کد خبر: ۱۴۶۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۵

مطهری: پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد محصول مجالس هفتم و هشتم است

برخی تصور می‌کنند اگر رهبری از دولتی تعریف کند مجلس مجاز به انتقاد از آن دولت نخواهد بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی مطهری با بیان اینکه قانون گریزی که در دولت احمدی‌نژاد مشاهده می‌کنیم در دولت‌های پیشین سابقه نداشته است، تاکید کرد: پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد محصول مجالس هفتم و هشتم است. 

علی مطهری نماینده تهران با حضور در همایش «مجلس، مشارکت حداکثری، انتخاب بر‌تر» که صبح امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: انتخابات آینده به علت شرایط ویژه کشور و مواجهه با تحریم‌ها و تهدیدهای اقتصادی و نظامی غرب از حساسیت‌های بالایی برخوردار است. بدین ترتیب، مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند پیام دندان شکنی به غربی‌ها بدهد و همبستگی ملت ایران را به رخ آن‌ها بکشد.

وی با انتقاد از اظهارات برخی از اصلاح طلبان عنوان کرد: اینکه برخی اصلاح طلبان به علت اعتراض به حوادث پس از انتخابات ۸۸ مردم را دعوت به عدم شرکت در انتخابات مجلس می‌کنند اشتباه بزرگی است، چرا که ترکیب مجلس نهم می‌تواند عاملی در جهت کسب مطالبات مردم باشد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی مجلس جلوگیری از سرکشی دولتهاست، خاطرنشان کرد: مجلس برای کنترل قدرت دولت ایجاد شده است و ناظر بر اعمال دولت است. بدین ترتیب نماینده مجلس باید در درجه اول به بانک‌های قدرت و ثروت وابسته نبوده و در مورد قانون گذاری متخصص باشد. در حالی که اگر نماینده با کمک دولت وارد مجلس شود دیگر نمی‌تواند در مقابل دولت بایستد.

نماینده تهران با اشاره به فقدان سیستم حزبی قوی در کشور تاکید کرد: سیستم حزبی قدرتمند باعث می‌شود تا فرصت طلبان نتوانند برای تصاحب پست مردم را فریب دهند، در حالی که در ایران شاهد این هستیم که چند ماه مانده به انتخابات تشکل‌هایی برای جلب رای مردم ایجاد می‌شود و پس از انتخابات اهداف خود را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی با صراحت خود را به جای وکیل مردم با افتخار وکیل الدوله می‌نامند.

مطهری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: متاسفانه در مجلس ایران برداشت غلطی از رابطه مجلس با ولایت فقیه وجود دارد، به گونه‌ای که برخی تصور می‌کنند اگر رهبری از دولتی تعریف کند مجلس مجاز به انتقاد از آن دولت نخواهد بود و نمایندگان حق سوال از رئیس جمهور را نخواهند داشت. بدین ترتیب به گونه‌ای که در زمان تصویب طرح‌ها و لایحه‌ها برای بستن دهان منتقدان دولت دائما پای رهبری را وسط می‌کشند و با این کار باعث راکد شدن مجلس می‌شود. در حالی که وظایف رهبری، نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سوال از احمدی‌نژاد ادامه داد: برای گرفتن امضا در مورد این طرح به نمایندگان مختلفی مراجعه شد که آن‌ها برای این امضا در مورد نظر رهبری در خصوص این طرح از ما سوال می‌پرسیدند، در حالی که نمایندگان مجلس وظیفه دارند با حفظ احترام به ولی فقیه آزادانه به کار خود بپردازند.

وی با بیان اینکه اگر امثال ما از جریان اصولگرایی خارج شوند از اصولگرایی چیزی جز تملق و چاپلوسی باقی نخواهد ماند، تصریح کرد: من تمایل داشتم در این دوره از انتخابات افرادی همچون ابوطالب و دکتر افروغ نیز حضور داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه برخی شبکه‌های قدرتمند رسانه‌ای به منظور تحت تاثیر قرار دادن نظر نمایندگان مجلس نمایندگان را تهدید می‌کنند که وارد مقولات مربوط به دولت نشوند و این یکی از بزرگ‌ترین آفات مجلس است.

مطهری با تاکید بر اینکه نباید از پیش برای مجلس مهره چینی کرد، خاطرنشان کرد: اگر چه دولت احمدی‌نژاد با تاکیدات رهبری و در عرصه‌های مختلف خدمات زیادی برای کشور داشته است، اما این حد از قانون گریزی را که در دولت احمدی‌نژاد شاهد هستیم در دولتهای پیشین سراغ نداشتیم. پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد محصول مجالس هفتم و هشتم است.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس درحال حاضر یکی از ضعیف‌ترین کمیسیون‌های مجلس است، تاکید کرد: ضعف مجلس هفتم تا حدودی به روحیه حداد عادل باز می‌گردد به گونه‌ای که هم در مجلس هفتم و هم در کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم از پرداختن به هر گونه مسئله تنش زا ابراز خوشحالی می‌کند.

به گزارش ایلنا، وی در پایان خاطرنشان کرد: نماینده مجلس نباید تنها ناقل حرف مردم باشد اگر چه وی وکیل مردم است ولی این وکالت با وکالت حقوقی متفاوت است بنابراین نماینده مجلس وظیفه دارد ضمن تشخیص حق، مصلحت مردم را در نظر بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین