کد خبر: ۱۲۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۵

لاریجانی: نامه‌ای از سوی احمدی‌نژاد درباره وزارت ورزش و جوانان به من نرسیده است/ تفسیر قانون با مجلس است

ناشران باید مورد حمایت قرار گیرند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی امروز - جمعه- در حاشیه بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت در رابطه با سرنوشت ادغام وزارتخانه‌ها، گفت: هیچ‌چیز پیچیده‌ای نیست و از نظر من بن‌بستی در این امور کشور وجود ندارد. برداشت مجلس در این زمینه با توجه به اینکه خود مجلس مدون قانون بوده مستند است. دولت برداشت دیگری دارد. به هر حال تفسیر قانون با مجلس است. 

رئیس مجلس افزود: تفسیر قوانین اساسی با شورای نگهبان و تفسیر قوانین عادی با مجلس است. شورای نگهبان نظر خود را در این رابطه بیان کرد و نظر این شورا نشان‌دهنده این بود که دریافت مجلس در رابطه با ادغام وزارتخانه‌ها مورد تایید شورای نگهبان است.

مجلس به عنوان تدوین کننده قانون، مفسر قانون هم است 

لاریجانی با اشاره به نظر دولت درخصوص ادغام وزارتخانه‌ها تصریح کرد: عیب نمی‌دانیم که دولت نظر دیگری داشته باشد، اما باید بالاخره این مسئله را تمام کرد. مجلس چون خود تدوین کننده قانون بوده مفسر قانون هم است. اگر فردی ابهامی دارد می‌تواند در رابطه با آن موضوع از مجلس سوال بپرسد. در این زمینه نظر خواهم داد. 

وی تصریح کرد: چون مقام معظم رهبری بر اساس اصل ۱۰۴قانون اساسی تنظیم‌کننده قوا است خوشبختانه در این زمینه بن بستی وجود ندارد.

درباره وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای به دست من نرسیده است 

لاریجانی درخصوص نامه محمود احمدی‌نژاد به خود درباره وزارت وزرش و جوانان، گفت: نامه‌ای به من نرسیده است، شاید ارسال شده، اما هنوز به دست من نرسیده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مکانیزم قانونی کشور، گفت: آنچه از نظر مکانیزم قانون در کشور ما روشن است، این است که اگر قانونی در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان آن را تایید کرد، باید اجرا شود. و اگر ابهامی در رابطه با موضوعی وجود داشت باید بعد از اجرای آن حل شود.

من به عنوان رئیس مجلس نمی‌توانم دخل و تصرفی در قانون کنم 

وی تاکید کرد: من به عنوان رئیس مجلس نمی‌توانم دخل و تصرفی در قانون کنم و اگر موضوعی ابهامی داشت، بعد از اجرا، امکان حل وجود دارد نه قبل از اجرا. ممکن است مجری بگوید قسمتی ایراد دارد، اما وقتی اجرا شد ما می‌توانیم در جهت رفع ایراد گام برداریم. اما الان نمی‌توانیم دستور توقف آن را صادر کنیم.

با رویکرد حمایتی به بخش فرهنگ کشور باید توجه کرد 

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با روند فعالیت نمایشگاه کتاب، گفت: نحوه کار نمایشگاه از ابتکارات ویژه‌ای برخوردار بود. دسته‌بندی آثار جدید در غرفه‌های متعدد نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی آثار در بخش‌های مختلف بود. 

لاریجانی افزود: سرعت، تنوع و ابتکار بسیاری در حوزه علمی و عمومی وجود دارد. از نکات مثبت نمایشگاه این است که آثار فاخر و آثار کودک و نوجوان در جایگاهی مناسب در کنار هم دیده می‌شوند. 

رئیس مجلس در رابطه با وضعیت صنعت نشر کشور نیز خاطرنشان کرد: صنعت نشر در مقایسه با سایر شعب اقتصادی در وضعیتی پایین‌تر از متوسط قرار دارد. به همین دلیل باید به وضعیت فرهنگ کشور کمک کرد. 

وی تاکید کرد: برای حمایت از صنعت نشر احتیاج به برنامه و لایحه نیست. ما نیاز به عدد و رقم برای کمک به حوزه سینما، کتاب و سایر حوزه‌های فرهنگی داریم.
رئیسه قوه مقننه در رابطه با بودجه فرهنگی کشور، گفت: کل بودجه‌ای که در بخش فرهنگ و لایحه بودجه در کنار آن مقداری که مجلس به بودجه پیشنهادی دولت اضافه کرد، نزدیک به ۳یا ۴درصد از کل بودجه کشور را شامل می‌شود. این وضع حال کمک به فرهنگ کشور ما است. این رقم نشان می‌دهد که باید حتما با رویکرد حمایتی به بخش فرهنگ توجه کرد. 

وی با اشاره به اینکه در کلیات نظام باید دو بخش به صورت خاصی مورد حمایت قرار بگیرد، افزود: در بخش فرهنگ و بخش کشاورزی که در برابر بخش‌های صنعتی و بازرگانی چندان فعال نیستند، باید بدون تعارف مورد توجه جدی قرار بگیرند.

ناشران باید مورد حمایت قرار گیرند 

لاریجانی در رابطه با راهکار مجلس برای حمایت از صنعت نشر، گفت: راهکار ما در بودجه خلاصه می‌شود. ناشران که قشر فعال و زحمتکش جامعه را شامل می‌شوند، باید مورد حمایت قرار گیرند. به‌عنوان مثال اگر کتاب مناسبی را چاپ می‌کنند و یا در فضای فرهنگی مناسبی حرکت می‌کنند، وزارت ارشاد باید از آنها حمایت کند.

در هرحوزه باید از پدیدآورندگان آثار فاخر و اثربخش حمایت شود 

نماینده مردم قم با اشاره به افزایش بودجه وزارت ارشاد در مجلس، خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد از مجلس بودجه خوبی را دریافت کرده است. مجلس علاوه بر بودجه مصوب دولت بودجه بیشتری را به وزارت ارشاد اختصاص داد و به این ترتیب از فعالیت‌های فرهنگی در کشور حمایت کرد. بنابراین در هر حوزه باید از پدیدآورندگان آثار فاخر و اثربخش حمایت کنیم. 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: وزارت ارشاد به‌عنوان متولی اصلی از آثار برگزیده به طرق مختلف حمایت کند. 

لاریجانی با اشاره به رویکرد ضعیف کتابخوانی در کشور، گفت: تیراژ کتاب‌ها به طور متوسط ۳هزار جلد است. نکته‌ای که نشان‌دهنده ضعف ما در این حوزه و علاقه افراد به حوزه فرهنگ شفاهی است. در این میان رسانه‌ها می‌توانند با فعالیت مناسب در جهت بهبود این وضعیت گام بردارند. 

رئیس مجلس با اشاره به این موضوع که کتاب هنوز به‌عنوان نیاز اولیه مردم مطرح نشده است، خاطرنشان کرد: مجموعه آثار چاپ شده تنوع خوبی داشتند، ولی متاسفانه اغلب کتاب‌های چاپ شده تیراژ کمی داشتند. در این میان برخی صنوف مانند دانشگاه‌ها تلاش کردند تا با استفاده از بن‌های کتاب وضعیت این حوزه را بهبود ببخشند. باز هم نیاز است که وزارت فرهنگ و ارشاد راه‌های جدیدی را برای بهبود وضعیت جستجو کند به نحوی که بازار آشفته نشود.

به منظور بهبود وضعیت کتابخوانی نیازمند فعالیت مستمر آموزش و پرورش و رسانه‌ها هستیم 

وی افزود: در گذشته تلاش می‌کردند با استفاده از یارانه کاغذ، کاغذ را ارزان ارائه کنند. اما این وضعیت در حال حاضر تغییر کرده است. 

لاریجانی در رابطه با مشکل کتابخوانی در کشور، گفت: این مسأله با وجود آنکه پس‌زمینه اقتصادی را در بر می‌گیرد، اما بخش عمده آن مربوط به مشکل فرهنگی در کشور ما است. بسیاری از اقشار جامعه کتاب نمی‌خوانند و اگر کتابی هم خوانده شود به قرآن یا مفاتیح محدود می‌شود. این نکته در جای خود مطلوب است ولی متاسفانه آثار مکتوب دیگر بسیار کمتر خوانده می‌شود. ما در حوزه دینی جلوتر از باقی کشورها هستیم، اما به منظور بهبود وضعیت کتابخوانی نیازمند فعالیت مستمر آموزش و پرورش و رسانه‌ها هستیم.

درحال حاضر اقتصاد نشر بیمار است 

رئیس مجلس با اعلام اینکه مجلس برای بهبود وضعیت نشر و کتابخوانی فعالیت‌های مثمرثمری انجام داده و مجلس محل قانون‌گذاری است، خاطرنشان کرد: ناشران به خاطر اقتصاد فربه به این حوزه روی نمی ‎آوردند، اما به هر حال باید شرایطی فراهم شود، تا ناشران بتوانند چرخ زندگی خود را بچرخانند. درحال حاضر اقتصاد نشر بیمار است و باید این چرخه را از این عیب نجات داد . اگر این کار، اجرایی شود، می‎توان گفت که کار درست و با معنایی در سال جهاد اقتصادی در حوزه نشر صورت گرفته است. 

وی در رابطه با راهکار اجرایی شدن جهاد اقتصادی در حوزه چاپ و نشر، خاطرنشان کرد: در حوزه جهاد اقتصادی کمیسیونی در مجلس ایجاد شده است. ماهیت جهاد اقتصادی از منظر ما این است که فضای رونق اقتصادی و تولید را به نحوی رقم بزنیم تا همه با رغبت در این زمینه ورود کنند.

بررسی طرح تسهیل فضای کسب و کار در مجلس 

رییس مجلس تصریح کرد: طرحی را برای تسهیل فضای کسب و کار آماده کرده ایم که در روزهای آینده پس از فراغت از بودجه مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

رئیس قوه مقننه در پایان در رابطه با شعار بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران مبنی بر"ارتقا معرفت دینی و بصیرت فرهنگی"، خاطرنشان ساخت: عناوین خوبی در این زمینه در نمایشگاه دیده شد. برخی از ناشران تقریبا روی این موضوع تمرکز داشتند، روی هم رفته رویکرد دینی در اکثر آثار مشاهده می‎شود و به طور کلی می‎توان گفت که این عرصه از ابتکار و تنوع شایسته‎ای برخوردار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین