کد خبر: ۱۶۰۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
به بهانه روزجهانی اهداکنندگان؛

خون سرخی که تو را قهرمان می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای روز اهدا کنندگان "هر اهدا کننده یک قهرمان است" نامگذاری شده تا شاید اهمیت کار افرادی که خون سرخ خود را به همنوعشان هدیه می دهند، بیش از پیش نمایان شود. 

به گزارش مهر، شاید کمتر کسی باشد که جمله "اهدای خون، اهدای زندگی" را نخوانده یا نشنیده باشد. با خواندن این جمله است که متوجه اهمیت سلامت شده و دوست داریم که به همنوع و هموطن نیازمند خون، قطره ای از خون خود را هدیه کنیم.

25 خرداد به عنوان روز جهانی اهداکنندگان بهانه ای است تا بشناسیم افرادی را که حاضر می شوند برای نجات جان همنوعانشان، خون سرخ رنگ خود را هدیه کنند.

غلامرضا توگه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از رشد 5 درصدی اهدای خون در کشور طی سال گذشته خبر می دهد و می گوید: باید برای افزایش اهدای خون بانوان کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهیم و اطلاع رسانی به گونه ای باشد که سبب تشویق و ترغیب زنان به اهدای خون شود.

وی، افزایش تعداد مراکز ثابت از 64 به 66 مرکز و تعداد مراکز موقت از 47 به 55 مرکز و در مجموع از 208 مرکز خونگیری در سال 89 به 218 مرکز در سال 90 را از دستاوردهای سازمان انتقال خون کشور در سال گذشته برشمرد.

توگه، اهدا کننده مستمر خون را یکی از منابع اطمینان بخش و کاملا سالم برای ارزیابی عملکرد سازمان های انتقال خون می داند و می گوید: 68 درصد داوطلبان اهدای خون در ایران اهداکنندگان مستمر هستند. از نظر جمعیت و معیارهای مختلف، مناطق تحت پوشش ایران به صورت شبکه ای تحت پوشش سازمان انتقال خون هستند.

وی به انجام تستهای غربالگری در 98 درصد مناطق کشور توسط سیستمهای مطابق با معیارهای جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر اینها سازمان انتقال خون امسال موفق شد 100 هزار لیتر پلاسما به کشورهای دیگر از جمله آلمان صادر کند.

مادری با 145 بار اهدای خون

ام کلثوم سهرابی متولد 1340 زنجان از سال 1357 تا کنون بیش از 145 بار خون اهدا کرده و تاکنون نه بیمار شده و نه محتاج دریافت خون شده است.

خانم سهرابی در ارتباط با اینکه چرا برای اولین بار مجاب شد که خون خود را اهدا کند، افزود: با توجه به اینکه به عنوان یکی از اعضای کادر درمان مشغول خدمت به همنوعان و هموطنانانم بودم، از نزدیک با مشکلاتی که برای تامین خون بیماران وجود داشت، آشنا بودم. در واقع، کمبود خون در مراکز درمانی را از نزدیک و به طور مستقیم احساس می کردم. وقتی مجروح و مصدومی را می آوردند که نیاز به خون داشتند، حس عجیبی داشتم و همین شد که برای اولین بار در سال 57 خون خود را اهدا کردم.

این بانوی اهدا کننده خون با اعلام اینکه تا سال 1362 هر دفعه 250 سی سی خون اهدا کرده است، ادامه داد: از سال 62 به بعد کیسه های خون 450 سی سی شده اند و من تا سال 83 هر سال 4 نوبت خون اهدا می کردم.

سهرابی ادامه داد: آنها سالها هنوز فرهنگ اهدای خون در کشور جا نیافتاده بود و به همین خاطر وقتی قرار شد برای این دختر نوجوان از پدرش 2 واحد خون بگیریم، آن مرد زیر بار نرفت و گفت من به غیر از این دختر، فرزندان دیگری دارم و نمی خواهم با اهدای خون بمیرم!! سرانجام من به همراه یکی دیگر از پرستاران رفتیم بانک خون و 2 واحد خون اهدا کردم و آن را به بیمار رسانیدم و دختر زنده ماند.

کریم باقری سرخی خونش را به هموطنان اهدا کرد

کریم باقری کاپیتان سابق تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی کشورمان با حضور در سازمان انتقال خون ایران خون خود را به هموطنان بیمار و نیازمند به خون، اهدا کرد.

وی افزود: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای روز اهدا کنندگان شعار زیبایی است و "هر اهدا کننده یک قهرمان است " بهترین توصیفی است که در وصف این عزیزان می توان گفت زیرا به چشم خود دیده ام که خون اهدایی چگونه جان بیماران را نجات می‌دهد.

جمعی از ورزشکاران وهنرمندان خون خود را اهدا کردند

جمعی از ورزشکاران و هنرمندان چندی قبل با حضور در سازمان انتقال خون تهران ، خون خود را اهدا کرند.

محمد پنجعلی کاپیتان تیم منتخب آسیا، ابراهیم شکوری دفاع تیم پرسپولیس، احمد ایراندوست هنرمند رادیو تلویزیون، علی کاظمی هنرمند سریالهای تلویزیونی، امیر حسین اصلانیان مهاجم سابق تیم پرسپولیس و مهدی علی یاری مسئول روابط عمومی باشگاه هنرمندان برای اهدای خون به سازمان دعوت شدند.

دکتر غلامرضا توگه مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر شعار هر اهدا کننده یک قهرمان است؛ آنان را قهرمانان محبوب مردم خواند که با این کار خدا پسندانه خود ، ضمن ترویج فرهنگ اهدای خون به بیماران کمک می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین