کد خبر: ۱۳۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۰

اژه‌ای: متهم اصلی فساد مالی بزرگ، تازه اعتراف کرده است/ در برخی کیف‌ها تا 500 میلیون تومان جابجا می‌شده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان کل کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب گفت: متهم اصلی پرونده فساد اقتصادی بزرگ، به تازگی پذیرفته که تخلفاتی داشته است. 

غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: "در سه هفته گذشته، یکی از دستاوردهای ما این بود که مدیرعاملی شرکت امیر منصور خسروی، حاضر به توضیح درباره اقداماتش شد. او تا پیش از این توضیحی درباره فعالیت‌هایش نمی‌داد. هفته‌های اول می‌گفت کار خاصی نکرده‌ایم، چون اعتماد داشت به آن شبکه و کارهای پیچیده که انجام می‌دادند." 

به گفته او تعداد بازداشتی‌های این پرونده، سه برابر شده است: "22 نفر قبلاً احضار شده بودند. تاکنون از 67 نفر به عنوان متهم در رده‌های مختلف مدیران و مسوولان شرکت توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا و افرادی که حامی این افراد بوده‌اند، احضار شده اند و 31 نفر بازداشت هستند." پیش از این 12 نفر بازداشت شده بودند. 

اژه‌ای همچنین گفت: "این پرونده در نگاه اول کلاف سردرگمی بود، گمان می‌شد این فساد، بی‌برنامه اتفاق افتاده است. اما اکنون نگاه می‌کنیم کار مهندسی‌شده و طراحی‌شده است. اکنون با کاری که همکاران بنده کرده‌اند، مشخص شد این فساد و تخلف، مهندسی شده است، شبکه است، طرح و برنامه داشته‌اند." 

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره برخی تخلفات این پرونده گفت: "از بسیاری از وجوهی که گرفته بودند، ردی کت وجود نداشت، در حساب‌های شرکت واریز نشده بود، کارسازی نشده بود، مشخص شد متهم اصلی، با اینکه به عنوان مدیر‌عامل، یک شخصیت حقوقی است، اما عنان قضیه را در دست خودش گرفته، اعضای هیات مدیره را کنار گذاشته، در حساب شخصی خودش و در چند بانک هزار میلیارد تومان سپرده داشته است." 

به گفته او پولشویی در واریز‌ها و پرداخت صورت گرفته است: "با ردگیری از حساب شخصی یکی از متهمین اصلی پرونده، مشخص شد، چک‌هایی که به نام شرکت صادر شده است، فرد دیگری نقد کرده، در چند بانک پول چرخیده است و دوباره برگشته به شرکت و در کار دیگری هزینه شده است."

اژه‌ای گفت: "عمده اعتبارات اسنادی بدون ضابطه داده شده است، برخی کارمندان بانک، رشوه گرفته بودند، سندسازی صوری هم انجام شده است." 

اما نکته جالب در این فساد بزرگ، جابجایی پول نقد بوده است. اژه‌ای دراین باره گفت: "یکی از نکاتی متهمان پیش از ردیابی حساب‌های بانکی نمی‌گفتند، پول‌هایی بوده که می‌خواسته از حساب شخصی خودش، بردارد. آنها پول را نقد می‌گرفتند و اینها را یا بخشی را تبدیل به یورو و دلار می‌کردند، یا ریال در کیف‌هایی جا می‌دادند که تا 300 میلیون تومان جا داشته است. بعد هم به افراد مختلفی می‌داده‌اند. در برخی کیف‌ها که دلار و یورو جا می‌دادند، تا 500 میلیون تومان جابجا می‌شده است."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین