کد خبر: ۱۵۰۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
تئاتر شهر در محاصره سازه‌ها

حرفه‌ای‌ترین مجموعه تئاتری به سختی نفس می‌کشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجموعه تئاتر شهر این روزها در بین سازه‌ها و کارگاه‌های مختلفی قرار گرفته که هر کدام از این کارگاه‌ها تأثیراتی منفی در فعالیت‌های مجموعه تئاتر شهر و فضای این مجموعه تئاتری می‌گذارند. 

یکی از مسائل مهمی که همواره باید در خصوص مراکز و بناهای فرهنگی و هنری در نظر گرفت ایجاد فضایی مناسب در پیرامون این مکان‌ها است. زیرا ایجاد فضایی مناسب با هر کدام از این مکان‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان و مراجعه کنندگان به فضاهای مدنظر در محیطی فرهنگی و هنری قرار گیرند.

اما مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از مهمترین بناهای هنری و حرفه‌ای ترین مجموعه تئاتری کشور از این امکان محروم است. بنای تئاتر شهر به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مکان‌های هنری و تئاتری ایران هیچگاه از فضایی مناسب در پیرامون خود برخوردار نبوده است.

سال‌های سال است که بخشی از فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر تبدیل به مکانی برای تجمع برخی افراد غیر فرهنگی و هنری شده است که محیط را برای حضور خانواده‌ها و افراد علاقه‌مند به هنر و تئاتر نامناسب کرده است. از سوی دیگر مجموعه تئاتر شهر به دلیل ساخت و ساز مجتمع فرهنگی و هنری در ضلع جنوبی خود از امکان داشتن پارکینگ محروم شد و مخاطبان برای دسترسی به این بنای هنری با مشکل مواجه هستند.

ضلع شمالی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر نیز که چندین سال است به جای اینکه شاهد شکل‌گیری فضاهایی هنری و متناسب با مجموعه باشد، شاهد حضور کارگاه‌های ساخت و ساز متروی شهر تهران و همچنین فعالیت‌های شهرداری بوده است.

بارها و بارها هنرمندان و مدیران و مسئولان تئاتر درباره آسیب‌هایی که چنین اقداماتی در پیرامون تئاتر شهر به این مکان فرهنگی و هنری وارد می‌شود واکنش‌های مختلفی را نشان داده‌اند اما هیچگاه مدیریت شهری به این موضوع توجه خاصی نشان نداده است.

یکی از وظایف مهم شهرداری و شورای شهر تهران حفظ و نگهداری و محافظت از فضاهای فرهنگی و هنری است تا شهروندان و علاقه‌مندان به هنر بتوانند در فضایی مناسب و متناسب با مکان‌های مدنظر به دغدغه‌های هنری خود بپردازند. تئاتر نیز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین هنرها از این امر مستثنی نیست و در نبود امکانات لازم و کافی برای این هنر نمایشی نیاز بیشتری به حمایت و توجه شهرداری و شورای شهر تهران از امکانات موجود تئاتری احساس می‌شود.

به گزارش مهر، اما متأسفانه این توجه و حمایت آنگونه که باید و شاید از تئاتر و امکانات تئاتری بخصوص مجموعه تئاتر شهر وجود ندارد و شهرداری تهران و شورای شهر تهران و سازمان متروی شهری هیچگاه آنگونه گاه اولویت را به فعالیت‌های خود می‌دهند تا حفظ و نگهداری و مراقبت از مجموعه تئاتر شهر.

امید است شهرداری تهران که این روزها کارگاه احداث زیرگذر عابر پیاده چهارراه ولیعصر را در ضلع شمالی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر راه انداخته به این نکته نیز توجه کند که وجود چنین کارگاه‌هایی در فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر باعث آسیب‌ دیدن فضای هنری مدنظر می‌شود و این اتفاق برای تئاتر ایران اتفاق خوشایندی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین