کد خبر: ۱۵۲۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹
معاون سازمان خصوصی‌سازی

جزئیات موج بزرگ واگذاری‌ها/91 سال طلایی خصوصی‌سازی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت‌وگو با فارس، آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 در سال جاری را تشریح کرد و از برنامه فروش خرد و بلوک چندین شرکت در بورس و فرابورس خبر داد.

*تصویب 20هزار میلیارد تومان واگذاری درسال 90

وی با بیان اینکه سال گذشته بودجه سازمان خصوصی‌سازی برای نخستین‌بار با رشد 112 درصدی روبه‌رو شد، اظهار داشت: درحالی بودجه مصوب سازمان خصوصی‌سازی برای سال 90 واریز 4.5 هزار میلیارد تومان وجه به حساب خزانه دولت بود که بیش از 5 هزار میلیارد تومان به حساب دولت واریز شد که این رقم معادل پوشش 112 درصدی بودجه سازمان خصوصی‌سازی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین درسال گذشته تقریباً 200 هزار میلیارد ریال قیمت‌گذاری مصوب هیئت واگذاری بود.

* سال طلایی واگذاری ها در بورس و فرابورس

شمسی جامخانه در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در سال 90 حدود 70 درصد از واگذاری‌ها از طریق بورس و فرابورس انجام شد، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مدنظر سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری تقویت بیشتر عرضه‌ها از طریق بازار سرمایه است. بنابراین می‌توان سال 91 را سال طلایی واگذاری‌ها از طریق دو بازار بورس و فرابورس نامید.

*عرضه 3 تا 7 درصد سهام پالایشگاه بندرعباس

این معاون سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به این سؤال فارس که چه برنامه‌هایی برای عرضه اولیه سهام شرکت‌های دولتی و یا واگذاری بلوکی شرکت‌های در نوبت واگذاری وجود دارد، توضیح داد : در پی پذیرش در بورس شرکت پالایشگاه بندرعباس و همچنین برگزاری جلسه معارفه آن برای سهامداران در روز گذشته، هفته آینده با هماهنگی شرکت بورس 3 تا7درصد و شاید تا 10 درصد از سهام این شرکت مشمول اصل 44 در بازار سهام عرضه خواهد شد که زمان نهایی آن توسط مسئولان بورس اعلام می‌شود.

*عرضه خرد و بلوک 60 درصد پالایشگاه بندرعباس

شمسی جامخانه با اشاره به تخصیص40 درصد از سهام این شرکت 1380 میلیارد تومانی به سهام عدالت خاطرنشان کرد:درحالی تاکنون 33 درصد از سهام آن به مجموعه تأمین اجتماعی و27 درصد دیگر به یکی از نهادهای دیگر تخصیص داده شده که طبق مقررات و قوانین موجود، این 60 درصد از سهام در بورس عرضه و منابع حاصل از آن به نهادهای مرتبط بابت طلب دولت پرداخت می‌شود. بنابراین بعد از کشف قیمت و عرضه اولیه سهام پالایشگاه بندرعباس با تصویب هیئت واگذاری اقدام به فروش بلوکی سهام این شرکت خواهیم کرد.

*عرضه فرابورسی 5 درصد دو پالایشگاه

وی در رابطه با عرضه اولیه سهام دیگر شرکت‌ها هم توضیح داد:طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، آماده عرضه 5 درصد از سهام دو شرکت پالایشگاه نفت تهران و شیراز در فرابورس هستیم. بنابراین بعد از هماهنگی با مسئولان فرابورس احتمالاً در هفته آینده سهام این دو شرکت را هم در بازار فرابورس عرضه خواهیم کرد.

*هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در اردیبشهت

معاون سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سؤال که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس چه زمانی در بورس اوراق بهادار عرضه اولیه خواهد شد، پاسخ داد: این شرکت که بزرگترین شرکت مشمول اصل 44 محسوب می‌شود در حال طی مراحل نهایی برای درج و پذیرش در بورس اوراق بهادار است. بنابراین بعد از طی این مراحل و برگزاری جلسه معارفه‌ای سهام این شرکت هم در اردیبهشت‌ماه برای عموم عرضه خواهد شد. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شرکت‌های دولتی هم در مسیر خصوصی‌سازی قرار خواهد گرفت.

*عرضه 2.5 هزار میلیارد تومانی 50.5 درصد فولاد خوزستان

شمسی جامخانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه واگذاری بلوکی دو شرکت بورسی هم اشاره کرد و گفت: طبق آخرین مصوبه هیئت واگذاری مقرر شده بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان به ارزش پایه 2 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار عرضه شود.

وی ادامه داد: قیمت پایه این بلوک براساس قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 50 درصد به شرط آنکه از 22 هزار و 622 ریال کمتر نباشد تعیین شده است. همچنین این واگذاری مهم به صورت 30 درصد نفت و باقی اقساط 4 ساله خواهد بود.

*واگذاری 20 درصد حمل‌ و نقل خلیج فارس

معاون سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به برنامه فروش بلوک 20 درصدی شرکت 34.9 میلیارد تومانی حمل‌ و نقل بین‌المللی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این بلوک به ارزش پایه بیش از 9 میلیارد تومان به صورت 30 درصد نقد و باقی اقساط 3 ساله واگذار خواهد شد. قیمت پایه هر سهم این بلوک 20 درصدی هم براساس قیمت روز عرضه به اضافه 25 درصد و به شرط آنکه از هزار و 361 ریال کمتر نباشد تهیه شده است.

*فروش بلوکی سه دیگر در فرابورس

شمسی جامخانه در خاتمه گفت:‌ علاوه بر این مقرر شده 100 درصد از شرکت تولید نیروی برق آبادان به قیمت پایه 5 هزار و 879 ریال و به صورت 20 درصد نقد و اقساط 6 ساله، 100درصد از سهام شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی به ارزش بیش از 20 میلیارد تومان، 19.89 درصد از سهام پتروشیمی داراب به ارزش 22 میلیارد تومان به صورت 30 درصد نقد و باقی اقساط 3 ساله از طریق دو بازار دوم و سوم فرابورس عرضه شود. 

گفت و گو از علی رضایی زاده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین