کد خبر: ۱۳۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹

احمدی‌نژاد: خودشان راحت وام 14 هزار میلیاردی می‌گیرند، ما باید برای یک میلیارد کلی منت بکشیم

بدهی‌های خارجی ایران به ته خط رسیده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد امروز در مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید نفت در باشگاه صنعت نفت با بیان اینکه هنوز انجام ماموریت‌هایی برای تکمیل ملی شدن حلقه‌های صنعت نفت باقی‌مانده است، گفت: یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که با وجود ملی شدن صنعت نفت از 60 سال گذشته تا کنون حداکثر سهم مردم از درآمدهای نفتی یک سوم بوده و مابقی این درآمدها توسط سلطه‌گران غربی غارت شده است. 

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته تا کنون فشارهای سیاسی منجر به ایجاد فاصله‌ای بین قیمت واقعی نفت با نفتی که در بازار معامله شده، گردیده است، تصریح کرد: با در نظر گرفتن اینکه قیمت‌گذاری نفت توسط بنگاه‌های غربی انجام می‌شود باید سهم مردم از درآمدهای نفتی پس از ملی شدن صنعت نفت را یک پنجم اعلام کرد. 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در شرایط فعلی در اکثر کشورهای نفت خیز مراحل اکتشاف، استخراج، بازاریابی، ساخت کالا و تجهیزات، فروش نفت و تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی توسط کشورهای غربی انجام می شود، بیان کرد: خارجی‌ها در سال‌های گذشته برای سرمایه‌گذاری یک تا 2 میلیارد دلاری در صنعت نفت و اجرای یک فاز پارس جنوبی 8 تا 9 سال وقت‌کشی می‌کردند. 

وی با اعلام اینکه سال گذشته برای نخستین بار با واگذاری قرارداد 8 فاز جدید پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی یک گام بلند برای ملی شدن صنعت نفت کشور برداشته شده است، تاکید کرد: واگذاری پروژه‌های نفت و گاز به پیمانکاران داخلی کار بزرگی بوده است که باید با بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت این کارهای بزرگ ادامه یابد. 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون با وجود اعمال سخت‌ترین تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده اما به خوبی توانسته‌ایم صنعت نفت را مدیریت کنیم، تبیین کرد: در همین شرایط تحریم ظرفیت تولید نفت حفظ شده و حتی ظرفیت تولید گاز ایران افزایش یافته است. 

وی از فرآوری به منظور ایجاد ارزش افزوده و بازاریابی برای فروش نفت خام به عنوان دو گام اساسی برای ملی شدن کامل صنعت نفت ایران یاد کرد و گفت: هم اکنون بخش عمده‌ای از ارزش افزوده نفت خام به جیب خارجی‌ها می‌رود. 

احمدی‌نژاد با یادآوری اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه 2 تا 2.5 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی توسط ایران به بازارهای جهانی صادر می‌شود، اظهار داشت: باید فرآوری بیشتر و ایجاد ارزش افزوده به جای خام‌فروشی محصولاتی با ارزش افزوده صادر شود اما این به منزله صفر شدن صادرات نفت کشور نیست. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحران اقتصادی در جهان توسط غربی‌ها به نوعی مدیریت می‌شود، تاکید کرد: حدس می‌زنم برخی از قدرت‌های غربی با مدیریت بحران اقتصادی به دنبال کسب منافع خود در این بازار آشفته هستند به طوری‌که برخی از بورس‌های اصلی جهان توسط استعمارگران غربی مدیریت و شاخص‌ها بالا و پایین می‌شود. 

احمدی‌نژاد با اشاره به افزایش حجم ذخایر استراتژیک نفت خام در کشورهای مختلف جهان و همچنین وجود نفت فراوان بر روی آب‌ها، تصریح کرد: هم اکنون قیمت‌گذاری نفت تابع عرضه و تقاضا نبوده و این کشورهای غربی بوده است که با سیاسی کاری برای نفت قیمت تعیین می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه باید با ایجاد بورس‌های موازی در کشور و تقویت بورس نفت، سلطه غرب در قیمت گذاری نفت شکسته شود، ادامه داد: هم اکنون آمریکا بیش از یکهزار و 600 میلیارد دلار کسری بودجه دارد اما با خلق اعتبارات کاغذی این کسری را به نوعی جبران می‌کند. 

وی از انتشار بیش از 32 هزار میلیارد دلار دارایی‌های کاغذی توسط آمریکا در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: هدف از انتشار این اعتبارات کاغذی حفظ سیطره و سلطه دلار در بازار جهانی بوده است. 

احمدی‌‌نژاد با اعلام اینکه همواره درآمدهای حاصل از فروش نفت خام ایران در بانک‌ها و بازارهای سرمایه غربی ذخیره شده است، گفت: اکثر این بنگاه‌ها توسط صهیونیسم و آمریکا مدیریت می‌شود و خود این کشورها به راحتی وا‌م‌های کلان 14 هزار و 500 میلیارد دلاری از بازارهای جهانی می‌گیرد اما ایران باید برای دریافت یک میلیارد دلار وام کلی منت بکشد. 

وی با بیان اینکه استعمار فرانویی در سطح جهان برای چپاول و غارت ثروت ملت‌ها ایجاد شده است، تاکید کرد: باید با راه اندازی بورس نفت قوی به نوعی سلطه دلار را دور بزنیم و انجام معاملات پایاپای با سایر کشورها به سیطره چندین ساله دلار در بازار جهانی سرمایه پایان بدهیم. 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون ایران در فهرست کشورهای بدهکار جهانی در ته خط قرار گرفته است، خاطر‌نشان کرد: کل دولت باید برای تعیین قیمت نفت وارد کار شود. 

احمدی‌نژاد در پایان با اشاره به روند قابل توجه افزایش اکتشافات نفت و گاز و افزایش حجم ذخایر هیدرو کربنی در کشور از خودکفایی از واردات بنزین به عنوان یک دستاورد ملی یاد کرد و گفت: واردات 20 میلیون لیتر بنزین در اقتصاد ایران عدد بالایی نیست اما با واردات بنزین اقتصاد کشور به خودکفایی رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین