کد خبر: ۱۳۶۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳

ابهام در نحوه برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌های پتروشیمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- آذرجزایری(خبرآنلاین): بهارستانی‌ها ایرادات جدی به عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارند.

این ایرادات آنچنان جدی است که طرح تحقیق و تفحص از این شرکت را پیش کشیده و البته شنیده می‌شود اخیراً وزیر نفت نیز نسبت به عملکرد ضعیف بیات، مدیریت فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز گلایه کرده است. 

در شرایطی که کارشناسان و بهارستانی‌ها تاکید می‌کنند که طرح‌های پتروشیمی با تاخیرهای زیاد به نسبت سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته پیش می‌روند و البته ابهام در مناقصه‌های برگزار‌شده از سوی این شرکت وجود دارد، بیات معاون وزیردر امور پتروشیمی از طرح تحقیق و تفحص از این شرکت استقبال می‌کند و معتقد است: چون هیچ‌کاری خارج از قوانین و ضوابط صورت نگرفته بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. 

این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد که اغلب پروژه‌های این شرکت بالاخص در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به شدت از برنامه مصوب عقب هستند. در شرایطی که به نظر می‌رسد این معاون وزیر بر این عقیده نیست که تاخیر در پروژه‌های مصوب، خود یک نوع کاری خارج از ضوابط و قوانین است. 

با این حال به گوش می‌رسد بیات اولین معاون وزیر خواهد بود که تغییر خواهد کرد. چرا‌که به گفته کارشناسان و مدیران با‌سابقه پتروشیمی این مدیر از ابتدای حضورش در این شرکت با انتصاب‌های سیاسی و نه کارشناسی وضعیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به سمت روشن شدن آژیر قرمز پیش برده است. 

این ناکامی‌ها طی مدیریت بیات در پتروشیمی به سمتی پیش رفته است که نمایندگان مجلس طرح تحقیق و نفحص از این شرکت را به صورت جدی پیش برده‌اند و اگرچه پیش از این رئیس کمیته طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده بود که نتیجه این طرح در مجلس هشتم مشخص نخواهد شد اما وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد: تمام سعی این کمیته این است که تکلیف این طرح تا پایان عمر مجلس هشتم مشخص شود. 

زمزمه‌های این طرح که از سال گذشته آغاز شده بود بالاخره توسط نمایندگان جنوب کشور در مجلس بالا گرفت و قراراست بزودی تعیین و تکلیف شود. 

این درحالی است که نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید دارد: در حال حاضر مقدمات کار فراهم شده است. 

به گفته مهدوی ابهری، هم‌اکنون مجلس طی نامه‌ای از سازمان بازرسی کشور و مراکز نظارتی درخواست کرده است که اطلاعات مربوط به این شرکت را در اختیار آنان قرار دهند. 

براساس اظهارات رئیس کمیته طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، طبق قانون باید ظرف شش ماه نتایج بررسی‌ها به صحن مجلس برود که به دلیل نزدیک شدن به اتمام عمر مجلس هشتم، نتایج این طرح هر‌چه‌زودتر تسلیم مجلس خواهد شد. 

براساس این گزارش، از جمله مواردی که قرار است در این طرح مورد بررسی قرار گیرد، نحوه برگزاری مناقصات در شرکت‌های پتروشیمی و وضعیت تولید شرکت‌های پتروشیمی که زیرنظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت می‌کنند. 

درعین حال گفته می‌شود محوری‌ترین بحث در مورد شرکت‌های پتروشیمی به بخش سرمایه‌گذاری‌ها مربوط می‌شود. چرا که به گفته بهارستانی‌ها، در حال حاضر در برخی از پروژه‌های پتروشیمی میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده با میزان پیشرفت پروژه‌ها مطابقت ندارد. از سوی دیگر، گفته می‌شود در برخی از پروژه‌ها نیز منابع مالی لازم تخصیص داده نشده است. 

براین اساس، اجرایی نشدن پروژه‌های پتروشیمی به‌خصوص در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، همچنین وضعیت واگذاری شرکت‌های پتروشیمی در قالب هلدینگ از جمله مواردی است که در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین