کد خبر: ۱۵۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۴ - ۱۷:۵۶

چاوز: با بوش کنار می آیم

آفتاب‌‌نیوز :

 مجله‌ي نيوزويك در مصاحبه با هوگو چاوز رييس جمهور ونزوئلا، به دلايل اصلي نفرت وي از جورج بوش رييس جمهور آمريكا پرداخته است. در زير به گزيده‌اي از سوال‌هاي خبرنگار مجله‌ي نيوزويك اشاره شده است. 

گروه‌هاي اپوزيسيون در ونزوئلا احساس مي‌كنند كه جايگاهي ندارند. نظر شما در اين باره چيست؟ 
فراموش نكنيد همين گروه‌هاي اپوزيسيون طي سالهاي 1958 تا 1998 بر ونزوئلا حكومت مي‌كردند. اگر مخالفان بر اين باورند كه در ونزوئلا جايگاهي ندارند، به اين دليل است كه در تله‌ي اقدامات نادرست خود گرفتار شده‌اند. در خلال سالهاي 1958 تا 1998 كشور از هم پاشيد. ما قرن بيستم را با فقري كه هرگز توجهي به آن نكرديم، پشت سر گذاشتيم. اگر مخالفان واقعا احساس مي‌كنند كه براي فعاليت فضايي در اختيار ندارند، مقصر خودشان هستند. 

شما بارها اظهار داشته‌ايد كه آمريكا پليدترين كشور جهان است و همچنين دولت آمريكا را تروريست خوانده‌ايد. آيا با شرايط موجود درصدديد تا با آمريكا مناسبات برقرار كنيد؟ 
البته ما با آمريكا مراودات داريم و مي‌خواهيم اين مناسبات را افزايش دهيم. 

چرا آمريكا را تروريست ناميديد؟ 
بحث مردم آمريكا كاملا جدا است. ما با مردم آمريكا روابط حسنه و دوستانه‌اي برقرار كرده‌ايم. ما در زمينه‌ي اقتصادي نيز مناسباتي داريم. در آمريكا يك كمپاني نفتي (سيتگو) احداث كرده‌ايم كه روزانه 800 هزار بشكه نفت را پالايش مي‌كند. حدود 14 هزار ايستگاه توزيع گاز در آمريكا وجود دارد كه متعلق به ونزوئلا است. ما حتي بازيكنان بيسبال خود را به اين كشور فرستاده‌ايم؛ ولي رسانه‌هاي آمريكا من را يك دشمن نشان داده‌اند. من گفته‌ام كه دولت آمريكا به عبارت ديگر دولت كنوني آمريكا، يك دولت تروريستي است نه مردم اين كشور. 

چه اشكالي در بوش يافته‌ايد؟ 
آمريكا به عراق حمله‌ور شد. با استناد به گفته‌هاي پاپ ژان پل دوم رهبر فقيد كاتوليك‌هاي جهان، تجاوز به عراق غيرقانوني، تروريستي و خلاف موازين اخلاقي بود. دولت آمريكا با كمك سازمان سيا، بستر وقوع كودتا را فراهم آورد. اخيرا پت رابرتسون، مبلغ مذهبي مشهور تلويزيون آمريكا، ترور من را خواستار شده بود. اين حركتي تروريستي است. مردم در ميامي در تلويزيون مي‌بينند كه از گوشه و كنار سوء قصد به جان من درخواست مي‌شود. تروريسم همين است. 

به ظاهر يكي از بهترين دوستان شما فيدل كاسترو رهبر كوباست. آيا اين مطلب حقيقت دارد؟ 
بله او يكي از بهترين دوستان من است. 

چرا كاسترو را تحسين مي‌كنيد؟ 
من دلاوري، شجاعت، نحوه‌ي اداره‌ي حكومت به مدت چهل سال به رغم موانع و تحريم‌هاي اعمال شده عليه كشورش را تحسين مي‌كنم. كاسترو به زودي 80 ساله مي‌شود؛ اما مردي است كه سرزندگي و شادابي در او موج مي‌زند. او خود را وقف حل مشكلات مردم كشورش در رابطه با امور مشاغل بهداشت و آموزش كرده است. 

دوست داريد چه كسي رييس جمهور آمريكا باشد؟ 
من مي‌توانم با بوش كنار بيايم. تمايل دارم تا رويارويي و مناظرات خضمانه‌ را به رويكردي پخته و جدي در رابطه با مسايل مشترك تبديل كنم. در زمان رياست جمهوري بيل كلينتون مي‌توانستيم به بحث و تبادل نظر بپردازيم؛ اما با در نظر گرفتن اين مطلب كه آنان مي‌كوشند تا فشارهايي تحميل كنند، بنابراين گفت‌وگو غيرممكن شده است. دولت آمريكا از قبل نسبت به وقوع توفان سهمگين كاترينا اطلاع داشت؛ اما در كوبا با نزديك شدن توفان علاوه بر مردم، حتي مرغها هم از شهر تخليه مي‌شوند. 

گزارش‌ها حاكي از آن است كه ونزوئلا قصد دارد هواپيماهاي ميگ (MIG) و اسلحه از آمريكا خريداري كند. ونزوئلا به اين جنگ افزارها چه نيازي دارد؟ 
چه كسي گفته است كه مي‌خواهيم ميگ خريداري كنيم. البته ما قصد خريداري تسليحات را داريم. اين مساله حقيقت دارد. تسليحات ما فرسوده است و امكان احداث انبارهاي نگهداري و كارگاه‌هاي تعمير اين جنگ افزارها را نيز در اختيار نداريم. ما ازسوي يك امپراتوري تهديد مي‌شويم.

آيا اين امپراتوري آمريكا است؟ 
بله دولت آمريكا همان امپراتوري است؛ ما شواهدي داريم دال بر اين كه آمريكا قصد حمله به ونزوئلا دارد. نيروهاي اطلاعاتي ما دريافته‌اند كه دولت آمريكا برنامه‌اي با نام "بالبوآ" طرح ريزي كرده تا دولت را سرنگون كند. اميدوارم چنين اتفاقي رخ ندهد، چون پشيمان خواهيد شد. با حمله‌ي آمريكا، نيم كره‌ي شمالي جهان دستخوش آشوب خواهد شد. قيمت نفت به 100 دلار خواهد رسيد. 

كارشناسان در واشنگتن مدعي شده‌اند كه شما به تحريك گروه‌هاي راديكال مي‌پردازيد. آنان بر اين باورند كه دولت ونزوئلا از گروه FARC در كلمبيا، دانيل اورتگا در نيكاراگوئه، شفيق هندل و FMLN در السالوادور، اوو مورالز و ماس در بوليوي حمايت مي‌كند. آيا اين حقيقت دارد؟ 
شفيق يكي از دوستان ماست. ما در تلاش‌هاي انقلابي خود سهيم بوديم. دانيل اورتگا نيز از دوستان نزديك دولت ونزوئلا است و فكر مي‌كنم براي انتخابات آتي در نيكاراگوئه كانديد شود. اوو مورالز دوست من در هندوستان است. شما مي‌خواهيد من از راستگرايان حمايت كنم؟ من انقلابي هستم. امروز آمريكاي لاتين به چپ سوق خواهد يافت نه راست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین