کد خبر: ۱۴۴۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹

دیدگاه‌های متناقض نامزد‌های جمهوریخواه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موضوع تنش میان ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر از مسئله هسته‌ای و برگزاری رزمایش نظامی در خلیج فارس گرفته تا اعمال تحریم‌های یکجانبه و ترور دانشمندان هسته‌ای، یکی از مسائلی بود که نامزد‌های جمهوری‌خواه مواضع مختلفی اتخاذ کردند. 

در حالی که کمتر از یک سال به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2012 باقی مانده نامزد‌های جمهوری خواه برای تعیین نامزد نهایی خود جهت رقابت با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در تلاش هستند.

از بین 7 نامزد اولیه جمهوری‌خواه که در آنها یک زن هم دیده می‌شد تنها 4 نامزد به نام‌های "نیوت گینگریچ" رئیس سابق مجلس نمایندگان، "میت رامنی" فرماندار سابق ایالت ماساچوست، "ران پال" سیزده دوره نماینده ایالت تگزاس در کنگره و "ریک سنتروم" نماینده سابق سنای آمریکا باقی مانده اند.

در حالی که بحران، رکود اقتصادی و مشکلات بیکاری روبه رشد در آمریکا موجب شده تا شعار‌های تبلیغاتی و مناظره‌های تلویزیونی این افراد پیش از برگزاری انتخابات درون‌حزبی بیشتر بر پایه سیاست داخلی و حل مشکلات داخلی به ویژه بیکاری متمرکز شود اما گه‌گاهی موضع‌گیری‌های آنها پیرامون مسائل سیاست‌خارجی در کانون توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

موضوع تنش میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر از مسئله هسته‌ای و برگزاری رزمایش نظامی در خلیج فارس گرفته تا اعمال تحریم‌های یکجانبه و ترور دانشمندان هسته‌ای، یکی از مسائلی بود که نامزد‌های جمهوری‌خواه در بعد سیاست خارجی دیدگاه‌ها و مواضع مختلف و گاها متضادی را اتخاذ کردند.

به نظر می‌رسد از بین 4 نامزد جمهوری‌خواه، "ران پاول" اگرچه انتقاد‌هایی را به سیاست‌های اوباما وارد کرده اما در مساله ایران همچنان معتقد به مذاکره، دیپلماسی و حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای است و به صراحت اعلام کرده آمریکا تاکنون هیچ مدرک و شواهدی دال بر نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران ارائه نکرده است.

*ران پال: ایران بمب هسته‌ای ندارد/ آمریکا از حمله به ایران بپرهیزد

"ران پال" در گفتگویی با شبکه تلویزیونی در سی‌بی‌اس اعلام کرد بزرگترین خطر برای ما برخورد افراطی با پرونده هسته‌ای ایران است. ایران بمب ندارد چون هیچ سندی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین واکنش افراطی و سخن گفتن از حمله به ایران، بسیار خطرناک است.

ران پل در ادامه سخنان خود گفت سیاست خارجی آمریکا ممکن است به افزایش خشم آمریکایی‌های مخالف جنگ و دیگر کشورهای صلح جو منجر شود و تبعات وخیمی برای ایران داشته باشد.

این در حالی است که نامزد‌های دیگر جمهوری‌خواه همانطور که انتظار می‌رفت مطابق با سیاست‌های افراطی و جنگ‌طالبانه حزب خود، گزینه نظامی و حمایت از تروریسم دولتی در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران را مناسب‌تر از مذاکره و دیپلماسی دانسته‌اند.

*ریک سنتروم: ترور دانشمندان هسته ای ایران کار جالبی است!

"ریک سنتروم" سناتور جمهوری‌خواه در کمپین خود در "پارولینای جنوبی" بار دیگر بر تعهدات ایالات متحده در قبال امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد و در اظهاراتی که بیانگر نقش واشنگتن در تروریسم بین المللی بود از طرح ترور دانشمندان هسته ای ایران استقبال کرد.

سنتروم در اینباره گفت: در مواقعی شاهد بودیم دانشمندان ایرانی که روی برنامه هسته‌ای این کشور کار می‌کردند کشته شدند؛ صادقانه بگویم که این موضوع بسیار کار جالبی است.

وی افزود: فکر می‌کنم باید پیامی شفاف به دانشمندان روسیه، کره شمالی و ایران بدهیم که اگر بخواهند به برنامه ایران جهت دستیابی به بمب کمک کنند، در امان نخواهند بود.

*نیوت گینگریچ: به عنوان آخرین چاره پالایشگاه‌های نفت ایران را بمباران کنید

نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان امریکا نیز در اظهاراتی مشابه تأکید کرد: «عملیات محرمانه علیه برنامه هسته‌ای ایران از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور باید افزایش یابد».

وی علاوه بر تأکید بر ترور دانشمندان هسته‌ای ایران گفت که ما باید بطور جدی درباره نحوه تغییر رژیم و نه فقط حمله کردن به آن سخن بگوییم.

گینگریچ همچنین در یک مناظره انتخاباتی در واشنگتن از حزب جمهوری‌خواه این کشور خواستار اقدام نظامی علیه پالایشگاه‌های ایران به منظور توقف برنامه صلح آمیز هسته‌ای این کشور شد و گفت که آمریکا باید به عنوان "آخرین چاره" پالایشگاه‌های ایران را بمباران کند.

وی در ادامه مدعی شد آمریکا می‌تواند "ظرف یک سال با قطع صادرات بنزین به ایران و نابود کردن تنها پالایشگاه این کشور، ایران را شکست دهد."

*میت رامنی: آمریکا با حمله نظامی به ایران قابلیت‌های خود را نشان دهد

"میت رامنی" فرماندار سابق ایالت ماساچوست نیز با انتقاد از سیاست اوباما در قبال ایران گفت که "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا نتوانسته رویکردی قاطع را در قبال ایران اتخاذ کند.

وی در ادامه رویکرد خصمانه خود علیه ایران تاکید کرد که در صورت پیروزی درانتخابات برای توقف برنامه هسته ای ایران هر اقدامی را حتی حمله نظامی انتخاب می کنم.

رامنی تصریح کرد که "ایران برنامه هسته‌ای خود را بدون تحریم‌های فلج‌کننده دنبال کرده است... و او [اوباما] نتوانسته با ارائه برنامه‌ای به ایران نشان دهد که ما از این ظرفیت برخورداریم تا با استفاده از ابزار نظامی ایران را از دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای بازداریم."

البته به نظر می‌رسد در ساختار سیاسی آمریکا که قدرت لابی‌ها و گروه‌های نفوذ درعرصه تصمیم‌ سازی‌ کلان به ویژه سیاست‌خارجی مشهود و چشمگیر است، تغییر فرد و انتقال قدرت به حزب دیگر تغییری در تصمیم‌گیری‌های سیاست‌خارجی ایجاد نکند.

به گزارش فارس، همانطور که باراک اوباما در شعار‌های انتخاباتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 از سیاست تغییر در همه زمینه‌ها به ویژه مساله ایران سخن می‌گفت اما با گذشت نزدیک به 3 سال از ریاست وی به نظر می‌رسد اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا همچنان در مسیر همتایان سابق جمهوری خواه حرکت می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین