کد خبر: ۱۵۴۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۷

شرح سوال جالب دختر دانشجو/ما از روحانیت طلبکاریم،قیامت هم توان پاسخ ندارید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شب گذشته(جمعه 15اردیبهشت) این برنامه کوتاه میزبان حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا واحدی، نویسنده و معاون فرهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. این روحانی خوش ذوق کتاب های خواندنی در رده سنی جوانان دارد و در این برنامه در خصوص دغدغه های نوشتاری خود گفت: با وجود اینکه سعی کردم عام نگاه کنم به تمام مسائل اجتماعی و دغدغه‌هایی که دارم اما همیشه نگاهم این بوده که اقتضای نیاز مخاطبانی که مرا مدنظر دارند چیست تا در آن حوزه گام بردارم.»

گزیده ای از اظهارات واحدی در این برنامه را در ادامه می خوانید:

- من اصولاً با قشر جوان خیلی ارتباط دارم و چه در عرصه وبلاگ نویسی و چه در عرصه ارتباطات هم‌اندیشی‌هایی که در فرهنگسراهای مختلف داریم معمولآً براساس یک نیازسنجی آثارم را تدوین می‌کنم.

- حوزه دعا و راز و نیاز با معبود نیاز فطری همه مذاهب است. برای کنده شدن از این دنیا، ارتباط با ملأ اعلی، ارتباط با خدا، اصلاً موفقیت‌های روحی، روانی و درونی انسان یک نیاز جدی است ما بهترین آثار را در حوزه این مقوله روایات دینی و معارف و فرهنگی شیعی داریم. منتها مغفول مانده یکی از دلایلی مغفول ماندنش این است که ما همیشه اصرار داشتیم به بچه‌هایمان که دعای ابوحمزه ثمالی بخوانید، دعای کمیل بخوانید، دعای ندبه بخوانید... جوان ما وقتی این دعا را می‌خواند و معنی‌اش را نمی‌فهمد ارتباط برقرار نمی‌کند، حس دعا را نمی‌گیرد، بارها ما مواجه بودیم به این که دعای ابوحمزه را شروع می‌کند و مدام ورق می‌زند ببیند چند صفحه دیگر مانده چون برایش ملال‌آور شده و خسته شده.

- یک دختر دانشجویی که کنار بیت‌الله به ما گفت حاج آقا ما از شما روحانیت طلبکاریم و روز قیامت شما جواب ما را نمی‌توانید بدهید گفتم چرا؟ گفت من تمام کتاب‌های عرفانی سرخپوستی، شرقی، هندی، غربی، برزیلی همه را خوانده‌ام اما متأسفم که تمام کتابفروشی‌های روبروی دانشگاه تهران را گز کردم و یک ترجمه سلیس و جوان پسندی که من را اقناع بکند از «صحیفه سجادیه» پیدا نکردم. و البته درست می‌گفت.

- حرف آن دختر جرقه‌ای شد که من این مجموعه «عاضقانه ها» را که دعاهای ماثور است و مقام معظم رهبری هم نسبت به این دعاهای دقیقاً آنها را اسم بردند و تعبیرشان این بود که انسان انگار عاشقانه‌هایی را می‌خواند و مقابل معشوق زانو به زانو نشسته و راز و نیاز می‌کند. این اتفاق که صورت گرفت بعد از آن من بازخوردگیری کردم و به لطف خدا آنقدر جوان‌ها نسبت به این قضیه استقبال نشان دادند و بعضی می‌گفتند که اصلاً ما دعای ابوحمزه ثمالی را دو صفحه می‌خواندیم و کنار می‌گذاشتیم اما الان دو سال است که ماه رمضان با همین ترجمه می‌خوانیم.

- در حال حاضر یک مقوله دیگر را تحت عنوان «عارفانه‌ها» شروع کردم که دو جلدش چاپ شده که آن خطبه‌های تأثیرگذار در عالم اسلام است. خطبه «غدیر» حضرت پیغمبر (ص)، خطبه «فدک»، آخرین خطبه پیغمبر (ص) در مدینه، خطبه «همام» و... پنج جلد است که می‌شود یک مجموعه تحت عنوان «عارفانه‌ها».

- درباره افزایش سرانه مطالعه ما باید بسته‌های فرهنگی و سیر مطالعاتی برای رده‌های مختلف سنی درست کنیم مثلاً برای ابتدایی بیاییم فقط بگوییم که شما باید کتاب بخوانید، خب چه بخوانند؟ وقتی هم می‌آیند از من می‌پرسند چه بخوانم؟ به او بگویم برو «عدل الهی» شهید مطهری را بخوان. غافل از اینکه این کتاب برای این رده سنی مناسب نیست. 3 صفحه‌اش را می‌خواند بالکل نسبت به مطالعه کتاب‌های دینی زده می‌شود. من معتقدم خودم یک روزی نشستم طراحی کردم دیدم که شانزده بسته فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه و رده‌های سنی مختلف جامعه می‌توانیم ایجاد کنیم به یک سنی که رسید نزدیک به 27 و 28 سال که رسید دیگر خودش شاخه‌اش را پیدا می‌کند. عادت به مطالعه هم پیدا می‌کند و در آن شاخه ادامه می‌دهد...

شایان ذکر است، از حجت الاسلام والمسلمین واحدی پیش از این مجموعه شعرهایی چون «چقدر فاصله»، «لب گزه» و «ادامه دلواپسی» منتشر شده است که مجموعه «ادامه دلواپسی» از میان آنها به عنوان اثر برگزیده هشتمین جشنواره قلم زرین نیز معرفی شده است.

بنابراین گزارش، «اردیبهشت کتاب» که تا پایان اردیبهشت هرشب روی آنتن شبکه اول سیما می رود؛ قرار است مهمان‌هایی چون «تورج زاهدی، محمدرضا بایرامی، صادق کرمیار، علی شاه حاتمی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، محمد مهدی رسولی، محمدرضا زائری، مجید سرسنگی و ...» را به شبکه اول سیما بیاورد. برنامه امشب «اردیبهشت کتاب» با حضور «حسین درگاهی» ساعت 19.35دقیقه روی آنتن می رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
0
من هم تمام کتاب‌های عرفانی سرخپوستی، شرقی، هندی، غربی، برزیلی همه را خوانده‌ام اما متأسفم که تمام کتابفروشی‌های روبروی دانشگاه تهران را گز کردم و نسخه از کتاب استاد شهید مطهری به نام " تعصبات بیجا " را پیدا نکردم. .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
1
منم هم هیچ کدومو و نخوندم و فقط به قرآن و شرع مقدس و اهل بیت اعتقاد دارم و بس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین