کد خبر: ۱۲۸۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳

فرمانده سپاه تهران: سپاه و بسیجی که سیاسی نباشد هیچ خاصیتی ندارد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار همدانی در گفت‌وگو با روزنامه "تهران امروز" در جواب به سوالی درباره اینکه" در خصوص حادثه 18 تیر فرماندهان سپاه احساس نگرانی کرده و طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور هشدار دادند. طی هفته‌های گذشته که شاهد برخی رفتارهای خاص از سوی رئیس دولت بودیم آیا سپاه نگرانی‌ای از این بابت نمی‌کند؟" اظهار داشت: "در 18 تیر حرکتی از سوی یک جریان و جمعیتی انجام شد که نظام را تهدید می‌کرد ولی در جریان اخیر یک فرد مطرح بود. ما که نمی‌آییم که برای یک فرد وارد میدان شویم."

وی در پاسخ به این سوال که "چه پاسخی برای نسلی که شاهد است اکثر مسئولین بلندپایه نظام که روزگاری به عنوان موسسین انقلاب مطرح بودند از قطار انقلاب خارج شده است، دارید؟ " گفت: "همه انقلاب‌ها این طور‌ند. جامعه‌شناسان می‌گویند انقلاب بعد از 25 سال تثبیت می‌شود. این یعنی تا 25 سال انقلاب‌ها ریزش دارند. امیرالمومنین‌علی(ع) در خطبه‌ای می‌فرماید: انقلاب‌ها آنقدر تکان می‌خورد تا کسانی که ضعیف‌اند و نمی‌توانند انقلاب را همراهی کنند از آن خارج شوند.

سردار همدانی درباره ارتباط سپاه و بسیج با انتخابات آینده نیز گفت: "باید تفکیک قایل شویم. سپاه و بسیجی که سیاسی نباشد هیچ خاصیتی ندارد؛ این نظر امام(ره) و رهبری است و قانون مشخص کرده است. اگر ما بسیج را به عنوان همه مردم حساب کنیم، چرا نباید کار سیاسی کند؟! پس چه کسانی باید کار سیاسی کنند؟! اما اینکه از ورود به حزب و جریان‌های سیاسی پرهیز کنیم من نیز قبول دارم. ما کمیسیونی داریم تا چنانچه هر کدام از اعضای پاسداران عضو هر گروه و حزب سیاسی شوند برای آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود و اجازه داده نمی‌شود که این عضویت ادامه پیدا کند.

اما بسیج این طوری نیست. بسیج یعنی مردم است. اگر به یک بسیجی بگوییم که در فلان حزب یا گروه سیاسی نباشید می‌گوید پس من می‌روم. اما اجازه نمی‌دهیم که این بسیجی وارد سپاه شود. چنانچه فردی که بسیجی یا سپاهی باشد و قصد شرکت در انتخابات را دارد به وی اجازه نمی‌دهیم از توانمندی‌های سپاه برای انتخابات استفاده کند. اجازه نمی‌دهیم فردی که فرمانده پایگاه بسیج یا حوزه مقاومت بسیج است در انتخابات شرکت کند. اگر شرکت کند می‌گوییم تو دیگر در بسیج سمتی نداری اما می‌تواند سابقه‌اش در بسیج است را مطرح کند.

این امر اشکالی ندارد. چرا که تخلف از قانون نیست. لذا دو مسأله با همدیگر خلط شده است و گفته می‌شود پاسداران و بسیجیان نباید در سیاست دخالت کند. در حالی که جزو وظیفه ماست که فعالیت کرده و مردم را به مشارکت فعال در انتخابات دعوت کنیم اما نباید حزب تشکیل دهیم. اگر حزب تشکیل دهیم و وارد فعالیت سیاسی شویم محل اشکال است. اتفاقا همین احزاب و تشکل‌های سیاسی این حرف‌ها را می‌زنند. وقتی می‌خواهند از توانمندی‌های سپاه استفاده کنند و ما اجازه این کار را نمی‌دهیم آن‌ها شروع به جو‌سازی می‌کنند.

سردار همدانی در واکنش به این سوال که "چنانچه جریان انحرافی بتواند به نحوی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و برای انتخابات مجلس از افراد کمتر‌شناخته‌شده استفاده کند و مردم را تطمیع کند، چطور سپاه می‌تواند برای ناکام گذاشتن این جریان وارد صحنه شود؟ " گفت: "سپاه تنها نیست. دستگاه‌های مختلفی در ساختار جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده است که هر کدام وظیفه خود را عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کسانی که خدایی نکرده قصد صدمه زدن به حرکت مردم را دارند وارد شوند. این اجازه ندادن تنها این نیست که مثلا شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را تایید نکند. بلکه به معنای این است که مردم را مطلع کنند و آگاهی‌بخشی بدهند که این فرد کیست و سابقه‌اش چیست. 

اتفاقا برخی اوقات به سپاه اشکال می‌گیرند که چرا شما افشاگری می‌کنید؟! در حالی که این امر وظیفه سپاه است اما اگر کسی به‌رغم تمام این نظارت‌ها و کنترل‌ها به انتخابات ورود پیدا کرد، نگرانی‌ای است که وجود دارد و مسأله‌ای است که گفته می‌شود باید خسارت‌ها و هزینه‌های آن را پرداخت کرد. مثلا آقای بنی‌صدر به‌ رغم همه هشدارها، تذکرات و اعلام خطرها کاندیدا شده و در یک زمان کوتاه که فرصت روشنگری وجود نداشت، رای می‌آورد و رئیس‌جمهور می‌شود. بعد هم برای یک سال و اندی باید خسارت و هزینه این انتخاب را بدهیم تا آن چند میلیونی که به وی رای دادند متوجه اشتباه خود شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین