کد خبر: ۱۳۵۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۲

عبدالله صالح: از قدرت کناره‌گیری نمی‌کنم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معترضان یمنی باردیگر در اعتراض به بازگشت «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری این کشور به خیابان آمدند که به شدت سرکوب شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که اعتراض‌ها در یمن شدت می‌گیرد، نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح مناطق مسکونی در شهر «تعز» یمن را هدف حمله قرار دادند.

در همین حال، علی عبدالله صالح اعلام کرد که اگر متحدان سابقش که هم اکنون به رقبای او تبدیل شده‌اند، اجازه پیدا کنند در انتخابات نامزد شوند، از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.

صالح در گفت‌وگو با چندین روزنامه آمریکایی گفت که طرح انتقال قدرت در یمن که توسط شورای همکاری خلیج‌فارس تهیه شده، خواهان رفع «همه عناصر» عامل تنش در یمن است.

وی هشدار داد: «در صورتی‌که این اتفاق نیافتد، جنگ داخلی به وقوع خواهد پیوست.»

طبق این گزارش، منظور رئیس‌جمهوری یمن از رقبایش، قبیله قدرتمند «احمر» و «علی محسن الاحمر» ژنرال مخالف است که به قیام مردم این کشور ضد رژیم صالح پیوسته است.

صالح در پاسخ به این پرسش که آیا در صورتی‌که ژنرال الاحمر و قبیله احمر همچنان نفوذ داشته باشند، قدرت را واگذار خواهد کرد یا خیر، گفت: «اینکار را انجام نمی‌دهم»

وی در نخستین مصاحبه خود از زمان بازگشت روز جمعه از عربستان به یمن، اعلام کرد: «اگر ما قدرت را واگذار کنیم و آنها آنجا باشند، این بدین معناست که ما تسلیم کودتا شده‌ایم.»

صالح افزود: «اگر ما قدرت را واگذار کنیم و آنها در سمت‌های خود باشند و همچنان تصمیم‌گیر باشند، این بسیار خطرناک خواهد بود.»

از سوی دیگر، طبق گزارش‌های منتشر شده، نشانه‌هایی از توافق نظام حاکم و مخالفان در یمن بر سر طرح شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران سیاسی وجود دارد.

به گفته منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، با نزدیک شدن دو طرف به توافق برای امضای طرح کشورهای خلیج فارس، «جمال بن عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن ماموریت خود را در این کشور تمدید کرد.

«عبد ربه منصور هادی» معاون رئیس‌جمهوری نیز از «عبداللطیف زیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواست تا برای حضور در جلسه امضای طرح مذکور و راهکارهای اجرای آن، طی دو هفته آینده به یمن سفر کند.

این منابع با اشاره به اینکه هنوز اختلاف‌های کوچکی درباره طرح کشورهای خلیج‌فارس وجود دارد، افزودند. اگر این اختلاف‌ها حل نشود شاید زمان امضای طرح به تاخیر بیفتد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین