کد خبر: ۱۳۷۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۲

میمون‌ها دانش اندوخته را به نسل بعدی منتقل می‌کنند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ محققان دانشگاه زوریخ اخیرا با نشانه رفتن یک تفکر عمومی در مورد وجه‌تمایز فرهنگی انسان و میمون‌ها، اثبات کرده‌اند که جوامع اورانگوتان‌ها از قابلیت یادگیری برخوردار بوده و مانند انسان‌ها آن را به نسل‌های بعدی خود منتقل می‌کنند. 

اورانگوتان‌های مناطق سوماترا و بورنئو از رفتارهای متفاوتی برخوردار بوده و محققان در پی چرایی این موضوع دریافتند که این تقاوت با ژنتیک مرتبط نبوده و در عوض این فرهنگ‌های محلی یاد گرفته شده و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. این امر مشابه شیوه انتقال رفتارهای متفاوت انسانی در فرهنگ‌های مختلف است. 

حدود یک دهه قبل، زیست‌شناسان در حال نظارت بر میمون‌های بزرگ در حیات‌وحش در گزارشی از تغییر رفتاری میمون‌ها با مناطق جغرافیایی مختلف خبر داده بودند که نشان از فرهنگ خاص آنها و ذخیره‌سازی و انتقال آن در نسل‌های بعدی داشت. 

این یافته‌ها باعث بروز بحث‌هایی در میان دانشمندان شد. محققان به بررسی 100 هزار ساعت رفتار اورانگوتان‌ها پرداخته، ژنوم 150 اورانگوتان را تحلیل کرده و تفاوت‌های بوم‌شناسی بین جوامع میمون‌ها را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و شیوه‌های حسگر پیشرفته از راه دور اندازه‌گیری کردند. 

یافته‌ها نشان می‌دهد که این رفتارها، منشأ ژنتیکی نداشته و احتمالاً نشان از آغاز منشأ جوامع انسانی در میلیون‌ها سال قبل داشته که می‌تواند اشتراکاتی با ریشه‌های فرهنگی میمون‌ها داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین