کد خبر: ۱۶۰۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸

ابداع نانوذرات جديد مؤثر در درمان سرطان خون

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان دانشگاه نوتردام نانوذراتي را مهندسي كرده‌‌‌اند كه اميدهاي جديد را در زمينه درمان ‌سرطان ميلوم متعدد (MM) ارائه مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، ميلوم متعدد نوعي سرطان غيرقابل علاج سلول‌هاي پلاسماي واقع در مغز استخوان است.

يكي از موانع پيش روي پزشكان در درمان سرطان مزبور اين واقعيت است كه سلول‌هاي سرطاني هنگام چسبيدن به بافت موجود در مغز استخوان در مقابل شيمي‌درماني دوکسوروبیسین مقاومت نشان مي‌دهند.

به گفته «باسار بيلگيچر» (Başar Bilgiçer) يكي از محققان حاضر در اين مطالعه، نانوذرات مهندسي شده چندين عملكرد را به طور همزمان صورت مي‌دهند.

اين ذرات مقاومت در مقابل دوکسوروبیسین را كاهش داده و سلول‌‌هاي سرطاني را وادار به مصرف فعالانه نانوذرات حاوي دارو مي‌كنند. آن‌‌ها همچنين اثرات سمي دارو بر روي ارگان‌هاي بدن را تقليل مي‌دهند.

توالي تصاوير نشان مي‌‌دهد كه سلول‌هاي ميلوماي متعدد نانوذرات را دروني مي‌كنند. اين نانو ذرات با پپتيدهاي ويژ‌ه‌يي پوشيده شده‌اند كه گيرنده‌هاي خاصي را بر روي بخش بيروني سلول‌هاي سرطاني مورد هدف قرار مي‌دهند. اين گيرنده‌‌ها موجب اتصال سلول‌هاي تخريبگر به بافت مغز استخوان شده و مكانيزم‌هاي مقاومت در مقابل دارو را فعال مي‌كنند. با استفاده از پپتيد طراحي شده، نانوذرات در درجه اول قادر به غيرفعال كردن اين گيرنده‌‌ها و ممانعت از اتصال سلول‌هاي سرطاني به مغز استخوان هستند.

اين ذرات همچنين حامل داروي شيمي‌درماني هستند. هنگامي كه ذره‌يي خود را به سلول سرطاني مي‌چسباند، سلول‌ها سريعاً آن را گرفته و در اين هنگام دارو آزاد مي‌شود كه اين امر شكستن دي ان اي سلول سرطاني و مرگ آن را به دنبال دارد.

تحقيقات دانشمندان بر روي موش‌ها نشان دهنده كاهش اثر سمي دوكسوروبيسين بر روي ساير بافت‌ها از جمله كليه و كبد، توسط فرمولبندي نانوذرات است.

به گفته آن‌ها، مطالعات بيشتري در زمينه تقليل اين اثر سمي بر روي قلب لازم است. در صورت مثبت بودن نتايج، اين امر مي‌تواند عوارض جانبي شيمي‌درماني را به طور قابل توجهي كاهش دهد.

در اين تحقيق مهندسي زيستي پيچيده‌يي در ساخت نانو ذرات دخيل بود. دانشمندان همچنين موفق به كنترل مولفه‌‌هاي دارويي و درماني بر روي هر نانو ذره، دستيابي به توزيع همگون اندازه نانوذرات و همچنين برطرف كردن تغييرپذيري در توليد ذره شدند.

قبل از انجام آزمايشات باليني بر روي انسان، تيم تحقيقاتي در نظر دارد مطالعات بيشتري را براي توسعه پيشرفت طراحي نانوذرات و يافتن ميزان و تركيب بهينه داروهاي شيمي‌درماني براي درمان جديد صورت دهد.

نتايج اين تحقيق در مجله Blood Cancer انتشار يافت و موسسه علوم ترجمه و باليني اينديانا حامي آن بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین