عسلویه به آغاجاری منتقل می‌شود. 

میدان نفتی آغاجاری در شهرستان امیدیه و در 90 کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد؛ ابعاد این مخزن نفتی به طول 56 کیلومتر و به عرض 6 کیلومتر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین