کد خبر: ۱۳۹۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: سرگرمی‌های سالم و ناسالم، طلاب را به خود جذب کرده است

طلاب سطح زندگی‌شان ازطبقه متوسط جامعه بالاتر نرود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، اعتدال سیاسی را در پیروی از خطامام خمینی‌(ره) و مقام معظم‌ رهبری دانست. 

این مرجع تقلید، پیش از ظهر روز چهارشنبه، در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به مهمترین مشکلات پیش روی طلاب حوزه‌های علمیه، گفت: امروز طلاب مشکل تحصیل و معیشت عمده دارند؛ البته حل همه اینمشکلات از عهده و توان این مجمع خارج است، ولی همه باید در راستای رفع مشکلات تلاشکنند. 

اهم اظهارات وی به شرح زیر است: 

*متاسفانه سرگرمی‌های سالم و ناسالم رسانه‌های مختلف، عده‌ای از طلاب را به خود جذب کرده است. به عقیده من باید همایشی برگزار شود و آسیب‌هایی که طلاب را در مساله تحصیل و تدریس تهدید می‌کند، مورد بررسی قرار گرفته و به صورت کارشناسی حل و فصل شود. 

* باید کاری کنید تا شور و نشاط درسی سابق به حوزه‌ها برگردد، هرگز نمی‌گویم طلاب از مسائل سیاسی و اجتماعی دور باشند، ولی هر چیزی حدی دارد، برای رسیدن به جایگاه‌های سیاسی و اجتماعی هم سرمایه لازم است که باید آن را در جوانی به دست آورد. 

* بر اثر فساد زمان، جامعه و فعالیت گسترده رسانه‌ها، عوامل انحراف و مشکلات و پیامدهای منفی آن‌ها رو به فزونی است؛ بنابراین باید توجه به امور اخلاقی طلاب جدی گرفته شود. 

*مساله معیشت به دو بخش تقسیم می‌شود، یک بخش، مسائل رفاهی و زرق و برق است که گاهی در زندگی طلاب نیز نفوذ کرده است و مقید به برخی تشریفات و زرق و برق‌ها شده‌اند وبخش دیگر نیازهای واقعی و جدی آن‌هاست که باید بخش دوم مورد توجه قرار گیرد. 

* افتخار روحانیت در ساده‌زیستی است؛ بر این اساس نیازهای واقعی را شناخت و طلاب را متوجه کرد که افتخار در زرق و برق نیست، البته در زندگی ساده است. 

*حتی نمی‌گویم که مانندطبقه ضعیف جامعه باشید که امام علی(ع) پیشوای متقین این‌گونه بودند، می‌گویم از طبقه متوسط جامعه بالاتر نروید، خدای ناخواسته این‌گونه نباشد که شما سیر بخوابید و همسایه گرسنه بماند، نیازهای واقعی را بشناسید و آن‌ها را حل کنید. 

* البته برخی طلاب و فضلای حوزه هم هستندکه واقعاً از نظر مالی بسیار ضعیف هستند، به مقدار توان باید مشکلات معیشت این دسته طلاب را حل کرد. 

*رهبر معظم انقلاب نیز به این مسائل عنایت فراوانی دارند و بی‌سر و صدا کارهای قابل توجهی انجام می‌دهند. وظیفه همه مراجع و کسانی که دست‌شان به جایی می‌رسد این است که چنین افرادی را شناسایی و تا می‌توانند مشکلات آنان را حل کنند، چون اگر حل نشود، طلاب خوب درس نمی‌خوانند و بازدهی خوبی نخواهند داشت. 

*مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه باید در مسائل سیاسی خط اعتدال را فراموش نکند و خط امام و رهبری را ادامه دهد که معتدل‌ترین خط است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین