کد خبر: ۱۴۵۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳

مكارم‌شيرازی: شيعه عقلانی‌ترين مذهب روی كره زمين است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي با بيان اينكه عرفان‌هاي نوظهور ضد عقل هستند تاكيد كرد: شيعه عقلاني‌ترين مذهب روي كره زمين است. 

اين مرجع تقليد در جلسه تفسير قرآن در مدرسه اميرالمومنين(ع) با بيان اين مطلب تصريح كرد: اخبار و رواياتي كه ضعيف و قابل اعتماد نيست را بايد از ميان روايات شناخت تا در فهم مسايل دچار اشتباه نشويم.

وي با تاكيد بر اينكه شيعه عقلاني‌ترين مذهب است تصريح كرد: گروهي از پيروان مذاهب و اديان مختلف مساله حجيت عقل را به علت تعصب و افراط‌گري انكار كرده‌اند كه يك گروه از مسيحياني هستند كه قائل‌اند خداوند سه تا و در عين حال يكي است و گفته‌اند عقل بر مذهب حاكم نيست و بايد آن را با دل پذيرفت.

اين مرجع تقليد ادامه داد: اشاعره هم منكر حاكميت عقل هستند و گروهي هم به نام طرفداران وحدت موجود گفتند عقل در دين حاكم نيست بلكه بايد با رياضت و با دل پذيرفت اما عقلانيت در اسلام جايگاه والايي دارد و امامان تاكيد زيادي بر حجيت عقل داشته‌اند.

اين مفسر قرآن بيان كرد: شيعه اسلام را به صورت عقلاني پذيرفته و تنها مذهبي كه در دنياي امروز مي‌تواند پذيرفته شود اسلام از دريچه چشم شيعه هست.

وي افزود: اصول دين تماماً جنبه عقلي دارد هرچند آيات و روايات هم پشتوانه آن است و حتي در فروع دين هم كه شامل اصول فروع و فروع فروع هست اصول اصول مانند اصل نماز و حج عقلي است اما احكام فرعي آن مانند تعداد ركعات نماز و ... به علت اين كه ما قادر به فهم حكمت آن نيستيم مبتني بر نقل است.

آيت‌الله مكارم تصريح كرد: عقلانيت هم بر اصول دين و هم بر فروع دين حاكم است و قرآن هم مملو از عقلانيت است.

وي تاكيد كرد: در قرآن كريم پنج گروه از آيات را داريم كه يكي آياتي است كه مخاطبان قرآن را عقلا قرار مي‌دهد؛ گروه دوم آياتي كه مي‌گويد برويد و بر تجربه خودتان بيفزاييد؛ گروه سوم اياتي هستند كه از افرادي كه فاقد عقل هستند مذمت شديد مي‌كند.

اين مفسر قرآن ادامه داد: گروه چهارم از كساني مذمت كرده كه عقل دارند و آن را به كار نمي‌گيرند و گروه پنجم آياتي هستند كه انبياء استدلال عقلي در مقابل مخالفان كرده‌اند.

اين مفسر قرآن افزود: واقعا بايد افتخار كنيم كه اهل بيت(ع) ما را به اسلام ناب دعوت كردند چون به حاكميت عقل دعوت كرده‌اند و روايات در مسئله عقلانيت غوغا مي‌كند در حاليكه در مذاهب ديگر جسمانيت و ... را قبول كرده‌اند.

وي افزود: مرحوم كليني قبل از بيان هر چيزي در اصول كافي سراغ عقلانيت رفته كه نشان دهنده آشنايي ايشان با جان مذهب بوده است.

آيت‌الله مكارم تاكيد كرد: امروز كه عده‌اي مذاهب ساختگي و عرفان‌هاي كاذب را كه با عقلانيت در تضاد كامل هستند روي كار آورده‌اند لازم است مسايل تشيع را كه تماماً عقلاني است دنبال كنيم و بيش از گذشته ترويج و تبيين كنيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
0
0
با سلام واحترام

خواهشمند است شرايط صيغه 99 ساله با ذكر كليه جزئيات شرح نمائيد.

اجركم عندالله
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین