کد خبر: ۱۳۰۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۰

ممعتمدآريا: اگر اعتراض را از هنرمند بگيرند، تبديل به فرمانبرداری ذليل می‌شود

كار هنری بالاتر از فعاليت سياسی است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: فاطمه معتمدآریا معتقد است؛ همیشه یک هنرمند بوده و در فیلم‌هایی بازی کرده که مجری موقعیتی بوده که فیلم برای وی به وجود آورده و همیشه از کار سیاسی و سیاست‌بازی فراری بوده است.

فاطمه معتمدآریا(بازیگر سینمای ایران) صبح امروز(22 تیرماه) در یک نشست خبری به مناسبت آغاز اکران فیلم "این‌جا بدون من" به کارگردانی بهرام توکلی شرکت کرد و درباره حضور خود در این فیلم گفت: من همیشه مجری موقعیتی هستیم که در فیلم بوجود آمده است. هرچند هر فیلمی نیز یک بخش از من را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه همواره تلاش داشته تا انسان هنرمندی باشد، گفت: من فردی هستم که کار هنری می‌کنم و در این کار نیز از روح و روان خود مایه می‌گذارم اما اگر دیگران از این هنر استفاده نکردند؛ به من ضربه‌ای نمی‌زنند زیرا مبنای کار من؛ ساختن زیبایی‌ها و روابط صحیح انسانی است.

معتمدآریا با اشاره به اینکه در 6 سال اخیر فیلمی از وی به نمایش درنیامده، گفت: به جز بخش کوتاهی در فیلم "خواب لیلا" در این چند سال فیلم ‌دیگری از من نمایش داده نشده البته برخی بخش‌ها که توانسته از بعضی تنگ‌نظری‌ها عبور کند مانند بعضی از سینماهای تلویزیونی؛ آثاری از مرا نمایش داده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه عده‌ای تلاش دارند تا گذشته‌ی افراد را زنده کنند و براساس آن گذشته؛ جلوی حضور بعضی از هنرمندان را بگیرند، گفت: اینکه به من بگویند اجازه کار ندارم؛ خوشایند نیست زیرا من نه آدم سیاسی هستم و نه توان کار سیاسی دارم. کار من هنر است. معتقدم که کار هنری بالاتر از فعالیت سیاسی است.

معتمدآریا با تاکید بر این مطلب که؛ هنرمند باید به وضعیت بد معترض باشد، افزود: من از کودکی آموخته‌ام که باید به شرایط نامطلوب معترض باشم و خاصیت هنر و هنرمند نیز این است و اگر اعتراض را از هنرمند بگیرند، درست نیست زیرا هنرمند تبدیل به فرد فرمانبرداری می‌شود که فرمانبرداری‌اش او را ذلیل می‌کند.

معتمدآریا با انتقاد از برخی مسایل در حوزه‌ی سینما گفت: در زمان ساخت فیلم‌هایی مانند مسافران؛ سینما مدیریت داشت و دربرابر ابتذال؛ محدودیت‌های بسیاری وجود داشت اما متاسفانه امروز این امر کمتر شده است. من؛ انسانی قانونمند و پایبند قانون هستم و از اینکه سینما چارچوب درستی داشته باشد؛ خوشحال می‌شوم و اینکه یک نگاه مشخصی در سینما باشد از آن استقبال می‌کنم اما این مسأله امروز وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینکه به من بگویند در فیلمی ‌حضور پیدا نکنم؛ اشکالی ندارد اما زمانی ناراحت می‌شوم که به من می‌گویند در فلان فیلم حضور پیدا نکن اما در عوض شاهد هستیم که فیلم‌هایی بدون هیچ کیفیتی ساخته می‌شود و از بازیگرانی استفاده می‌شود که به انوع و اقسام مدل‌های غربی خود را آزین کرده‌اند.

معتمدآریا تاکید کرد: نبود چارچوب و نظام مشخص در سینما و تلویزیون باعث شده تا نوع روابط آدم‌ها مشخص نباشد و ما شاهد برقراری یک گویش مبتذل شده باشیم.

معتمدآریا درباره همکاری خود در فیلم "اینجا بدون من" گفت: این فیلم در آخرین مراحل ساخت به من برای بازی پیشنهاد شد. پیش از این من در فیلم گیلانه با سعید سعدی تجربه همکاری خوبی داشتم و با هماهنگی ایشان توانستم در این فیلم حضور پیداکنم.

وی ادامه داد: نمایشنامه باغ وحش شیشه‌ای نوشته تنسی ویلیامز به خوبی توسط بهرام توکلی تبدیل به یک فیلم ایرانی شده است. توکلی یک کارگردان خاص از نسل جدید است و من سا‌ل‌ها بود که به دنبال آن بودم که با یک کارگردان نسل جدید همکاری داشته باشم.

معتمدآریا ادامه داد: کارکردن با کسی که هم‌نسل من نیست نیاز به گفت‌وگوی بسیار دارد تا به یک هم‌فکری برسیم. در روزهای اول فیلم‌برداری نیز کمی‌ همکاری سخت بود چون من انتظار داشتم از آنجا که خود را سر سپرده فیلم می‌دانم؛ کارگردان نوع بازی را به من توضیح دهد. اما توکلی توضیح زیادی درباره فیلم نمی‌داد و کم‌کم ما به یک همکاری مشترک رسیدیم.

بازیگر فیلم اینجا بدون من تاکید کرد: در فیلمنامه سه شخصیت وجود دارد که محور این سه شخصیت مادر است. تلاش من هم این بود که این سه شخصیت به‌صورت همزمان داستان را پیش ببرند و هرگز به دنبال آن نبودم که کار من به‌صورت فردی دیده شود.

معتمدآریا در پاسخ به سوالی درباره بازی کردن نقش مادر در فیلم‌های سینمای ایرانی گفت: من مادرهای بسیاری را در فیلم‌های مختلف بازی کردم ولی نقش چنین مادری را که دچار عشق مفرط به فرزندش باشد را بازی نکرده بودم از طرفی دوست داشتم نقش‌هایی را بازی کنم که دیالوگ کمتری را در کنار حرکت بیشتری داشته باشد اما در این کار برای اولین بار هر دیالوگی نوشته شد؛ فوق‌العاده بود و حتی تکرار بعضی از آنها برای من بسیار سخت بود.

وی ادامه داد: وقتی شما مادر می‌شوید و مادر هستید، مسایلی را که تجربه می‌کنید که پیش از آن تجربه نکرده‌اید. مهمترین مسأله؛ قدرت آفرینش است و این امر به همه مادران و خصوصیات اجتماعی آنها بازمی‌گردد.

معتمدآریا درپاسخ به سوال ایلنا پیرامون اینکه وی بیشتر به دنبال آن است تا نقش‌هایی را بازی کند تا از مشکلات جامعه سخن بگوید، گفت: این هدف اول من نیست اما همیشه اصرار دارم که حتما نقش شخصیت خاصی را بازی کنم. من دوست دارم از مشکل و معضلات صحبت کنم و حتی علاقه دارم درباره معضلات طبقه مرفه نیز حرف بزنم و یک فرد مرفه را بازی کنم اما به‌دلیل آنکه نوع لباس پوشیدن و نوع رفتاری که از این طبقه در فیلم‌ها نشان داده می‌شود با واقعیت این طبقه همخوانی ندارد، چنین شخصیتی را بازی نمی‌کنم.

معتمدآریا با اشاره به اینکه فیلم اینجا بدون من در بخش بهترین بازیگر زن؛ نامزد دریافت جایزه بوده است، گفت: من برای اولین بار در فیلم برهوت که نقش کوچکی را بازی کردم؛ جایزه گرفتم. آن زمان به من گفتند که آن جایزه را به این دلیل به تو می‌دهیم که ثابت کردی به این سینما علاقه داری و می‌خواهی در آن بمانی.

وی ادامه داد: البته سال‌هاست که جشنواره نمی‌روم اما دوست دارم که جایزه بگیرم همانگونه که همه دوست دارند.

معتمدآریا با اشاره به اینکه فیلم اینجا بدون من حرف امروز جامعه را می‌زند، گفت: امروز به دلیل نوع ارتباطات،‌ روابط فردی و انسانی کمتر شده است و این کمتر شدن ارتباط باعث شده تا روابط عادی نباشد زیرا زمانی که روابط فردی وجود ندارد ما اصل اساسی ارتباطات را از دست داده‌ایم.

وی بااشاره به فعالیت‌های آینده‌ی خود گفت: قصد دارم در چند تئاتر حضور پیدا کنم. همچنین درحال خواندن سناریوهای مختلف هستم و نکته‌ای که باید بگوییم این است که از سناریوهایی که می‌خوانم؛ متوجه شده‌ام عده‌ای بسیاری از فیلمنامه‌نویسان در زمان حال صبر کردند و سپس فیلمنامه نوشتند که نتیجه آن فیلنامه‌های خوبی بود که از تظاهر کردن به خوب بودن پرهیز داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین