کد خبر: ۱۵۴۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱

چين اجازه داد فعال نابيناي چینی "برای ادامه تحصیلات" از کشور خارج شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزارت خارجه چین اعلام كرد "چن گوانگ‌چنگ"، فعال مدافع حقوق بشر نابيناي چيني می‌تواند از کشور خارج شود. 

خبرگزاری شینهوا به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور گزارش کرد که "چن گوانگ‌چنگ" می‌تواند طبق قوانین و مقررات مربوطه و مانند سایر شهروندان چین، درخواست ادامه تحصیل در خارج را تسلیم مراجع ذیصلاح دولتی کند.

براساس این گزارش، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش‌های رسانه‌ای در این مورد ایراد شد که "چن امیدوار است بتواند در خارج ادامه تحصیل دهد."

به گزارش ايسنا، سخنگوی وزارت خارجه افزوده است که چن گوانگ‌چنگ، از اهالی استان شاندونگ در شرق چین، در حال حاضر در بیمارستان تحت درمان است.

گزارش شینهوا یک روز پس از آن منتشر می‌شود که منابع خبری بین‌المللی گزارش کردند که چن، که پس از شش روز اقامت در سفارت آمریکا در پکن، این محل را ترک کرده و در بیمارستانی بستری شده بود، از مقامات آمریکایی درخواست کرده است هر چه زودتر امکان سفر و اقامت او و خانواده‌اش در آمریکا را فراهم آورند.

چن گوانگ‌چنگ در سال ۲۰۰۵ به دلیل انتقاد از آنچه که سیاست دولت چین در مورد سقط جنین و عقیم کردن اجباری برای کنترل جمعیت می خواند، به زندان محکوم شد اما پس از خاتمه دوره محکومیت در سال ۲۰۱۰ نیز همچنان در خانه خود تحت بازداشت قرار داشت.

اواخر ماه آوریل، این منتقد دولت چین، که نابیناست، توانست از خانه خود بگریزد و به سفارت آمریکا در پکن پناه ببرد و به مدت شش روز در این محل باقی ماند.

خروج چن از سفارت آمریکا با سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، و تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا، همزمان بود که روز چهارشنبه برای شرکت در جلسه سالانه رایزنی دو کشور وارد پکن شدند.

مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که چن گوانگ‌چنگ به میل خود محل سفارت را ترک کرد و در معیت سفیر ایالات متحده، برای درمان شکستگی پا عازم یک بیمارستان شد و کلینتون نیز تاکید کرد که دولت چین تضمین‌هایی در مورد امنیت و آزادی این شهروند چینی داده است.

روز چهارشنبه و پس از خروج چن از سفارت آمریکا، به نقل از این فعال حقوق بشر گزارش شد که خواسته است همچنان در چین باقی بماند.

با اینهمه، روز پنجشنبه چن که در بیمارستان بستری است در تماس با رسانه‌های خارجی گفت که به دلیل دریافت پیام‌هایی حاکی از تهدید همسرش تصمیم گرفته بود سفارت آمریکا را ترک کند.

چن گوانگ چنگ افزود که پس از گفتگو با اعضای خانواده و اطلاع از فشارهایی که در مدت غیبت او بر آنها وارد شده بود، تصمیم خود برای اقامت در کشورش را تغییر داده و از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، درخواست کرد امکان عزیمت و سکونت او در آمریکا را فراهم آورد.

ورود چن گوانگ‌چنگ به سفارت آمریکا تنها چند روز پیش از سفر هیات عالیرتبه آمریکایی به چین، ابهاماتی را در مورد تاثیرگذاری این ماجرا بر نتیجه مذاکرات دوجانبه ایجاد کرد.

به گزارش بي.بي.سي، در سال‌های اخیر، اقتصاد جمهوری خلق چین از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و به دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده تبدیل شده و علاوه بر این، موفقیت چشمگیر چین در بازارهای صادراتی جهان باعث انباشت ذخیره ارزی هنگفت این کشور شده است.

علاوه بر تلاش برای نزدیک کردن مواضع دو کشور در مورد مسایل سیاسی بین‌المللی، از جمله مساله هسته‌ای کره شمالی و ایران و نا آرامی‌های سوریه، تلاش مشترک برای پایان دادن به رکود اقتصادی و مشکلات مالی جهان، از جمله بحران بدهی کشورهای حوزه یورو، از موضوعات مهم در دستور کار مذاکرات دو طرف است.

به همین دلیل، هر دو کشور در موضعگیری در مورد ماجرای پناه گرفتن چن گوانگ‌چنگ در سفارت آمریکا، به وضوح کوشیده‌اند تا اجازه ندهند این ماجرا مانع از دستیابی دو طرف به تفاهم شود.

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در پکن گفت که موضوع رعایت حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که در ملاقات با مقامات چینی مطرح خواهد شد و رئیس جمهوری چین نیز، ضمن تاکید بر تمایل به گسترش روابط دوجانبه، در سخنانی "مسالمت جویانه" اظهار داشت که نمی توان انتظار داشت که دو کشور در مورد تمامی مسایل دیدگاهی کاملا یکسان داشته باشند.

به نظر می‌رسد که اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد امکان خروج چن گیانگ‌چنگ "برای ادامه تحصیل در خارج" راه حلی قابل قبولی را در اختیار هر دو کشور قرار می دهد بی آنکه آنها را مجبور کند از مواضع خود کوتاه بیایند.

هنوز از واکنش چن و مقامات آمریکایی به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین گزارشی در دست نیست اما این اظهارات را می‌توان مثبت ترین موضعگیری ممکن از سوی دولت چین و نشانه‌ای از تلاش برای جلب خرسندی آمریکا دانست.

خبرگزاری شینهوا در گزارشی پیرامون دیدار هیات عالیرتبه آمریکایی از پکن نوشته است که روز جمعه، هو جینتائو، رئیس جمهوری چین، در آخرین دور "گفت‌وگوهای استراتژیک و اقتصادی با نمایندگان ویژه رئیس جمهوری ایالت متحده" شرکت کرد.

روز پنجشنبه نیز دور اول مذاکرات دو طرف با حضور ون جیابائو، نخست وزیر برگزار شد و انتظار می‌رود بیانیه مشترک این مذاکرات تا ساعاتی دیگر منتشر شود.

سفر هیات اعزامی ایالات متحده به چین روز جمعه پایان می‌پذیرد و قرار است کلینتون در ادامه سفر خود، از چند کشور منطقه نیز دیدن کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین