کد خبر: ۱۲۸۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۴

زیباکلام: جنبش مردم منطقه نه اسلامی است و نه از انقلاب ایران تاثیر پذیرفته‌اند، به‌دنبال دموکراسی هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در نشستی که بعد از ظهر امروز دوشنبه تحت عنوان "بیداری اسلامی یا آمریکایی؟" در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد صادق زیباکلام استاد دانشگاه و حجت الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه به مناظره پرداختند.

زیباکلام در ابتدای این نشست در خصوص حوادث اخیر منطقه و تحلیل خود از اوضاع خاورمیانه گفت: معتقدم صورت مسأله‌ای که در جهان عرب بوجود آمده و سه ماه از وقوع آن گذشته، روشن است و برای هر مشاهده‌گری جای تردید باقی نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته اسامی مختلفی به این خیزش‌ها نسبت داده شد، ادامه داد: اسامی تحت عنوان بهار جنبش عرب، جنبش دموکراسی خواهی جهان عرب و رنسانس جهان عرب عناوینی است که به این حوادث اطلاق شده است و خواست مردم را در این جنبش‌ها مشخص کرده و نشان داده است که خواست مردم بحرین، سوریه، مصر، تونس و دیگر کشورها دموکراسی است و آنها خواستار آزادی‌های مدنی، سیاسی، انتخاباتی، مطبوعاتی، آزادی بیان و آزادی زندانیان سیاسی هستند و هر آنچه که در ذیل حقوق شهروندی و جامعه مدنی قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما در ایران به این حوادث با این دید نگاه نمی‌شود و عنوان می‌کنند که این جنبش‌ها برگرفته از جمهوری اسلامی است، مردم منطقه به دنبال آرمان‌های اسلامی به خیزش برخاسته‌اند و ضد غرب و آمریکا و اسرائیل هستند اما اینکه در ایران چنین روایتی از این تحولات مطرح می‌شود بسیار جالب است و معلوم نیست مسئولان کجا را نگاه می‌کنند.

زیباکلام گفت: تا بحال در حوادث و تجمعات مردم منطقه پرچم آمریکا، انگلیس و اسرائیل به آتش کشیده نشده و علیه رئیس‌جمهور این کشورها نیز شعار داده نشده است و بیشتر شعارها علیه خفقان، استبداد و دیکتاتوری حاکم بر برخی از این کشورهاست که بیش از 40 سال است که بر مردم خود دیکتاتوری می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تا به حال نشنیده‌ایم که رهبران انقلاب‌های منطقه عنوان کنند که به دنبال ایجاد نظام اسلامی شبیه ایران بوده‌اند بلکه در مبارزه تنها به دنبال تحقق اهداف دموکراتیک هستند.

وی با بیان اینکه آدم متحیر می‌شود که مسئولان به مردم کدام کشور عربی نگاه می‌کنند که می‌گویند حرکت مردم ملحم از انقلاب اسلامی است، افزود: اگر این طور باشد می‌توانیم بگوییم این خیزش‌ها از کشور یونان آغاز شده است و صحبت‌های اخیر نیز که در خصوص رسیدن بیداری اسلامی به اسپانیا مطرح می‌شود به هیچ وجه نمی‌توان با وضعیت جهان عرب مقایسه کرد.

زیباکلام افزود: نمی‌دانم چرا برای ماندن در جهالت اصرار داریم و خود را در وضعیتی قرار می‌دهیم که حرکت مردم جهان عرب را خیزش اسلامی و بیداری می‌نامیم.

وی در بخش دوم این مناظره در پاسخ به گفته‌های ذوالنور مبنی بر اینکه "غربی‌ها ایران را به دخالت در منطقه محکوم می‌کنند اما زیباکلام منکر تاثیر و اثرگذاری انقلاب اسلامی در حوادث منطقه می‌شود"، گفت: اگر غربی‌ها می‌گویند ایران دخالت می‌کند منظورشان این است که کشورمان مردم را در سوریه سرکوب می‌کند اما خوشبختانه تاکنون سندی از سرکوب مردم سوریه توسط حکومت جمهوری اسلامی ارائه نشده است اما به هر حال غربی‌ها این موضوع را مطرح می‌کنند.

زیباکلام ادامه داد: ذوالنور اصرار دارد بگوید آمریکا با ایران ضدیت دارد اما اینکه مردم در خاورمیانه خواستار حکومت دموکراتیک هستند ربطی به ضدیت ایران و آمریکا ندارد.

وی ادامه داد: آقای ذوالنور با کنار هم قرار دادن تحلیل‌های مختلف می‌خواهد بگوید که این جنبش‌ها اسلامی است اما رهبر اپوزیسیون لیبی چند وقت پیش در لندن دفتری تاسیس کرد و حتی از آمریکا تشکر کرد که اپوزیسیون لیبی را به رسمیت شناخته است و همه این اتفاقات در دنیای واقعی رخ داده اما آقای ذوالنور عنوان می‌کند که این واقعیت را نبینید.

زیباکلام همچنین در خصوص اشاره ذوالنور به اخوان‌المسلمین گفت: اخوان‌المسلمین از ابتدای قرن بیستم شکل گرفت و همواره اعلام کرده که به دنبال نظام اسلامی است اما سئوال اساسی این است که آیا اخوان می‌گوید به دنبال نظام جمهوری اسلامی است و جواب آن این است که هیچ‌جا این موضوع مطرح نشده است که رهبر اخوان‌المسلمین بگوید خواستار نظامی همانند ایران هستیم.

وی ادامه داد: تنها اخوان‌المسلمین برای تغییر در مصر تلاش نمی‌کند و سکولارها، لیبرال‌ها‌، فمنیست‌های اسلامی و سلفی‌ها نیز برای تغییر تلاش می‌کردند.

وی با بیان اینکه در چند ماه آینده انتخابات در کشور مصر برگزار می‌شود، گفت: ممکن است اخوان در انتخابات شرکت کند و پیروز هم شود اما ممکن است رای هم نیاورد نکته مهم این نیست چه کسی پیروز می‌شود. معتقدم مهمترین اصل نفس دموکراسی است و اینکه انتخابات در این کشور بصورت آزاد برگزار شود که اگر این ملاک را در نظر بگیریم مصر شبیه ترکیه می‌شود و هیچ گاه شبیه جمهوری اسلامی نخواهد شد.

این استاد دانشگاه با مورد خطاب قرار دادن ذوالنور گفت: آقای ذوالنور جنابعالی که این قدر اسلامیت جنبش‌ها برای‌تان مهم است چرا در قبال سوریه سکوت کردید؟ چرا که بخش عمده کسانی که در سوریه کشته شدند جزو اخوان‌المسلمین به حساب می‌آیند.

همچنین زیباکلام در جلسه پرسش و پاسخ در پاسخ به سئوالی در خصوص ضدیت قذافی با آمریکا گفت: سرهنگ قذافی به هیچ‌وجه آمریکایی نبود و در بخش عمده‌ای از تاریخ رفیق جمهوری اسلامی به حساب می‌آمد. همچنین در ابتدای جمهوری اسلامی برخی که سرنوشت امام موسی صدر برایشان مهم بود و در راس دولت موقت بودند خواهان این بودند که از قذافی سئوال کنند چه بر سر امام موسی صدر آمده است اما در دهان آنها کوبیده شد و به آنها گفتند که شما لیبرال و خائن هستید و می‌خواهید ایران را از یار صدیق خود قذافی جدا کنید.

وی تاکید کرد: بعد از اینکه کار بالا گرفت و انقلابیون خواستند بدون پاسپورت به لیبی بروند دولت موقت جلوی آنها را گرفت.

زیباکلام ادامه داد: در تقسیم‌بندی که در گذشته وجود داشت قذافی همراه با ایران و مخالف با آمریکا در دیدگاه جهانی به حساب می‌آمد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص بحران اقتصادی در غرب گفت: هر از چند گاهی یک بحران اقتصادی در غرب بوجود می‌‌آید اما ظرف 200 سال گذشته غرب به دلیل تعقل‌گرایی نشان داده است که می‌تواند به سلامتی از بحران عبور کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص ارتباط مهدی هاشمی و معمر قذافی گفت: همین چندی پیش برخی مسئولان داخلی با حسنی مبارک و قذافی عکس گرفتند و اگر این وجه قضیه مطرح می‌شود باید وجه دیگر نیز مطرح شود.

زیباکلام در ادامه در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در مورد اینکه چرا از ایران دفاع نمی‌کنید، گفت: نمی‌دانم از کجا به این نتیجه رسیده‌اید که من به دنبال عظمت ایران نیستم و چیزی که در این سئوال پنهان است یک واقعیت تلخ است.

وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند که اگر کسی ازنظام و سیاست‌ها دفاع می‌کند در حال دفاع از ایران هم هست و اگر کسی منتقد باشد یعنی از ایران دفاع نمی‌کند اما به دلیل اینکه من غصه عظمت ایران را می‌خورم با اینجور موضوعات مخالف هستم و حتی معتقدم برنامه هسته‌ای در بلند مدت به صلاح کشورمان نیست.

وی گفت: چرا فکر می‌کنید اگر کسی در جهت حکومت حرکت کند در جهت ایران هم هست و اگر کسی منتقد حکومت است در جهت ایران نیست؟

زیباکلام همچنین به حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: قطعا اگر یک ماه پیش به این دانشگاه می‌آمدم و از دولت انتقاد می‌کردم آقای ذوالنور می‌گفتند چرا به دولت حمله می‌کنید اما هم اکنون خودشان یک ماه است که سینه سپر کرده‌اند تا به اطرافیان دولت حمله کنند.

وی گفت: در مقطعی در نیمه اول قرن بیستم شاهد هستیم که تفکرات مارکس در ایران حاکم است و تحت لوای اسلام به کار خود ادامه می‌دهد و معتقدم آنچه اصول‌گرایان می‌اندیشند همان ادبیات حزب توده از مارکسیسم است ولی با یک تفاوت که حاکمیت ایران معتقد است که در راس قدرت‌های ظالم آمریکا قرار دارد و در راس ملت‌های آزاده ایران و یک تضاد تاریخی بین بدها و خوب‌ها است و همه چیز را از این زاویه نگاه می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: موضوع انرژی هسته‌ای برای ما بخشی از ستیز تاریخی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه هیچ‌کسی تابحال نگفته است که ایران نباید انرژی اتمی داشته باشد، گفت: مشکلی که در غنی‌سازی وجود دارد این است که اگر شما بتوانید اورانیوم 3 درصد را تولید کنید آن کشور بعد از 6 ماه می‌تواند از 3 درصد به 70 تا 80 درصد برای تولید سلاح هسته‌ای برسد.

زیباکلام همچنین با بیان اینکه کره شمالی و پاکستان با وجود داشتن سلاح هسته‌ای به هیچ‌جا نرسیده‌اند، گفت: باید در این مورد با اندیشه رفتار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین