کد خبر: ۱۳۳۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۱
انصراف دولت از رکوردزنی اشتغالی

پرونده 2.5 میلیونی اشتغال 2 ساله شد!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: اصرار دولت به ایجاد 2.5 میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌جاری و دست‌یابی به یک رکورد تاریخی و بی‌توجهی بانک‌ها به لزوم تسهیلات‌دهی باعث تغییر لحن دولت در تحقق وعده امسال شد و به یکباره وزیر کار اعلام کرد این پرونده 2 سال فرصت لازم دارد. 

"به طور قطع در 2 سال آینده 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد خواهد شد. درسال گذشته 1 میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در سطح کشور ایجاد شد، از تجربه‌های سال گذشته در زمینه اشتغال‌زایی باید بیشترین بهره را برای افزایش فرصت‌های شغلی در کشور برد؛ ایجاد این میزان فرصت شغلی در سال گذشته باید امید به ارتقای میزان اشتغال‌زایی را در همه به وجود آورد و با توجه به این امر باید گامهای پیشرفت و ترقی بیشتری را برداشت." این موارد جدیدترین اظهارات عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در روزهای گذشته عنوان شده است. موضوعی که برای کارجویان و بیکارانی که منتظر تحقق وعده‌های دولت در ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال جاری هستند، تازگی دارد.

بانک‌ها چه کرده‌اند؟

هم اکنون بیش از 5 ماه از سال جاری گذشته است ولی هنوز بانک‌ها نتوانسته‌اند به یک جمع‌بندی مناسبی برای تسهیلات‌دهی به طرح‌های اشتغال‌زایی در استان‌ها داشته باشند در حالی که دولت برای امسال بزرگ‌ترین هدف اشتغال‌زایی دهه‌های اخیر را برنامه‌ریزی و اعلام کرده است.

پس از آغاز برنامه اشتغال‌زایی 1 میلیون و 100 هزار نفری در سال 89 که در نهایت بنا به اظهارات مقامات دولتی تا 1 میلیون و 600 هزار فرصت در پایان سال گذشته افزایش یافت، ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی در سال جاری زمزمه شد.

این موضوع کم‌کم شکل جدی به خود گرفت و مقامات ارشد دولتی از احمدی‌نژاد تا برخی از وزراء آن را به عنوان یک هدف کمی بزرگ دولت در سال 90 بارها و بارها تکرار کرده‌اند.

دولت عقب‌نشینی کرد

اینکه به‌یک‌باره دولت بخواهد سیاست‌گذاری خود را که طی چند ماه از آن سخن گفته است، تغییر دهد و برای تحقق وعده 2 میلیون و 500 هزار نفری اشتغال‌زایی در سال جاری 2 سال وقت در نظر بگیرد نشانه عقب‌نشینی دولت و از دست رفتن نیمی از سال و توقف اشتغال‌زایی در کشور و بعید بودن امکان جبران وقت از دست رفته در نیمه دوم سال است.

به عبارتی، هنوز دولت نتوانسته است در قالب نشست‌های شورای عالی اشتغال شبکه بانکی کشور را متقاعد کند که برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و آن هم به میزان 2 میلیون و 500 هزار فرصت باید منابع قرض‌الحسنه و توان تسهیلات‌دهی خود را به کار گیرند.

بانک‌ها نه تنها هیچ‌گونه جمع‌بندی را تاکنون در این زمینه انجام نداده‌اند، بلکه به تازگی توسط رئیس کل بانک مرکزی در نشست چهل و پنجم شورای عالی اشتغال اعلام شده است که شبکه بانکی می‌تواند 58 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به اشتغال اختصاص دهد.

بسته باز بانک‌ها و وعده‌های مکرر

شاید باز بودن پرونده تسهیلات‌دهی بانک‌ها به هدف بزرگ 2 میلیون و 500 هزار نفری دولت در سال جاری و عدم دست‌یابی به یک جمع‌بندی از بسته تسهیلاتی بانک‌ها در 5 ماه گذشته مهم‌ترین دلیل دولت در عقب‌نشینی از وعده‌ای باشد که به کرات در مورد آن سخن گفته است.

هرچند تفاسیر و نقدهای فراوانی از سوی کارشناسان بازار کار، نمایندگان مجلس و گروه‌های مختلف مرتبط با بازار کار از هدف‌گذاری دست نیافتنی دولت در سال‌جاری صورت گرفت اما دولت بدون توجه به هیچ یکی از آنها و بعد از حواشی مختلفی که در مجلس بر سر روشن نبودن ابعاد اشتغال‌زایی 1 میلیون و 600 هزار نفری ایجاد شد، اعلام کرد که می‌خواهد 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

کارشناسان بازار کار معتقدند برای اینکه دولت بخواهد در شرایط فعلی به چنین هدف بزرگی دست یابد حداقل باید یکساله 20 درصد رشد اقتصادی اتفاق بیافتد چرا که به ازای هر 1 درصد نرخ رشد اقتصادی 100هزار فرصت جدید شغلی ایجاد خواهد شد.

سریال حاشیه‌دار اشتغالی

در هر حال تغییر ناگهانی برنامه اشتغال‌زایی در سال‌جاری و کاهش این میزان به 1 میلیون و 250 هزار فرصت در 90 باعث ادامه نرخ بیکاری دورقمی کارجویان خواهد بود چرا که برای کاهش نرخ بیکاری و حتی ثابت نگاه داشتن آن لازم است تا هر سال 1 میلیون و 200 هزار فرصت جدید در کشور ایجاد شود.

البته حاشیه‌دار شدن و ابهام بودن برنامه اشتغالی دولت در سال جاری و یا روشن نبودن ابعاد ادعای 1 میلیون و 600 هزار نفری در سال گذشته به عدم پاسخ‌گویی مسئولان مرتبط با این امر و یا سخنان غیرشفاف مدیران ارشد فعال در این حوزه از جمله مقامات بانک مرکزی و وزارت کار نیز برمی‌گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین