کد خبر: ۱۳۵۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۳

نمونه موفق رقابت با کالاهای خارجی به‌جای تخریب رقبای داخلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با ورود انبوه کالاهای مصرفی خارجی به بازار کشور، برخی تولیدکنندگان داخلی، به‌جای رقابت منفی و تخریب تولیدکنندگان رقیب داخلی، با رویکرد رقابت با رقبای خارجی و گرفتن سهم بازار از برندهای خارجی فعالیت می‌کنند. 

فرهنگ بخشی از مصرف‌کنندگان ایرانی که کالاهای خارجی را بدون بررسی کیفیت و قیمت آن، صرفاً به دلیل خارجی بودن به کالاهای تولید داخل ترجیح می‌دهند، موجب شده است گاه حتی کالاهای بنجل چینی نیز برای فروش مشکلات کمتری از کالاهای ایرانی در بازار کشورمان داشته باشند.

به‌ویژه آن که کالاهای خارجی عمدتاً از مسیر قاچاق و بازار غیررسمی توزیع شده و به فروش می‌رسند و علاوه بر آنکه تضمینی بر کیفیت و عدم مضر بودن آنها برای سلامتی مصرف‌کنندگان وجود ندارد، از مسائلی چون تعرفه مالیات، عوارض و هزینه‌های رسمی و غیررسمی که صنایع داخلی باید بپردازند، معافند.

در این میان رقابت منفی و تخریب یکدیگر نیز یکی از معضلات جدی تولیدکنندگان داخلی است؛ با این وجود برخی صنایع داخلی با پرهیز از این‌گونه رفتارها، عملکرد مثبتی در ورود به عرصه بازار گرفتن سهم بازار داخلی و منطقه‌ای از قبای خارجی داشته‌اند.

از جمله این صنایع، گروه صنعتی گلرنگ است که با حدود 40 شرکت فعال در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعت بهداشتی عملکرد موفقی داشته است. 

سایت «آینده» چندی پیش در گزارشی به انتقاد از تبلیغ برخی محصولات تولید داخل به عنوان محصولات خارجی پرداخته بود که در بررسی به‌عمل آمده مشخص گردید گروه صنعتی گلرنگ در سال‌های اخیر عملکرد مثبتی در زمینه پرورش و توسعه برندهای تولید داخل و حتی فراهم کردن بستر صادرات گسترده این محصولات به کشورهای همسایه داشته است.

در تبلیغات تلویزیونی جدید این شرکت، به‌جای استفاده صوری از برندهای خارجی، برای نخستین بار از ایرانی بودن محصول به عنوان یک امتیاز استفاده کرده و بر ایرانی بودن محصول تاکید دارد‌.

این در حالی است که برخی تولیدکنندگان ایرانی به دلیل عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی و وجود دی‌اکسان بالاتر از حد استاندارد در محصولات‌شان، از رقابت با محصولات روز دنیا و صدور کالا به بازارهای جهانی محرومند، اما محصولات این گروه با استاندارد بهداشتی اروپا تولید می‌شود. 

ایجاد اشتغال برای بیش از 5 هزار نفر و تامین معیشت و نیازهای انسانی پرسنل، یکی از عوامل موفقیت این گروه در ارتقای سطح کیفی و بهبود بهره‌وری است.

در سال جاری با هدفمند‌شدن یارانه‌ها، شرایط رقابت برای کالاهای تولید داخلی با خارجی سخت‌تر شده است و لزوم حمایت از صنایع داخلی بیشتر احساس می‌شود، اما در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی باید برای هر ثانیه تبلیغ در رسانه ملی مبالغ سنگینی بپردازند و ارائه تبلیغات به شبکه‌های ماهواره‌ای برای آنها ممنوع است، برندهای خارجی با هزینه‌ای چند درصد تلویزیون ایران، به تبلیغ خود می‌پردازند.

فشارهای موجود به صنایع داخلی که نتیجه آن افزایش هنگفت هزینه این شرکت‌هاست، موجب باز شدن مسیر برای محصولات خارجی می‌گردد.

این در حالی است که صنایع داخلی با آشنایی عمیق‌تر از فرهنگ ایرانی، عملکردی به مراتب سازگارتر و با پیامدهای منفی کمتر در عرصه بازاریابی و جذب مشتری دارند؛ به نحوی که یکی از سه برند برتر صنایع بهداشتی در جهان، چندی پیش پیشنهاد خرید کلیه نام‌های تجاری گروه گلرنگ را برای فروش محصولات خود تحت نام این برند در داخل ایران ارائه کرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین