کد خبر: ۱۵۵۰۵۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵

چند میلیون افغانی در ایران ساکن هستد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن پاک‌آیین رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه ایران در گفت‌وگویی خبری اظهار داشت: علی‌رغم توجه خاصی که جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته به رفع مشکلات اتباع افغان داشته، متاسفانه برخی از مسئولان و رسانه‌های افغانستان عمدتاً از ذکر این نکات مثبت خودداری کرده و همسو با تبلیغات غرب، از مجازات مجرمین و متخلفین افغان در ایران انتقاد می‌کنند.

پاک‌آیین گفت: البته مسئولان رسمی افغانستان و اکثر رسانه‌های مستقل و منصف افغانستان در جریان تعامل مثبت ایران نسبت به اتباع افغان هستند و در مذاکرات رسمی و مصاحبه‌های مطبوعاتی و نیز در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نظیر اجلاس ریکا، استانبول و بن 2، اقدامات انساندوستانه ایران را منعکس و مورد قدردانی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود 12 تا 15 درصد جمعیت کشور افغانستان در ایران به سر برده و به شغل‌های شرافتمندانه مشغول و از جرم و جنایت مبری هستند، افزود: در این میان تعداد بسیار معدودی تبعه افغان نیز یافت می‌شوند که مرتکب جرائمی همچون قاچاق مواد مخدر می‌شوند که به طور طبیعی محاکم قضایی با این مجرمین همچون مجرمین ایرانی قاطعانه برخورد کرده و حمایت برخی از رسانه‌ها از متخلفین در واقع حمایت از جرم و جنایت به شمار می‌رود که این امر حتی مورد تائید قاطبه مهاجرین افغان نیز نمی‌باشد.

پاک‌آیین با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن مرزهای طولانی با افغانستان، روابط برادرانه‌ای بر پایه اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی و اجتماعی با دولت افغانستان دارد، اظهار داشت: امروز بیش از سه میلیون مهاجر افغان به دلیل ناامنی‌های ناشی از حضور 10 ساله ناتو و آمریکا که رهاوردی جز فقر و بیکاری را در بر نداشته است، در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند که تنها حدود یک میلیون نفر آنان قانونی بوده و از این رو ساماندهی اتباع غیر مجاز امری ضروری می‌باشد.

وی افزود: کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به اتباع خارجی روزانه یک دلار است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران روزانه مبلغ چهار دلار را برای هر تبعه افغان هزینه می‌کند.

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه ادامه داد: در عین حال ‌سازمان‌های بین‌المللی برای اتباع غیر مجاز هیچ گونه کمکی را ارائه نمی‌کنند و کمک‌های مختصر آنان، تنها شامل مهاجران مجاز می‌باشد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا به وظیفه اخلاقی و رسالت انسانی خود خدمات ارزشمندی را برای اتباع افغان انجام داده به گونه‌ای که همگان بر بی نظیر بودن اقدامات انساندوستانه ایران برای اتباع افغان اذعان دارند. در این ارتباط می‌توان به تحصیل 4 هزار دانشجو و 316 هزار دانش آموز افغان در دانشگاه‌ها و مدارس ایران اشاره کرد. به عنوان مثال تنها در استان خراسان رضوی 55 هزار دانش آموز و 1500 نفر دانشجو در سال تحصیلی جاری اشتغال به تحصیل دارند. در همین رابطه شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی افغان در جمهوری اسلامی ایران نیز به بیش از 12 هزار نفر بالغ می‌شود. تحصیل اتباع افغان پذیرفته شده در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های تحصیلی غیر پزشکی به صورت بورسیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در رشته‌های علوم پزشکی بورسیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

پاک‌آیین افزود: تحصیل دانشجویان غیر ایرانی بورسیه، به صورت رایگان بوده و در طول دوره تحصیلی از کلیه تسهیلات بیمه خدمات درمانی، خوابگاه دانشجویی، کمک هزینه تحصیلی و پایان نامه و سایر امکانات آموزشی، دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بهره‌مند می‌باشند.

وی همچنین گفت: حدود 10 هزار کلاس درس در قالب 800 مدرسه ما در اختیار این دانش آموزان است که موجب شده در برخی از استان‌ها مدارس دو شیفته و یا اختصاصی شوند. به طور متوسط سالانه سرانه هزینه تحصیل هر دانش آموز چهار میلیون ریال است که این تعداد در مجموع در یک سال تحصیلی، یک هزار و 120 میلیارد ریال هزینه برای دولت جمهوری اسلامی در بر دارند. علاوه بر این حدود 50 هزار دانش آموز فاقد مدرک هم منتظر ورود به مدارس کشور هستند. حتی تعداد زیادی از غیر مجازین هم از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برگ ثبت نام دریافت کرده‌اند که تعدادی از آنان در مدارس جذب شده‌اند.

به گزارش فارس،پاک‌آیین با تأکید بر اینکه این مطالب تنها گوشه‌ای از توجه ویژه ملت ایران به هم کیشان افغان است، اظهار داشت: رسانه‌های ناآگاه و یا مغرض افغانستان باید بدانند که پناهندگان افغان در ایران از اکثر حقوق شهروندی از جمله امکانات تحصیلی، بهداشتی، فرصت‌های شغلی، خدمات شهری و امنیت برخوردار بوده به گونه‌ای که بر اساس آمارهای موجود سطح این خدمات با اقدامات بسیاری از کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق بشر قابل مقایسه نمی‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
13
14
....خود ایرانی ها هم از گرانی و گرسنگی رنج میبرن اونوقت چندین میلیون افغانی کثیف که رذل بودنشون در کشتن دختربچه ها،تجاوز به عنف، دزدی و زورگیری شون و خیلی کثاغت کاری های دیگشون به اثبات رسیده ولی کسی نمیتونه این نجاست ها را از کشور بیرون کنه اون همه هزینه برای بچه هاشو میشه درحالی که خود ایرانی ها خیلی ها بخاطر هزینه زیاد تحصیل از درس خواندان محرومن. کارمندای امثال من ماهی 400-500 حقوق میگیریم اونوقت افغانی کثیف 5 میلیون ماهیانه درآمد داره واقعا چقدر وضع کشور اسفناک شده که وضع یه افغانی از یه افسر ارتش خیلی خیلی بهتره واقعا باید تاسف خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
1
9
برو شهر ري محلاتي مثل درسون آباد حوالي كهريزك و............ اگه غير از افغاني كسي پيدا كردي هرچي دوست داشتي نثار من كن
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
12
5
انسانيت هم خوب چيزيه. استفاده از كلمات سخيف در كامنتها برازنده يك ايراني كه خود را مهمان نواز ميدانه نيست. ان بدبختها از سر ناچاري به اينجا پناه اوردن وگرنه هيچ كس دوست نداره اواره و غريبه باشه
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
2
15
من سالها در ايران مهاجر بودم. نه بخواست خودم مهاجر شدم و نه دلم مي خواست مهاجر باشم. ولي شايد گفت خواست خدا اينطور بوده. در ايران خيلي از ايرانيها با ما برخورد خوب و دوستانه داشتن و جمعي دگير نظير جناب سروان هميشه از بالا به ما نگاه مي كردن و ما را افغاني كثيف خطاب مي گردند. خب لابد خدا ما را كثيف آفرديده. راضي هستيم به رضاي خدا. من به شخصه همه ايرانيها و ايران را دوست دارم چه اونهاي كه بامن دوست بودند و چه اونهاي كه نبودند. و هميشه سپاس گزار برادارن و خواهرانمان در ايران هستم.
rider
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
3
9
درست انسانیت خوب چیزیه اما وقتی می بینی افغانی ها در سایت های خود به تحقیر و تمسخر ایرانیان و بکار بردن الفاظ رکیک بر علیه ما می کنند بهتر که حداقل چند جواب بشنوند ( البته نمی گویم همه ی آنها اما وقتی من چنین صفحاتی را در وب دیدم بسیار عصبانی شدم)
حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
اینقدرحرص نخوریددولت ایران افغانیهارامیخوادشماچکاره اید
جیمبو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
افغانیهااگه‌ازایران‌بروند‌اقتصادکشورازاین‌هم‌ورشکسته‌ترمیشه
جیمبو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
افغانیهااگه‌ازایران‌بروند‌اقتصادکشورازاین‌هم‌ورشکسته‌ترمیشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین