کد خبر: ۱۲۹۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰

یک تیر و سه نشان مجلس/ تصویب ادغام وزارت «تعاون» در وزارت تازه ادغام شده «کار و رفاه اجتماعی»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس مصوبه مجلس، وزارت تعاون به وزارت رفاه و تامین اجتماعی و کار و امور اجتماعی ملحق شد.

در شرایطی که امروز در مجلس کاغذهایی درباره دیدگاه مقام معظم رهبری درباره وزارت تعاون توزیع شده بوده این موضوع با اعتراض نادر قاضی پورنمانیده ارومیه روبرو شد و وی می گفت این موارد مربوط به دیدگاه ها ایشان قبل از اجرای اصل 44 قانون اساسی بود.

موضوعی که رئیس مجلس درباره آن تاکید کرد رهبر انقلاب هیچ توصیه ای درباره وزارت تعاون نداشته اند.

در ادامه حسین گروسی به عنوان مخالف این پیشنهاد و دلخوش در موافقت با ادغام وزارت تعاون سخن گفتند. همچنین حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس پیشنهاد ادغام وزارتخانه های کار و تعاون با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی را داد که میرتاج‌الدینی به عنوان نماینده دولت نظر مخالف دولت در این رابطه را اعلام کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان این که فعالیت های وزارتخانه های کار و رفاه همسو است اظهار کرد: فعالیت های این دو وزارتخانه بیش از ۵۰ درصد همپوشانی دارد و باید در راستای ادغام وزارتخانه ها به همسو بودن فعالیت های آنها نیز توجه شود.

وی با بیان این که ایجاد اشتغال، بیمه کار، تسهیلات رفاهی، جبران خدمات کاری و بازرسی از جمله فعالیت های وزارت کار است افزود: سازمان تامین اجتماعی زیر مجموعه وزارت رفاه و به نوعی مکمل فعالیت های وزارت کار است.

میرتاج الدینی ادامه داد: وزارت کار ستاد مرکزی و همچنین ستاد استانی دارد اما وزارت رفاه فقط ستاد مرکزی دارد و ساختار این دو وزارتخانه می تواند مکمل مناسبی برای وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت های وزارت تعاون و فعالیت های وزارت کار و امور اجتماعی همسو نیست و ادغام این دو وزارتخانه نمی تواند ادغام مناسبی باشد تاکید کرد: نمایندگان و هیات دولت باید در راستای ادغام وزارتخانه ها با یکدیگر تعامل داشته باشند و وزارتخانه هایی که دارای فعالیت همسو هستند را با یکدیگر ادغام کنند.

بررسی لایحه ادغام وزارتخانه ها بنا به پیشنهاد «مهرداد بائوج لاهوتی» نماینده مردم لنگرود با ادغام سه وزارتخانه رفاه و تامین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و تعاون با ۱۴۱ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

در ادامه سید حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن پیشنهاد اضافه شدن معدن به عنوان وازتخانه تصویب شده را ارائه کرد که مهدی سنایی نماینده نهاوند در مخالفت با آن طولانی بودن عناوین و اسامی در کشور را بی دلیل دانست و اظهار داشت: مهم در بحث وزارتخانه ها اثرگذاری و درست عمل کردن است و نباید در مود اسم این وزارتخانه حساسیت بی مورد نشان داد. اما علی اصغر یوسف نژاد در موافقت با این پیشنهاد گفت: بچه هم که به دنیا می آید، اسم برای او انتخاب می شود و این انتخاب جهت گیری را نشان می دهد پس این گونه نیست که اسم یک وزارتخانه مهم نباشد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 23 میلیاد دلاری در بخش معدن از ابتدای انقلاب این موضوع را یکی از مزیت های کشور دانست که اگر ایران قصد پیوستن به سازمان تجارت جهانی را داشته باشد یکی از مزیت های ایران بخش معدنی است.

بر اساس این مصوبه مجلس، به موجب این قانون از ادغام سه وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه و تامین اجتماعی» و دو وزارتخانه «صنایع و معادن و بازرگانی» به ترتیب دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» تشکیل می شود. همه وظایف و اختیاراتی که بر طبق قوانین بر عهده وزارتخانه های یاد شده بوده است به دو وزارتخانه جدید منتقل می شود.

به موجب تبصره ۱ این ماده واحده مصوب، کلیه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی، اموال منقول و غیرمنقول در وزارتخانه های رفاه و تامین اجتماعی و کار و امور اجتماعی و تعاون به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز در وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل می گردد.

همچنین براساس تبصره ۲ این لایحه، تنقیح قوانین مربوط به وظایف و اختیارات وزارتخانه های یاد شده، با توجه به قوانین، برنامه پنجساله پنجم توسعه و اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مدیریت خدمات کشوری در کارگروهی متشکل از معاونان برنامه ریزی و نظارت راهبردی، توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، حقوقی، امور مجلس رئیس جمهور و حسب مورد وزیر مربوطه ظرف شش ماه تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد.

نمایندگان به موجب تبصره ۳ این ماده واحده مصوب نیز مقرر کردند در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های ادغامی فوق الذکر و وزیران آنها به ترتیب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزیران آنها جایگزین می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین