کد خبر: ۱۴۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱
مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

در قبال تجاوز آمريكا به حريم هوايی‌مان كوتاه نمی‌آييم/ سفر جليلی به مسكو ارتباطی به پهپاد ندارد

رویه‌های جدید برای پیگیری مسایل ایرانیان مقیم انگلیس
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخباری مبنی بر این که آقای اوباما درخواست کرده است هواپیمای جاسوسی به آمریکا برگردد منتشر شده؛ گویی ایشان فراموش کرده است که به حریم هوایی ایران تجاوز شده،‌ عملیات جاسوسی صورت گرفته و مقررات بین‌المللی نقض شده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی واکنش ایران به اظهارات اوباما مبنی بر درخواست بازگرداندن هواپیمای بدون سرنشین از ایران با بیان این که اقدام آمریکا تجاوز در امور داخلی کشور ما است، خاطرنشان کرد: آنها این اظهارات را برای فرار به جلو و به جای عذرخواهی رسمی و پذیرش این تخلف و جرمی که مرتکب شده‌اند مطرح می‌کنند.

وی افزود: ایالات متحده‌ی آمریکا باید بداند اقدامی که در نقض حریم هوایی کشور ما انجام داده است، اقدامی است که می‌تواند صلح و امنیت جهانی را به خطر اندازد. آمریکا باید مسوولیت‌ها و تبعات این اقدام را بپذیرد.

مهمان‌پرست همچنین افزود: مقامات ایالات متحده آمریکا به کشور ما تجاوز آشکار داشته‌اند و عملیات جاسوسی انجام داده‌اند. پیگیری این مساله به صورت جدی در دستور کار ما است. آنها باید نسبت به این اقدام پاسخ‌گو باشند. ما در این مورد کوتاه نخواهیم آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: اگر کشوری قصد تجاوز به کشورمان را داشته باشد حتما با توانایی بالای نیروهای کشورمان پاسخ قاطعی را دریافت خواهد کرد. اینکه جناب آقای اوباما سعی می‌کنند به روی خود نیاورد که چه اتفاقی افتاده است و درخواست می‌کند هواپیما برگردد باید از ایشان سوال کنیم اگر همین اتفاق در مورد نقض حریم هوایی آمریکا رخ داده بود برخورد آنها همین بود، مسلم بدانند دوره عوض شده و ملت‌ها به هیچ وجه رفتار مستکبرانه را تحمل نخواهند کرد.

هیچ درخواستی مبنی بر استفاده از هوپیمای جاسوسی آمریکا از سوی کشوری مطرح نشده است

وی همچنین گفت: هیچ درخواستی در مورد این که کشوری از ایران درخواست کرده باشد که از این هوپیمای جاسوسی استفاده کند مطرح نشده است و اینها طراحی‌هایی از جانب بخشهای نظامی آمریکا است.
سفر جلیلی به مسکو هیچ ارتباطی به مساله هواپیمای جاسوسی آمریکا نداشته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت سفر جلیلی به روسیه و اینکه آیا در این سفر درباره هواپیمای بدون سرنشین نیز گفت‌وگویی انجام شده است، گفت: سفر آقای جلیلی به مسکو از سفرهایی است که میان مقامات کشورهای بزرگی مثل ایران و روسیه برای تبادل نظر و رایزنی درباره موضوعات مختلف دوجانبه انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به مساله‌ی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا نداشته است.

مهمان‌پرست همچنین در مورد درخواست انگلیس برای حافظ منافع قرار دادن یکی از کشورهای اروپایی در ایران نیز گفت: در این باره نکاتی به لحاظ حقوقی وجود دارد که باید بررسی شود. البته در دوره‌ای که روابط سیاسی میان دو کشور کاملاً قطع شود یا در یک دوره‌ای موقتاً روابط محدود شود می‌توان از روش دفتر حفاظت منافع برای برقراری ارتباط بین دو کشور استفاده کرد، اما جنبه‌های حقوقی و مسائل مختلفی در این باره مطرح است که ابتدا باید آنها روشن شود و تا زمانی که ابعاد مختلف این مساله و جنبه‌های مختلف حقوقی و حاشیه‌ای آن کاملاً مشخص نشود به هیچ‌وجه اتفاق جدیدی در این مورد رخ نخواهد داد.

طبق مقررات باید درخواست دفتر حاظ منافع مستقیماً به کشور پذیرنده اعلام شود

وی ادامه داد: طبق مقررات بین‌المللی اگر قرار باشد دفتر حفاظت منافعی تعریف شود مستقیما باید توسط کشوری که می‌خواهد این اقدام را انجام دهد، به کشور پذیرنده اعلام شود.

به رای مردم روسیه احترام می‌گذاریم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد موضع ایران درباره اعتراضات اخیر در روسیه پس از انتخابات دومای این کشور گفت: مردم در این انتخابات حضوری قابل توجه داشتند. رای و نظر مردم روسیه برای ما مهم است و به آنچه که انتخاب کرده باشند احترام می‌گذاریم. اینکه کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند که در همه مسائل داخلی کشورها دخالت کنند، پذیرفتنی نیست. ملت‌ها دخالت از موضع بالا را برنمی‌تابند، بهتر است آمریکایی‌ها و کشورهای غربی مشکلات داخلی خود را دنبال کنند و برای حل آنها راهی بیندیشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: ما به آنچه که مردم روسیه رای دادند و انتخاب کردند احترام می‌گذاریم.

تحت تعقیب قرار دادن دو مقام آمریکایی را به جدیت پیگیری می‌کنیم

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره اعلام دادستانی کل ایران نسبت به تحت تعقیب قرار دادن دو مقام آمریکایی و درخواست از اینترپل نیز گفت: دادستانی کل برای صدور حکم بازداشت دو نفر از مقامات ارشد آمریکایی که صراحتا کنگره آمریکا را تحریک به ترور یکی از فرماندهان نظامی کشورمان کرده‌اند، اقدام کرده است. این کار کاملاً جنبه‌ی حقوقی دارد و به جدیت پیگیری خواهد شد.

مهمان‌پرست تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد نسبت به فعالیت‌های تروریستی چنین تحریکی را انجام دهد و به خود اجازه دهد نسبت به از بین بردن افرادی که در هر کشوری جایگاه مشخص دارند، چنین تصمیمی بگیرد. آمریکایی‌ها به حمایت از تروریسم عادت دارند. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی صراحتاً مقامات دیگر را در لیست ترور خود قرار می‌دهند و آمریکایی‌ها نیز از آن حمایت می‌کنند تصور کردند می‌توانند این کار را در مورد فرماندها نظامی ما نیز انجام دهند، این موضوع حتماً پیگیری خواهد شد و پلیس بین‌الملل (اینترپل) موظف به بازداشت و دستگیری آنها خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه آیا دستگاه دیپلماسی می‌تواند اقداماتی خارج از آنچه که در مورد هواپیمای بدون سرنشین و اقدامات اخیر انگلیس درباره اخراج دیپلمات‌های ایران انجام داد، صورت دهد؟ گفت: به دلیل اقدامات خصومت‌آمیز دولت انگلیس علیه مردم ما، مجلس مصوبه‌ای در این مورد داشت. ملت ما نمی‌تواند این رفتار خصومت‌آمیز را از ذهن خود پاک کند. در آخرین اقدامی که دولت انگلیس انجام داد و تحریم یک‌جانبه‌ای را نسبت به بانک مرکزی صورت داد که معلوم بود اقدامی نمایشی و سیاسی است - زیرا ما همکاری بانکی نداشتیم و روابط تجاری‌مان در پایین‌ترین سطح خود بود - اما دولت انگلیس احساس کرد می‌تواند با این اقدام سایر کشورها را برای فشار آوردن به ملت ما تحریک کند، آن هم به خاطر اینکه ملت ما می‌خواهد از حقوق خود دفاع کند، این رفتار بسیار نسنجیده بود و ملت ما را عصبانی کرد.

مقامات انگلیس از اخراج سفیرشان احساس تحقیر کردند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به مصوبه نمایندگان در مورد کاهش روابط با انگلیس گفت: آنها نظرات کارشناسی دستگاه سیاست خارجی را نیز دریافت کردند و این کار انجام شد و به نظر می‌آید مقامات انگلیس از اینکه سفیرشان اخراج شود احساس تحقیر کردند و به دنبال برنامه‌های واکنشی بودند که پس از اینکه تعدادی از دانشجویان با مجوز قانونی برای تجمع جلوی سفارت انگلیس حاضر شدند آنها دوست داشتند اتفاقی بیفتد تا نسبت به آن بهانه‌ای به دست آورند و مساله‌ی اخراج سفیرشان را تحت‌الشعاع قرار دهند.

مهمان‌پرست ادامه داد: تعدادی از افراد به دلیل عصبانیتی که از رفتار انگلیس داشتند وارد سفارت شدند و ما نیز اعلام کردیم این اقدام از نظر ما قابل قبول نیست و متعهد به مقررات بین‌المللی هستیم و حفاظت از جان دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را وظیفه خود می‌دانیم. همان زمان موضع کاملا روشن و شفاف ما اعلام شد.

واکنش قاطع‌تر در قبال رابطه با انگلیس بر اساس تصمیم مجلس با رایزنی سایر دستگاه‌هاست

وی افزود: ممکن است تعدادی از افراد به دلیل رفتارهای بسیار زننده‌ای که دولت انگلیس در طول تاریخ بر علیه ملت داشته است، راضی به کاهش روابط نباشند و فکر کنند باید این رابطه محدودتر و یا قطع شود. سخن ما این است که ما یک کشور قانونمند هستیم و حتی اگر بخشی از مردم ما چنین نظری دارند باید تابع نظرات اکثریت ملت باشند. نمایندگان مجلس نمایندگان کل ملت هستند و وقتی تصمیم می‌گیرند همه باید تابع آن باشند و آن را اجرا کنند، اگر دوستانی هم انتقاد دارند که باید واکنشی قاطع‌تر داشت، بهتر است آن را با مجلس در میان بگذارند. اگر نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که باید اقدامی شدیدتر دنبال شود حتما با رایزنی‌های سیاسی با وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: ما به دوستان عزیزمان توصیه می‌کنیم که توجه داشته باشند شرایط سیاسی به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها و متحدین غربی آنها دچار شکست‌های سیاسی فاحشی شده‌اند. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا موج بیداری اسلامی فشارهای فزآینده‌ای برای آنها ایجاد کرده است. آنها توسط ملت‌های منطقه مجبور به خروج از این منطقه‌ی حساس شدند بنابراین هر اقدامی را انجام خواهند داد تا صورت مساله را عوض کنند و موضوع را تبدیل به مساله‌ی جدیدی مانند موضوع ایران‌هراسی کنند.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند اعلام کنند ایران به مقررات و قوانین بین‌المللی پایبند نیست و بتوانند سناریوهایی را که در این رابطه طراحی کرده‌اند، به کشورمان نسبت دهند تا از موج فشارهای مردمی در منطقه فرار کنند.

هر کشوری بخواهد منافع ملت ما را خدشه‌دار کند پاسخ محکم و قاطعی دریافت خواهد کرد

دستیار ویژه وزیر خارجه تاکید کرد: ملت ما باهوش و قانونمند است و به هیچ کس اجازه نخواهد داد که در رابطه با منافع ملی ما تعدی داشته باشند. هر کشوری بخواهد منافع ملت ما را خدشه‌دار کند پاسخ محکم و قاطعی دریافت خواهد کرد؛ اما این پاسخ از طریق مراجع قانونی و به صورت سنجیده داده خواهد شد و ملت ما و بخش‌هایی از جوانان عزیز ما که از بعضی رفتارهای کشورهای غربی ناراحت هستند احساسات خود را کنترل کنند.

نسبت به آینده روابط با مصر بسیار خوشبین هستیم

مهمان‌پرست همچنین در مورد ارزیابی‌اش از مصر جدید در خاورمیانه و مناسبات آن با ایران گفت: مصر به عنوان یکی از اولین کشورهایی بود که در موج بیداری اسلامی متحول شد و تغییرات جدی در تحولات منطقه‌ای ایفا کرد. این مساله قابل تامل است و حتما می‌تواند این تحول به نفع منطقه باشد و کشورهای منطقه از این فرصت‌ها باید برای همبستگی بیشتر و افزایش همکاری‌ها بهره ببرند.

وی گفت: از اینکه مردم مصر پس از سالیان سال از قید حاکمیت دیکتاتوری مانند حسنی مبارک رها شدند و سیاست‌های جریان آمریکایی ـ صهیونیستی دیگر نمی‌تواند در مصر مردم آن کشور را تحت فشار قرار دهد، خوشحالیم. امیدواریم این موج استقلال‌خواهی که در مصر آغاز شده به شکل کامل پیاده شود و دولت‌های مردمی شکل گیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: وجود دولت مردمی می‌تواند مشترکات فراوان بین دو کشور را افزایش دهد. نسبت به آینده روابط بسیار خوشبین هستیم. دو ملت ایران و مصر به یکدیگر علاقه دارند و با یافتن زمینه‌های این حکومت مردمی در مصر حتما روابط دو کشور بسیار خوب و درخشان خواهد بود.

یکی از خبرنگاران پرسید آیا این احتمال وجود دارد که ایران هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را به روسیه و چین ارسال کند که مهمان‌پرست گفت: تاکید می‌کنم مهار کردن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی که از تکنولوژی فوق‌العاده پیچیده‌ای برخوردار است توسط مقامات نظامی ما به قدری برای مقامات آمریکایی سنگین و تحقیرآمیز بود که به دنبال ایجاد فضاهای جدید و مصنوعی هستند تا این مساله را تحت‌الشعاع قرار دهند. بحث‌های زیادی را مقامات غربی دامن می‌زنند که موضوع اصلی فراموش شود.

مهمان‌پرست توضیح داد: بحث اینکه کشوری درخواست کرده باشد تا از اطلاعات هواپیمای جاسوسی استفاده کنیم به هیچ وجه مطرح نبوده، هیچ درخواستی مطرح نشده، اگر اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود را بررسی کنید خواهید دید منابع اصلی آنها به آمریکایی‌ها و یا بولتن‌های وزارت دفاع آمریکا برمی‌گردد، این طراحی است تا اوج شکست تاریخی خود را تحت‌الشعاع مسائل دیگری قرار دهند. آنها باید بپذیرند که در این مساله تحقیر شدند و ابهت آنها شکسته شده است و این را ملت‌ها به خوبی دریافت کردند.

رویه‌های جدیدی برای پیگیری مسایل ایرانیان مقیم انگلیس در دستور کار داریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد وضعیت پرونده نصرت‌الله تاجیک تبعه ایرانی که در انگلیس بازداشت است و پیگیری امور کنسولی ایرانیان مقیم انگلیس نیز گفت: ما به دنبال این هستیم که با راهکارهای مختلفی که دنبال کردیم به هیج وجه صدمه‌ای به حقوق کنسولی اتباع ایرانی وارد نشود، بلافاصله ستادی تشکیل شد، شماره تلفن‌هایی را اعلام کردیم که همه ایرانیان مقیم انگلیس و یا افرادی که به نحوی با این کشور کار دارند به راحتی بتوانند از طریق این ستاد فعالیت‌هایشان را دنبال کنند. رویه‌های جدیدی نیز در دستور کار است تا به پیگیری مسائل کاری آنها سرعت بخشیده شود.

وی ادامه داد: در حال پیگیری مصوباتی در این زمینه هستیم تا کار با سرعت بیشتری دنبال شود. برخی از ایرانیان ما که باید مسائل کنسولی خود را به صورت حضوری حل کنند از طریق کشورهای همسایه‌ی انگلیس می‌توانند آن را دنبال کنند و به اطلاع آنها خواهیم رساند.

نباید حوادث اتفاق افتاده بین تهران و لندن بر پرونده تاجیک اثر بگذارد
انتظار داریم مقامات دولت انگلیس بلافاصله نسبت به آزادی تاجیک اقدام کنند


مهمان‌پرست در مورد مساله پرونده تاجیک نیز گفت: نباید حوادث اتفاق افتاده بین تهران و لندن بر پرونده آقای تاجیک اثر بگذارد. موضوع آقای تاجیک مساله‌ای سیاسی و تله‌گذاری مقامات آمریکایی است. آنها می‌خواهند به ملت ما فشار وارد کنند. از هرگونه اتهام بی‌اساسی فروگذار نمی‌کنند و سعی می‌کنند کشورهای دیگر را با خود همراه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: انتظار داریم مقامات دولت انگلیس بلافاصله نسبت به آزادی آقای تاجیک اقدام کنند و رفتار دیگری را از خود نشان ندهند تا ذهنیت ملت ما نسبت به انگلیس از گذشته تاریک‌تر شود.

وی همچنین در مورد پیگیری مسائل مربوط به تدوین رژیم حقوقی دریای خزر نیز گفت: حدود ۷۰ درصد از این رژیم به توافق پنج کشور ساحلی رسیده است که البته ما انتظار داریم بر سرعت این کار افزوده شود و هر چه زودتر این رژیم تدوین شود. تدوین آن به نفع پنج کشور ساحلی خواهد بود.

مهمان‌پرست در مورد کشف منابع جدید گاز در نزدیکی سواحل ایران نیز گفت: این بحثی است که به کشور ما ارتباط دارد و خارج از بحث‌هایی است که ممکن است به رژیم حقوقی دریای خزر ارتباطی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در مورد رویه‌های جدید برای پیگیری امور کنسولی ایرانیان در انگلیس و اینکه کدام کشور همسایه انگلیس قرار است این موضوع را انجام دهد نیز گفت: بسیاری از خدمات کنسولی که ایرانیان به آن نیاز دارند با تدابیری که اندیشیده شده نیازی به حضور افراد ندارد و می‌تواند از طریق تماس و ارتباط با ستادی که در وزارت خارجه تشکیل شده مسائل کنسولی خود را دنبال کنند و نیازهایشان را برطرف کنند. در مواردی که نیاز به حضور افراد باشد بستگی به این دارد که آنها در کدام بخش از خاک انگلیس حضور داشته باشند و برای آنها به چه شکل راحت باشند که نیازهایشان را برطرف کنند. تلاش ما این است که کمترین خدشه به خدمات کنسولی به ایرانیان عزیز وجود دارد.

همه امکانات برای دسترسی به آخرین اطلاعات درباره امام موسی صدربه کار گرفته شده است

وی همچنین در مورد آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه نسبت به روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر نیز گفت: گروه‌های مختلفی از ایران، لبنان و خانواده ایشان به لیبی سفر کردند. سفارت ما نیز به صورت جدی پیگیر این مساله است. این موضوع در سفر آقای صالحی یکی از موضوعات با اولویت اصلی مذاکرات بود. مسئولین شورای انتقالی و دولت موقت لیبی تعهد کردند که کمیته ویژه‌ای را برای این کار تشکیل دهند و تلاش می‌کنند تا اطلاعاتی در این زمینه به دست آورند. همه‌ی امکانات موجود برای دسترسی به آخرین اطلاعات نسبت به امام موسی صدر و همراهان وی در لیبی به کار گرفته شده است. امیدواریم بتوانیم سریعتر اطلاعاتی دقیق و قابل اعتمادی را به دست آوریم.

سفر مصلحی به عربستان دستاوردهای مفیدی را برای ایران و عربستان و منطقه داشته است

یکی از خبرنگاران گفت خبرگزاری رسمی عربستان اخباری در مورد سفر وزیر اطلاعات به ریاض و ملاقاتش با ولیعهد عربستان منتشر کرده بود، دستور این سفر چه بوده است؟ که مهمان‌پرست گفت: دو کشور ایران و عربستان از کشورهای مهم منطقه هستند که در جهان اسلام نیز نقش و تاثیر بسزایی دارند. وجود این تماس‌ها و تبادل نظرها و رایزنی‌ها به رفع سوء‌تفاهم‌ها کمک می‌کند و از طریق آن به موضوعات سیاسی و امنیتی دوجانبه می‌پردازیم. این سفر و مذاکرات نتایج و دستاوردهای مفیدی را برای ایران و عربستان و منطقه‌ی ما داشته است. منطقه ما شرایط حساسی را طی می‌کند، کشورهای سلطه‌گر فرامنطقه‌ای به منافع کشورهای منطقه چشم دوخته‌اند، باید با هوش و درایت و رایزنی و تبادل نظر اجازه ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه را ندهیم و با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد سوء تفاهمات را برطرف کنیم و همبستگی میان کشورهای منطقه را افزایش دهیم.

این قدر درباره ایران، گزینه‌ها را روی میز گذاشته‌اند که میز خسته شده است

وی تاکید کرد: ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه تنها به نفع رژیم صهیونیستی و حامیان آن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است تمام گزینه‌ها در مورد ایران روی میز است، گفت: دیگر این قدر گزینه‌ها را روی میز گذاشته‌اند که میز خسته شده است. آنچه که در حال وقوع است این است که تحولات بین‌المللی و منطقه به نفع کشورهای مستقل و آزاده دنیا پیش می‌رود، هر چه جلوتر می‌رویم به حرکت‌های بزرگ مردمی در جهت دسترسی به استقلال واقعی‌شان نزدیک می‌شویم. تعداد کشورهای مستقل منطقه و دنیا در حال افزایش داشت. در کنار این تحول بزرگ تاریخی، کشورهای غربی در حال ضعیف شدن و دست و پنجه نرم کردن با بحران‌های مختلف داخلی‌شان هستند. اینگونه اظهارنظرها صرفا در فضای جنگ تبلیغاتی و روانی صورت می‌گیرد و نشان دهنده وجود بحران‌های جدی در این کشورها است.

مهمان‌پرست ادامه داد: هنوز آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند اعتراضات معروف به ۹۹ درصدی مردم را پاسخ‌گو باشند و بحران‌های اجتماعی خود را برطرف کنند. در کشورهای اروپایی مشکلات بسیار جدی است. ایجاد فضای نامناسب علیه ملتی که می‌خواهد به حقوق مسلم خود برسد دیگر به نتیجه نخواهد رسید. ملت ما با اقتدار به راه خود ادامه می‌دهد و به هیچ وجه از حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی تصریح کرد: بهتر است دیگر از اینگونه واژه‌ها مانند اینکه همه گزینه‌ها روی میز است استفاده نکنند. ملت‌ها با شنیدن این حرف‌ها احساس می‌کنند طرف مقابل از موضع ضعف این سخنان را مطرح می‌کند.

تغییرات در ساختار وزارت خارجه نشان دهنده عزم جدی برای همراهی با بخش‌های اقتصادی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای مقامات ایرانی در مورد صادرات انرژی به کشورهای دیگر و توجه به دیپلماسی انرژی در وزارت خارجه گفت: تغییرات در ساختار وزارت خارجه نشان دهنده عزم جدی دستگاه سیاست خارجی برای همراهی کردن با بخش‌های اقتصادی کشور به ویژه وزارت نفت است و همه‌ی نمایندگی‌های ما در این جهت آمادگی کامل دارند هر نوع طرح و برنامه‌ای که در وزارت نفت دنبال شود زمینه‌های آن برای توسعه روابط با کشورها و بهره‌مند شدن از فعالیت‌های اقتصادی فراهم است.

روابط ایران و آذربایجان باید در بالاترین سطح گسترش یابد

از اقدام نامناسب آذربایجان درمورد نماینده صدا و سیما تعجب کردیم
یکی دیگر از خبرنگاران پرسید با توجه به سفر اخیر یکی از مقامات جمهوری آذربایجان به تهران و گفت‌وگو درباره گسترش همکاری‌های رسانه‌ای متاسفانه شاهد اخراج مدیر دفتر صدا و سیما در باکو بوده‌ایم، واکنش ایران به این موضوع چیست؟ که مهمان‌پرست گفت: روابط ایران و آذربایجان باید در بالاترین سطح گسترش یابد. برای معرفی این ظرفیت‌ها نقش رسانه‌ها بسیار تعیین کننده است، ما هم از این موضوع تعجب کردیم که چطور در فاصله کوتاهی پس از صحبت‌هایی که انجام شد اقدام نامناسبی در مورد نماینده صدا و سیما در آذربایجان رخ داد. ما این مساله را دنبال می‌کنیم حتما باید به جای محدود کردن اقدامات رسانه‌ای، به دنبال افزایش همکاری‌ها و یافتن ظرفیت‌های جدید باشیم. امیدوارم با مذاکراتی که صورت می‌گیرد مقامات آذربایجان فضای مناسب را برای حضور فعال رسانه‌های ما فراهم کنند.

حضور ایران در کنفرانس بن بسیار موثر بود

مهمان‌پرست همچنین با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به آلمان و حضور در کنفرانس بن گفت: حضور ایران در این اجلاس بسیار موثر بود به ویژه در مورد مسائلی که برای حل مشکلات افغانستان به تصویب رسید، هیات ایرانی بسیار فعال بود و اجازه نداد نکاتی که به نفع افغانستان و منطقه نبود در مصوبات پایانی درج شود و هم موضوعاتی که مفید بود و باید درج می‌شد با فعالیت هیات دیپلماتیک ما در آنجا اضافه شد.

وی گفت: باید نقش کشورهای منطقه‌یی جدی گرفته شود و سایر کشورهای منطقه‌یی که علاقه‌مند به حضور مثبت برای بازسازی افغانستان هستند می‌توانند از طریق کشورهای منطقه و با همکاری‌های سه جانبه یا چند جانبه به فعالیت‌های خود بپردازند. امیدواریم نتایج اینگونه اجلاس‌ها و رایزنی‌ها وضعیت بهتری را در منطقه ایجاد کند. خروج نیروهای آمریکایی و ناتو موضوعی است که مورد تایید همه قرار گرفته است. ما مخالفت قاطع خود را با پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان اعلام کردیم و معتقدیم هرگونه حضور نظامی و امنیتی آمریکا و وجود پایگاه‌های آن‌ها می‌تواند وضعیت امنیت منطقه را به خطر اندازد و نسبت به آن عکس‌العمل نشان خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد نشت نفت در دریای خزر گفت: اخباری در این مورد منتشر شد که نشت نفت از حوزه‌های نفتی قزاقستان انجام شده است البته بلافاصله برای پاکسازی این منطقه اقدام شد. همکاری‌های زیست محیطی یکی از مهمترین موضوعاتی است که بین کشورهای ساحلی خزر مورد توجه است.

اقدام ژاپن و کره در اعمال تحریم علیه ایران با پاسخ مناسب همراه خواهد بود

وی در پاسخ به این پرسش که ژاپن اعلام کرده است تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد، پاسخ ایران به این موضوع چیست؟ گفت: برخی از کشورها مانند ژاپن و کره تحت فشار کشورهای غربی و آمریکایی اعلام کردند تحریم‌هایی را در دستور کار خواهند گذاشت. ما به آنها اعلام کردیم روابط تاریخی، صمیمانه و خوبی با این کشورها داریم. اگر اقدامی را انجام دهند که روابط خوب دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد یا همکاری‌های اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار دهد باید توجه کنند که حتما پاسخ مناسب و لازم را خواهیم داد و آنها باید بدانند کشورهایی که این فشارها را به آنها وارد می‌کنند فقط به دنبال منافع خودشان هستند و اهداف سیاسی‌شان را دنبال می‌کنند و منافع کشورهای منطقه و آِسیایی برای آنها کمترین ارزشی ندارد.

اقدام آمریکا در راه‌اندازی سفارت مجازی نقض مقررات بین‌المللی است
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری در مورد راه‌اندازی سفارت مجازی در تهران و فیلتر شدن سایت این سفارت گفت: اگر مقامات آمریکایی واقعا فکر می‌کنند با این اقدام قصد راه‌اندازی سفارتی را به صورت مجازی دارند باید توجه کنند هرگونه ایجاد روابط سیاسی و کنسولی با تعاریف بین‌الملل باید با توافق کشور مقابل صورت گیرد بنابراین اقدام یک‌جانبه، نقض مقررات بین‌المللی است و به شدت محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان توضیح داد: موضوع دیگر این است که این اقدام وقتی به صورت یکطرفه صورت می‌گیرد مداخله در وضعیت داخلی ایران محسوب می‌شود و حتما تخلفی است که پاسخ محکمی دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: وقتی رابطه سیاسی و کنسولی میان دو کشور نداریم به همین دلیل دفتر حافظت منافع تعریف شده است. اگر آمریکایی‌ها قصد دارند رویه خود را تغییر دهند به معنی این است که دیگر به دفتر حفاظت منافع در ایران نیازی ندارند که باید تکلیف این موضوع به لحاظ حقوقی مشخص شود.

آمریکایی‌ها اگر واقعا از رفتار گذشته‌شان پشیمان شده‌اند باید عذرخواهی رسمی کنند

مهمان‌پرست افزد: آمریکایی‌ها نشان دادند که از نداشتن رابطه با ایران بسیار پشیمان هستند. آنها بسیار تلاش می‌کنند تا با اشکال مختلف بتوانند رابطه‌ای را با کشور ما برقرار کنند و قصد آنها از ایجاد این رابطه، ضربه زدن به منافع و کشور ما است. آنها فکر می‌کنند حوادثی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد و یا مناسبت‌هایی مانند انتخابات با اینگونه رفتارها در آن خدشه‌ای وارد می‌کنند و یا به اختلافات و تنش‌ها دامن بزنند. آنها باید بدانند نظر ملت ما در مورد سیاست‌های خصمانه آمریکا کاملا روشن است، اگر واقعا از رفتار گذشته‌شان پشیمان شده‌اند و فکر می‌کنند به این رابطه نیاز دارند راه آن این مداخلات غیرقانونی نیست. آمریکایی‌ها باید عذرخواهی رسمی کنند و بپذیرند که در طول تاریخ روابط‌شان با ما دچار چه جنایت‌هایی شده‌اند، رفتار خود را تغییر دهند و در آن زمان ملت ما راجع به آمریکا و برقراری هر رابطه‌ای تصمیم خواهد گرفت.

روابط دوجانبه ایران و انگلیس نباید روابط ما و سایر کشورها را خدشه‌دار کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه با خروج سفیر انگلیس از تهران، تعدادی از کشورهای اروپایی سفرای خود را فرا خواندند، سفیر ایتالیا به تهران بازگشته است اما سفرای دیگر هنوز برنگشته‌اند، آیا درباره بازگشت آنها اطلاعاتی دارید؟ گفت: روابط دوجانبه ایران و انگلیس نباید روابط ما و سایر کشورها را خدشه‌دار کند. کشورهای دیگر اروپایی گاهی ممکن است تحت فشارهای سیاسی رفتاری انجام دهند که منافع خودشان به خطر بیفتد. رابطه هر کشوری با ملت بزرگی مانند ایران حتما منافع دوجانبه را تامین خواهد کرد. نقش کشور ما در منطقه و تاثیرگذاری آن در تعاملات منطقه از نظر هیچ کدام از این کشورها پوشیده نیست. بهتر است کشورهای دیگر اروپایی به منافع خودشان و روابط دوجانبه با دقت توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه انگلیس و آمریکا رویه جداگانه‌ای در تاریخ ملت ما از خود به جای گذاشته‌اند، گفت: ذهنیت بسیار منفی از رفتار آنها در بین مردم ما وجود دارد که فقط محدود به این دو کشور است. وقتی رابطه آمریکا با ایران قطع می‌شود مقامات انگلیس خوشحالند که با حضور در کشور ما می‌توانند رقابتی با آمریکا داشته باشند و وقتی انگلیس به شکلی با مصوبه مجلس رابطه‌اش با ایران محدود می‌شود بلافاصله آمریکا بحث سفارت مجازی را دنبال می‌کند که رقابت با انگلیس را جبران کنند و وقتی هر دوی‌شان در ایران نیستند نگرانند که سایر کشورهای اروپایی در ایران حضور داشته باشند.

کشورهای اروپایی فریب اقدامات سیاسی آمریکا و انگلیس را نخورند
مهمان‌پرست تاکید کرد: فریب اقدامات سیاسی آمریکا و انگلیس را نباید خورد. کشورهای اروپایی می‌توانند با کشور ما روابط بسیار خوبی داشته باشند و منافع‌شان را دنبال کنند با توجه به بحران‌هایی که در کشورهای اروپایی وجود دارد به رابطه خوب با ایران نیاز دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین