کد خبر: ۱۴۵۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶

تقوی در نماز جمعه: اگر ولی فقیه از عدالت ساقط شود، از ولایت هم ساقط می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: در عرصه انتخابات از فرهنگ چاپلوسی پرهیز شود و طرفداران کاندیداها نباید اغراق کنند و نامزدها نیز به هیچ عنوان نباید وعده‌های بیجا دهند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی که در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت:
یکی از آسیب‌های که نظام تربیتی در طول تاریخ با آن روبه رو بوده است، ارتباط آن با قدرت بود‌ چرا‌که قدرتمداران خودخواه و حریص آثار تربیت منفی بر تربیت جامعه داشته‌ و آن را تخریب کرده‌اند. قدرت به منزله تیغ تیزی است که اگر به دست عقل و ایمان سپرده نشود، برای جامعه خطرناک است و انسان را به نابودی می‌کشاند، همچنین اگر علم در اختیار فردی قرار گیرد که انسانیت ‌ندارد، این علم تیغ تیزی می‌شود که اختیار یک انسان دیوانه است و ما می‌بینیم که انسان‌هایی از علم استفاده کرده و سلاح میکروبی و شیمیایی تولید کردند.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

· باید قدرت را مهار کرد و مواظب بود که سرکشی نکند، چون اگر قدرت در اختیار کسی قرار گیرد که فاقد اخلاق است، مسائل و مشکلات بسیار در جامعه به وجود می‌آید. اسلام سعی می‌کند که قدرت را در اختیار کسانی قرار دهد که سلامت آن را تضمین کنند.

· اگر ولی فقیه از عدالت ساقط شود، به طور طبیعی از ولایت هم ساقط می‌شود بنابراین عدالت با ولایت قرین است.

· باید قدرت تحت نظارت عمومی باشد و هر فردی که در نظام اسلامی زندگی می‌کند، مسئولیت دارد که بر قدرت نظارت کند و هر گاه نشانی از نارسایی دید، حق دارد تذکر دهد. اگر یک مدیریتی در جامعه اسلامی مورد انتقاد قرار بگیرد، نباید ناراحت شود چرا‌که ممکن است آنها نیز اشتباه کنند و ما نیز باید به این توجه کنیم که اشتباه آن مدیر به عنوان اشتباه نظام نیست‌ لذا نظام و اشخاص را باید از هم جدا کنیم.

· همانطور که رهبر فرزانه انقلاب بیان فرمودند؛ ‌فضای انتقادی باید در کشور باشد البته ‌انتقاد سازنده شرایط و ضوابطی دارد از جمله آنکه نباید هم‌آواز دشمن تضعیف کننده و تخریبی باشد. در کنار اشاره به ضعف‌ها باید خوبی‌ها نیز دیده شود.

· باید در عرصه انتخابات از فرهنگ چاپلوسی پرهیز شود. طرفداران کاندیداها نباید اغراق کنند و نامزدها نیز به هیچ عنوان نباید وعده‌های بیجا دهند. گسترش فرهنگ چاپلوسی در جامعه بسیار خطرناک است چرا‌که نظام تربیتی جامعه را به هم می‌رسید و در نتیجه نالایق‌ها بر سر کار می‌آیند که باید زمینه فعالیت را برای چاپلوسان تعیین کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین