کد خبر: ۱۴۹۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۲:۲۰
کواکبیان:

قضاوت افکار عمومی قطعا به ضرر احمدی‌نژاد تمام شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصطفی کواکبیان در گفتگویی نسبت به جلسه روز چهارشنبه مجلس اظهار نظر کرده است که بخشی از آن در پی می‌آید.

کواکبیان دراین باره گفت: تصور من این است که به اهداف خود نائل آمده‌اند و بالا خره پس از هشت دوره مجلس، تابوی سئوال از رئیس جمهور را شکستند و آقای احمدی‌نژاد را به مجلس کشاندند.

وی ادامه داد: دولتمردان این جلسه را برای خودشان نوعی پیروزی دانستند چون در یک مناظره نابرابر و آن هم به دلیل اشکال آئین نامه‌ای، توانستند یکسره به تضعیف جایگاه مجلس بپردازند و با شوخی‌های غیر منطقی، سئوالات دهگانه ۷۹ نفر از نمایندگان را پشت سر بگذارند.

بزرگ‌ترین انتقادات به رئیس مجلس وارد است

نماینده سمنان گفت: بزرگ‌ترین انتقاد به این جلسه، نه به خلاف گویی‌های آقای احمدی‌نژاد، بلکه به مماشات و مسامحه بیش از حد رئیس مجلس وارد است. زیرا حتی ایشان حاضر نشد یکبار هم به آقای احمدی‌نژاد تذکر دهد که خارج از موضوع سخن نگوید. حتی حاضر نشد سئوالات از سوی هیئت رئیسه قرائت شود. حتی حاضر نشد بخشی از وقت ۱۵ دقیقه‌ای نماینده سئوال کنندگان پس از سخنان رئیس جمهور مطرح شود و حتی از آقای احمدی‌نژاد و وزیران حاضر در جلسه نخواستند که چند دقیقه‌ای پس از سخنرانی در مجلس باشند تا به تذکرات آئین نامه‌ای و اخطارهای قانون اساسی نمایندگان گوش فرا دهند و آقای رئیس مجلس هم متاسفانه در زمان حضور آقای احمدی‌نژاد حتی یک جمله در دفاع از مجلس و نمایندگان سئوال کننده بر زبان جاری نکرد.

هیچ پاسخ منطقی به سئوالات دهگانه وجود نداشت

کواکبیان تصریح کرد: از نظر افکار عمومی مشخص شد هیچ پاسخ منطقی به سئوالات دهگانه وجود ندارد و آقای احمدی‌نژاد با ادبیات خاص خودش همه سئوالات را به شوخی برگزار کرد و به جای پاسخگویی، مدرک تحصیلی نمایندگان را زیر سئوال برد و خودش در مقام سئوال از مجلس و حتی سایر ارکان نظام برآمد. لذا در یک ارزیابی اجمالی، بر این باورم که طراحان سئوال، صادقانه به وظایف قانونی خودشان عمل کرده‌اند و آقای رئیس جمهور، جز توهین به نمایندگان، به خصوص طراحان سئوال، هیچ دستاوردی را برای خودش برداشت نکردند و قضاوت افکار عمومی، قطعا به ضرر آقای احمدی‌نژاد و پاسخ‌های غیر مستدل و خارج از مبانی حقوقی او تمام شد.

طراحان سئوال پیروزند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآورشد: به نظر بنده طراحان سئوال از رئیس جمهور پیروز هستند هر چند که مورد اهانت واقع شده باشند. هر چند از سوی برخی از دوستان، چنین اعتقادی وجود دارد که ما باید با صدور یک بیانیه نسبت به سخنان آقای احمدی‌نژاد، واکنش جدی نشان دهیم، اما شخصا به چنین روش‌هایی معتقد نیستم. زیرا آقای احمدی‌نژاد همواره از مواجهه حضوری با موضوعات پرهیز می‌کند.

پیگیری اهانت‌های رئیس جمهور در مجلس

وی درخصوص احتمال پیگیری اهانت‌های رئیس جمهور در مجلس نیز گفت: واقعیت مسئله این است که جمعی از طراحان سئوال بنا دارند در صورتی که اولا مقام معظم رهبری مخالفتی نداشته باشند، ثانیا آقای احمدی‌نژاد حاضر به عقب نشینی نبوده و موارد دهگانه سئوال را بر خودشان وارد ندانسته و به تصحیح روند اجرای قوانین همت نورزند و ثالثا تعداد حداقل یکصد نفر از نمایندگان نیز حاضر به امضای متن تهیه شده باشند، حتما پس از تعطیلات نوروزی طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را بر اساس بند ۲ اصل ۸۹ قانون اساسی به جریان بیندازند و استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنند. این اصل می‌گوید در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند ایشان موظفند ظرف مدت یک ماه در مجلس حاضر شده و پاسخگوی استیضاح باشند.

به گزارش مهر،کواکبیان در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما چنین طرحی را در مجلس هشتم، ۱۰۰ نفر از نمایندگان امضا خواهند کرد؟ گفت: تصورم این است که امضا‌ها خیلی بیشتر خواهد بود زیرا قاطبه نمایندگان با سلایق مختلف، از اصلاح طلب گرفته تا منتقد دولت، از اصولگرای سنتی و معتدل گرفته تا نمایندگان مستقل، تماما احساس می‌کنند که پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد به نوعی جایگاه مجلس را تضعیف کرده و همانگونه که ایشان برخلاف فرمایش امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری، مجلس را در راس مور نمی‌دانند، باید نشان داده شود که مجلس در راس امور است؛ هر چند که شخصا امیدوارم آقای احمدی‌نژاد در همین ایام تعطیلات نوروزی، تلاش کند سخنان و توهین‌های خود را پس گرفته و به نوعی، جبران کنند تا اساسا نیازی به طرح عدم کفایت سیاسی نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین