کد خبر: ۱۳۶۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱

حرف‌های غیررسمی نخبگان دانشجو با رهبری؛ از درخواست ناهار و چفیه و انگشتر تا انتقاد به دستگاه قضا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جمعی از نخبگان و فرهیختگان جوان کشور روز گذشته با رهبری دیدار داشتند و طی آن مطالبات خود را در سخنرانی‌هایی رسمی اعلام کردند. 

بر اساس گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری از حاشیه‌های این دیدار منتشر کرده است، این نخبگان جوان مطالباتی غیررسمی هم داشته‌اند. از جمله درخواست چفیه از ایشان که دومین سخنران آن را می‌گیرد و سه نفر دیگر هم تقاضای مشابهی را مطرح می‌کنند و پاسخ می‌شنوند: «‌حتماً به شما خواهم داد». دو نفر هم درخواست کردند که انگشتری ایشان را به یادگار بگیرند. اما مقام معظم رهبری اعطای انگشترشان را به مصلحت نمی‌دانند. 

جوانی که از دریافت انگشتری رهبری ناامید شده بود با وجود وعده دریافت چفیه از سوی معظم‌له، باز هم گفت: «بگذارید نزدیک بیایم و روی شما را هم ببوسم.» 

جالب آنکه که یک نخبه اصفهانی تقاضای صرف ناهار با رهبری را دارد. حسن نیک‌آئین گفت: «بچه‌های بنیاد خیلی دل‌شان می‌خواهد تا اینجا که می‌آیند ناهار را هم با شما میل کنند! امسال که نشد ولی برای سال‌های بعد این کار را انجام دهید»؛ رهبری هم آشکارا لبخندی می‌زند و سری به علامت رضا تکان می‌دهد. 

مهتاب ترک‌بیات، نفر سوم کنکور هنر پشت تریبون می‌رود و پیشنهادات و انتقادات جالب‌توجهی را به رهبری ارائه می‌کند. از مهمترین و چالشی‌ترین بخش سخنان این دختر جوان، اعتراض وی به موضوعی بود که خود نام آن را "پدیده آقازاده‌های فرهنگی" گذاشته بود. 

هشدار این دختر در مورد آقازاده‌های فرهنگی موضوعی نبود که رهبری به سادگی از آن بگذرد و در سخنان خود به صورت ویژه به آن نپردازد. رهبری از وجود چنین پدیده‌ای ابراز تعجب کرد و گفت: «راجع به آن مسأله‌ى اَشرافیت فرهنگى و آقازاده‌هاى فرهنگى که آن دختر عزیزمان گفتند، من در این زمینه واقعاً چیزى نشنیده‌ام. با اینکه تصور خودم این است که در مسائل گوناگون گزارش‌هاى متنوعى را می‌شنوم، اما این براى من خیلى حرف تازه‌اى بود. ایشان گفتند مصادیقى هم در اختیار دارند. حتماً به من منعکس بشود، یعنى گزارش بنویسید. واقعاً اگر چنین چیزى هست، خیلى بد است. من چیز قابل‌توجهى در این زمینه نشنیده‌ام. البته ممکن است پسر یا دخترِ فلان مسئول توى دبیرستان یا توى دانشگاه پُز بدهد که من مثلاً پسر فلانى‌ام، اما این به صورت یک فرآیند تربیتى دربیاید، تأثیراتى بگذارد بر روى گزینش، بر روى سوادِ بیشتر پیدا کردن و چه و چه، خیلى چیز بدى است. اگر چنین پدیده‌اى وجود داشته باشد، باید جلویش را گرفت. از آن خواهر عزیزم که از من چفیه خواستند و من حتماً به ایشان چفیه را خواهم داد‌، می‌خواهم گزارش دقیق و به همراه جزئیاتی از این موضوع برای من ارسال کنند تا من بررسی کنم.» 

خدیجه مظفری سومین و آخرین خانمی بود که پشت تریبون قرار گرفته و به مشکلات دستگاه قضایی اشاره کرد. مظفری به رهبری گفت: «دستگاه قضایی کشور سالم، اما ناکارآمد است.» و گفت باید دستگاه قضایی طوری عمل کند که در جامعه «پیرزنان از پادشاهان نترسند.» 

گلایه همیشگی رهبری از عدم توجه به کرسی‌های آزاد‌اندیشی در این دیدار هم تکرار شد. «صد‌بار - با کم و زیادش- تأکید کردم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین