کد خبر: ۱۴۲۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴

انقلاب تونس یکساله شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در چنین روزی دیکتاتور تونس در برابر طوفان خشم مردم این کشور تسلیم شد و به عربستان سعودی گریخت. نخستین جرقه "انقلاب" با خودسوزی "محمد البوعزیزی" در شهر "سیدی بوزید" آغاز شد و به حیات دیکتاتور 23 ساله "زین العابدین بن علی" پایان داد. 

تظاهرات‌کنندگان تونسی در خیابان "حبیب بورقیبه" که سال گذشته شاهد بزرگنرین و گسترده‌ترین اعتراض‌ها به دیکتاتوری زین العابدین بن علی، دیکتاتور فراری تونس بود، تجمع و تظاهرات کردند.

تظاهرات کنندگان تونسی دست‌نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که بر آنها شعارهایی همچون "کار، آزادی، کرامت" و "به خون شهدا وفادار هستیم" و "انقلاب آزادگان برای تکمیل اهداف انقلاب" و "داشتن یک شغل حق است" نوشته شده بود.

نخستین جرقه "انقلاب" با خودسوزی "محمد البوعزیزی" در شهر "سیدی بوزید" آغاز شد و موجب سرنگونی دیکتاتوری 23 ساله "زین العابدین بن علی" در این کشور شد.

منطقه سیدی بوزید از جمله مناطق محروم تونس بود که سال‌ها رنگ آسایش و رفاه را به خود ندیده بود تا نمونه عینی و زنده محرومیت‌ها در تونس باشد و با خودسوزی یک جوان فروشنده، انقلابی بزرگ در تاریخ تونس رقم خورد.

سیدی بوزید رقم زننده انقلابی بود که آتش آن به سرعت سراسر کشور تونس را فراگرفت تا طومار دیکتاتوری 23 ساله زین العابدین بن علی را در تونس در هم بپیچد و او را وادار به فرار از کشور کند.

سیدی بوزید در واقع انقلاب بر علیه رژیمی بود که خودکامگی و فساد در آن به حدی رسیده بود که یک خرده فروش با خود سوزی خود انقلابی بزرگ تونس را رقم زد.

انقلاب تونس نقطه آغاز خیزش عربی و بیداری اسلامی در میان کشورهای عربی به شمار می‌آید و شهر "سیدی بوزید" در اولین سالگرد پیروزی انقلاب تونس میزبان شماری از شخصیت‌های ملی، حقوقی و بین المللی بود تا طی آن سرنگونی رژیم دیکتاتور بن علی گرامی داشته شود.

"منصف المرزوقی"، رئیس جمهور موقت تونس و رئیس و اعضای شورای ملی موسسان از جمله شخصیت‌های ملی مشارکت کننده در مراسم سالگرد انقلاب تونس بودند.

مرزوقی در سخنانی که به مناسبت اولین سالگرد پیروزی انقلاب تونس ایراد کرد، تاکید نمود که حکومت و همه مردم تونس موظف هستند، علاوه بر قدردانی معنوی از این مناطق به حاشیه رانده شده از نظر اقتصادی و معنوی اعتبار و جایگاه واقعی این مناطق را به آنها باز گردانند.

اما برخی از شهروندان و جوانان شهر سیدی بوزید، سخنان مرزوقی را کافی ندانسته و خواستار اتخاذ تدابیر عملی بیشتر برای حل مشکلات کشور شدند؛ جوانان تونسی خواهان جایگاه شایسته‌ای در جامعه تونس هستند.

المرزوقی در سخنرانی خود به مناسبت اولین سالگرد فرار زین‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور و پیروزی انقلاب مردم تونس در 14 ژانویه 2011 خواستار زمان بیشتری برای حل ‌و فصل مشکلات موجود در کشور شد و گفت: مردم تونس 50 سال از دیکتاتوری رنج برد و هم‌اکنون تمام مشکلاتی که زمانی پنهان و مخفی شده بودند، سرباز زده و خود را نمایان کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری موقت تونس افزود: در واقع تونس هم‌اکنون با یک سونامی واقعی از مشکلات روبه‌روست و کشور هم‌اکنون تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده و در این شرایط تنها از تونسی‌ها می‌خواهم که به ما فرصت دهند تا کار خود را انجام دهیم.

وی در مورد هم‌پیمانی حزبش با اسلام‌گراهای حزب جنبش النهضة که دارای اکثریت پارلمانی در مجلس ملی موسسان تونس هستند، گفت: ما چاره دیگری نداشتیم، بزرگ‌ترین انتقادهای وارده به من این است که چرا با جناح محافظه‌کار اسلام‌گرا متحد شده‌ام و من می‌گویم اگر این کار را نمی‌کردم،‌ مجبور بودم با آنها رو در ‌رو ‌شوم.

المرزوقی افزود: کسانی‌ که تصور می‌کنند، تونس به دست اسلام‌گراها افتاده، در اشتباهند و این تنها یک دیدگاه جانبدارانه بوده و دیدگاه درستی نیست.

المنصف المرزوقی تاکید کرد که ما تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهیم تا تونس در مسیر درست باقی بماند و در مسیر دموکراتیک که در آن حقوق بشر مورد احترام قرار گیرد، حرکت کند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه المنار،از سوی دیگر یک منبع آگاه در وزارت دادگستری تونس اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور امروز (شنبه) و همزمان با اولین سالگرد پیروزی انقلاب تونس یک هزار زندانی تونسی را مورد عفو عمومی قرار داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین