کد خبر: ۱۵۱۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۵

«چراغ و آینه»‌ی دکتر شفیعی کدکنی به بازار آمد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه، به تازگی کتاب جدید خود را با عنوان «با چراغ و آینه در جست‌وجوی ریشه‌های تحول شعر معاصر ایران» منتشر کرد. 

این کتاب که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده، در بیش از ۷۰۰ صفحه و قطع وزیری تنظیم شده است. موضوع این کتاب بررسی تاثیر ترجمه ادبیات جهان در شعر معاصر فارسی است و به مطالعه عوامل موثر سیاسی اجتماعی انقلاب مشروطه و اثر آن بر شعر فارسی و ترجمه می‌پردازد.

این کتاب به ایرج افشار، پژوهشگر، ایران شناس و کتاب‌شناس ایرانی (فرزند دکترمحمود افشار) که در ۱۸ اسفند سال ۸۹ چشم از جهان فروبست تقدیم شده است. 

محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر برجسته ایرانی که تخلص م.سرشک را برای خود برگزیده، در سال ۱۳۱۸ در کدکن خراسان متولد شده است. شفیعی کدکنی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود (که یک روحانی فرزانه بود) و مرحوم ادیب نیشابوری دوم به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت. او در هفت سالگی تمام الفیه ابن مالک را از حفظ بود و فقه، کلام و اصول را در نزد آیت الله شیخ هاشم قزوینی فرا گرفت. وی تجربه تدریس در دانشگاه تهران را از سال ۱۳۴۸ به درخواست این دانشگاه آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر شفیعی کدکنی، سرودن شعر را از جوانی به شیوه‌ی کلاسیک آغاز کرد. پس از چندی به سوی سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد. یکی از آثار معروف وی «در کوچه باغ های نیشابور» نام دارد. 

کتاب های دیگر او مثل موسیقی شعر، صور خیال، ادوار شعر فارسی، زمینه‌های اجتماعی شعر فارسی از جامی تا روزگار ما، امروزه از کتاب های کلاسیک نقد ادبی محسوب می شوند. 

همچنین تصحیحات او نمونه‌ی اعلای تصحیح انتقادی متن است. اسرار التوحید، مصیبت نامه، الاهی نامه، منطق الطیر، اسرار نامه، مقامات و حالات ابوسعید، نوشته بر دریا (مقامات ابوالحسن خرقانی) بهترین نمونه‌های تصحیح انتقادی متن در ادبیات فارسی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
0
چه کنیم که در اینده نیز شفیعی کدکنی ها داشته باشیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین