کد خبر: ۱۴۰۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۲
با ترکیدن حباب در بانک مرکزی؛

حباب ۱۰۰ هزارتومانی سکه ایجاد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز ۷ آذر ماه رییس کل بانک مرکزی با اذعان به حبابی بودن افزایش قیمت طلا و ارز از کاهش قیمت سکه طلا به میزان ۷۰ تا ۸۰٬۰۰۰ تومان و افت نرخ ارز به میزان ۲۰ تومان در طی یکی ۲ روز بعد خبر داد. 

محمود بهمنی در حالی از نقش واسطه‌ها در ایجاد حباب نرخ سکه و ارز سخن می‌گفت که روز ۶ آذر سکه در بانک با قیمت ۶۱۸٬۸۰۰ تومان به فروش می‌رسید، در حالی که بهای سکه در بازار آزاد حدود ۶۳۰٬۰۰۰ تومان بود. 

آیا منظور رییس‌کل بانک مرکزی در حبابی بودن سکه، بالابودن قیمت رسمی آن بود؟ آیا نمی‌توان نتیجه گرفت که خود بانک مرکزی اولین مقصر در حبابی شدن بهای سکه بود؟ 

مروری بر قیمت‌های سکه که روزانه به طور رسمی از سوی بانک مرکزی در بانک ملی عرضه می‌شد، قابل توجه است. روز ۲ آذر سکه تمام در بانک با نرخ ۶۱۷٬۷۶۰ تومان، روز ۳ آذرماه با نرخ ۶۱۴٬۱۲۰ تومان و روز ۵ آذرماه با قیمت ۶۱۳٬۰۸۰ تومان معامله شد. 

عرضه رسمی سکه با این قیمت‌ها در حالی بود که قیمت در بازار آزاد حدود ۲۰٬۰۰۰ تومان بالاتر بود. رییس بانک مرکزی فردای روزی که قیمت سکه در بانک به اوج خود و حدود ۶۱۹٬۰۰۰ تومان رسید، از نقش واسطه‌ها در ایجاد حباب در قیمت سکه و طلا سخن گفت و تصمیم گرفت که این حباب را بترکاند. بنابراین در روز ۷ آذر ماه قیمت سکه تمام در بانک به ۵۹۸٬۰۰۰ تومان، روز ۸ آذرماه به ۵۶۶٬۶۸۰ تومان، روز ۹ آذرماه به ۵۳۵٬۶۰۰ تومان و روز ۱۰ آذرماه به ۵۳۰٬۴۰۰ تومان رساند که با کاهش ۸۸٬۴۰۰ تومانی نسبت به روز ۶ ماه جاری وعده بهمنی برای کاهش قیمت محقق شد، اما این اتفاق در جایی افتاد که قبلا سکه را با قیمت بالا عرضه کرده بود و نه در بازار؛ چرا که قیمت سکه در روز دهم در بازار بالا رفت و به ۶۱۸٬۰۰۰ تومان رسید. 

طی این روزها که بانک مرکزی مشغول ترکاندن حباب‌های خود بود، قیمت سکه در بازار آزاد نه تنها پایین نیامد، بلکه باز هم پله‌های صعود را طی کرد و به حدی رسید که روز گذشته سکه طرح قدیم با نرخ ۶۴۰٬۰۰۰ تومان، سکه طرح جدید ۶۱۸٬۰۰۰ تومان، نیم سکه ۳۰۰٬۰۰۰ تومان، ربع سکه ۱۵۳٬۰۰۰ تومان و گرمی ۷۹٬۰۰۰ تومان معامله شد. نگاهی به قیمت‌های عرضه شده بانکی و مقایسه با بهای بازار از فاصله زیادی حکایت دارد که احتمالاً بهمنی نام آن را حباب بازار می‌گذارد. 

سکه تمام روز گذشته در بانک با قیمت ۵۳۰٬۴۰۰ تومان، نیم سکه ۲۵۴٬۸۰۰ تومان، ربع سکه ۱۲۶٬۸۸۰ تومان و سکه گرمی ۷۱٬۷۶۰ تومان معامله شد. در این بین این سوال مطرح می‌شود که آیا بانک مرکزی پیش از این‌ها هنگام صعود یک‌‌باره نرخ سکه در ماه‌های گذشته نمی‌توانست با ادامه روند فروش سکه از شکل‌گیری حباب جلوگیری کند؟ نقش واسطه‌ها در این بین تا چه حد است که بانک مرکزی برای ماه‌ها به فروش سکه با نرخ حبابی تن داده و ۱‌باره تصمیم می‌گیرد حبابی را که خود ایجاد کرده بترکاند. 

از طرفی در حراج بانک کارگشایی که معمولاً از شنبه تا چهارشنبه بسته‌های ۱۰۰ تایی سکه را می‌فروشد، قیمت‌ها در نهایت بسیار بالاتر از عرضه بانکی رقم خوردند. در حراج روز سه‌شنبه سکه با احتساب ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده ۵۲۶٬۰۰۰ تومان قیمت پایه خورد که در رقابت داغ بین خریداران تا ۵۹۵٬۰۰۰ تومان بالا رفت. در حراج روز چهارشنبه ۹ آذرماه نیز قیمت پایه از سوی شرکت‌کنندگان در حراج داغ شد و در ابتدای حراجی با احتساب ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۶۰۲٬۰۰۰ تومان خریداری شد که در ادامه تا ۶۱۳٬۰۰۰ تومان هم بالا رفت. این حراج با این قیمت حکایت از این دارد که خریداران بسته‌های ۱۰۰ تایی در روزهای آینده پایین‌تر از این عدد را نخواهند فروخت. 

تفاوت بیش از ۸۰٬۰۰۰ تومانی قیمت سکه در بانک و بازار شاید همان حبابی باشد که رییس‌کل بانک مرکزی از آن سخن می‌گوید؛ حبابی که مدتی خود بانک مرکزی با بالابردن قیمت‌ها آن را به نفع خود پوشش داد و این روزها با پایین آوردن قیمت سکه سود را به جیب دلالان و بازاریان می‌فرستد. 

انگار بازار سکه این روزها با حباب‌های مختلفی مواجه است که ترکاندن آن‌ها به عزمی جزم و تدبیری اقتصادی‌تر نیاز دارد تا دستور و فرمان و هیجان. گرچه قیمت سکه پس از وعده رییس بانک مرکزی از در هفته گذشته ۸۸٬۴۰۰ تومان کاهش یافت، اما بهای آن در بازار آزاد پس از یک کاهش مقطعی در روز آخر هفته (پنج‌شنبه) افزایش پیدا کرد و حدود ۲۰٬۰۰۰ تومان از زمان دستور رییس‌کل بالا تر رفت. 

به عبارت دیگر طی یک هفته بانک مرکزی قیمت رسمی را ۸۸٬۰۰۰ تومان کاهش داد و بازار ۲۰٬۰۰۰ تومان بالا برد و این یعنی ۱۰۰٬۰۰۰ تومان حباب. 

در روز پنج‌شنبه هر دلار آمریکا با ۱٬۳۵۰ تومان، یورو ۱٬۸۴۵ تومان و پوند ۲٬۱۴۸ تومان معامله شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین