کد خبر: ۱۳۴۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۰

زنان سرپرست خانوار زیاد می‌شوند؛ مستمری‌شان کم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد خانوارهای دارای سرپرست مرد در ‪۱۰‬ سال گذشته ‪ ۳۸‬درصد و خانواده‌های دارای سرپرست زن ‪ ۵۸‬درصد افزایش داشته است. 

هرچند حالا این زنان سامانه‌ای دارند که می‌توانند در آن ثبت نام کنند و حضورشان را به دولتی‌ها اعلام کنند، هرچند هر روز که می‌گذرد بر تعداد وعده‌های مسئولان کشور برای بهتر کردن وضعیت آن‌ها افزوده می‌شود ولی هنوز هم که هنوز این زنان روی دست مسئولان اجتماعی کشور باد کرده‌اند.

طبق سرشماری سال ۸۵، هفده میلیون و ۳۵۳ هزار و ۶۸۶ خانوار در کشور شناسایی شده است که از این تعداد٬ ۱۵ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۴۲ خانوار داری سرپرست مرد و یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۴ خانوار دارای سرپرست زن بودند.

آمار موجود بیانگر وجود حدود یک میلیون و ‪ ۱۶۰هزار زن سرپرست خانوار شهری، ‪ ۴۷۹هزار زن سرپرست خانوار روستایی و هزار و ‪ ۲۱۱زن سرپرست خانوار عشایری در کشور است و در سه سال گذشته، بیش از ‪ ۱۰۰هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفته‌اند. در سال 87 برای کمک به تامین ودیعه مسکن هزار و ‪ ۲۲۲خانوار برای هر خانواده یک تا یک و نیم میلیون تومان پرداخت شد.
 
به منظور توانمندسازی زنان باید به سه مولفه اشتغال‌، ابعاد روانشناختی و حق انتخاب برای فرد توجه شود. از سوی دیگر طرح بیمه زنان سرپرست خانوار شهری در حال حاضر در سازمان بهزیستی متوقف شده است، چون بهزیستی متولی امور بیمه‌ای نیست و تامین اعتبارات ناشی از این طرح از عهده سازمان بهزیستی خارج است.

این‌ها همه در حالی است که چندی پیش سرپرست کمیته امداد امام خمینی‌(ره) با اشاره به روند رو به رشد آمار «طلاق» در میان زوج‌های جوان و با بیان اینکه براساس آمارها، بیش از 30 درصد ازدواج‌های تهران به طلاق منجر می‌شود، اعلام کرد که با این وضعیت باید جلوی روند رو به رشد افزایش شمار زنان سرپرست خانوار گرفته شود. او معتقد است که «‌امروز بحث زایش زنان سرپرست خانوار در کشور به یک بحران تبدیل شده و این خطر باید برای مسئولان به عنوان زنگ خطری باشد چرا که تا چند سال آینده آمار زنان سرپرست خانوار با این سیاست‌ها به بیش از پنج میلیون نفر می‌رسد.»

سازمان بهزیستی و کمیته امداد دو نهادی‌اند که به عنوان متولیان اصلی این زنان شناخته می‌شوند؛ مهم‌ترین اقدام بهزیستی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار‌، مستمری و کمک‌های موردی در زمینه درمان، ازدواج، تحصیل فرزندان‌، تهیه کالاهای اساسی‌، تامین مسکن‌، بهبود تغذیه اعضای خانواده‌ها و ... است. میزان این کمک‌های مالی برای خانواده‌های یک نفره 25 هزار تومان است و تا میزان 50 هزار تومان برای خانواده‌های 5 نفره به بالا می‌رسد.

همه این‌ها باعث برانگیخته شدن اعتراضاتی از سوی کارشناسان اجتماعی شده است؛ آن‌ها می‌گویند که نه کمک‌های مالی دولت به زنان سرپرست خانوار و نه قانون‌گذاری در مورد آنان به نحو مطلوبی پیش نمی‌رود.

یک زن سرپرست خانوار که شوهرش فوت شده و سه فرزند دارد پارسال از کمیته امداد ماهانه 40 هزار تومان مستمری دریافت می‌کرده است که البته در برابر هزینه‌های زندگی این مبلغ قابل توجه نیست. 

در این شرایط هر چند نام این زنان در فهرست حمایتی دولت قرار گرفته است اما این حمایت نتوانسته مشکلات را قابل تحمل کند و زنان سرپرست خانوار همچنان با مشکلات جدی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود و فرزندانشان به کمک نیازمندند.
 
سرپرست کمیته امداد این کمک‌ها را قطره‌چکانی خوانده و در این باره گفته: «برخی از آقایان به‌ویژه همین دولت به ‌دنبال حذف کمیته امداد بودند در حالی که اگر این حمایت‌های قطره‌چکانی را هم بگیریم دیگر چه حمایتی از زنان بی‌سرپرست باقی می‌ماند.»

اما دولتی‌ها نظر دیگری دارند. رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در این باره گفته است که «در حوزه سیاستگذاری و پیش‌بینی قوانین برای زنان سرپرست خانواده مشکلی وجود ندارد و اگر کمیته امداد نسبت به افزایش زنان خانواده هشدار می دهد برای جذب کمکهای مالی است.»

کبری خزعلی با بیان اینکه زنان سرپرست خانواده از اولویت‌های برنامه پنجم هستند گفت: «در ماده 39 و 42 این برنامه به نیازهای زنان سرپرست خانواده تاکید شده است. احتمالا تعداد زنانی که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند با توان این کمیته هماهنگ نیست و بیشتر متقاضی جذب کمکهای سازمانهای مردم نهاد هستند.»

او ادامه داد: «از سرپرستی ایتام در ماه رمضان استقبال خوبی می‌شود. من فردی را می‌شناسم که در روز 21 ماه رمضان 313 کودک یتیم را تحت سرپرستی قرار داد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین